Waarom buik meescheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom buik meescheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:13

Normaal gesproken scheer ik mijn paarden nooit omdat ze alle dagen, eventueel met deken, buiten lopen van 8 uur tot het donker wordt en mijn merrie ook weinig wintervacht krijgt. Maar ik heb een nieuw paard met een teddyvacht en als ik naar les geweest ben moet ik de hele avond dekens wisselen en nog krijg ik haar niet droog. Dus wil ik haar voor het vele zweten toch scheren en dan een model waar ze nog veel haar houdt. Dus ik dacht de halve hals t/m de flank. Heb er al veel modellen op nagezocht, de ene wat lager dan de andere maar bij allemaal is de buik helemaal kaal. Maar waarom moet nou de hele buik meegeschoren worden, als ik haar een deken opdoe heeft ze dan toch nog een 'koude' buik? En zweten doet ze het meest op de hals en de flank. Iemand die een model weet dat geschikt zou zijn?

Alytje

Re: Waarom buik meescheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:24

idd! hier zat ik laatst ook over te denken. Ik vind het niet logisch om de buik te scheren, dat is toch hartstikke koud? Maar om de buik nou in het haar te laten en de rest te scheren lijkt me ook niet mooi Nagelbijten / Gniffelen
Een deken met buikflap kopen is een optie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:28

Nouja, ze zweet amper op haar buik volgens mij en alleen een buikflap bedekt nooit helemaal haar hele buik (ze heeft nog een grote ook Bloos )
Als het alleen voor de 'mooi' is laat ik de buik zitten want dat interesseerd me niet zo, maar moet ik dan wel bij de singel scheren? Daar zweet ze natuurlijk weer wel, maarja, het zadel laat je ook zitten?!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:47

Ik heb verder geen idee, heb geen ervaring met scheren. maar ik lees even mee, ik wil mijn paard ook scheren, maar van mij hoeft de buik ook niet geschoren eigenlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:49

je kan toch ook zo'n streep scheren?
alleen over de schouder, en dan streep naar achter, weet zo echt even niet hoe het heet.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:54

hoi janne,

ik heb een ijslander met superteddyvacht. Hij zweette enorm tijdens het rijden, niet normaal.
Ik heb een laag streepmodel geschoren. De luchtpijp, stukje schouder, buik, streep van de zijkant tot de flank.
Het helpt enorm. Mijn paardje zweet nu alleen na een echt-superintensieve training en anders niet meer. Het verschil is aanzienlijk.

Omdat ik mijn paardje echt geen dekens op wil doen is dit een goede oplossing. Maar als het heel koud waait heb ik wel een ongevuld regendek waarmee ik hem buitenzet na het werk. Maar dat heb je ook met een heel bezweet paard, dat je m niet ff in de wind zet.
Hij heeft nog genoeg vacht over om het niet koud te hebben op stal.
en de buik meescheren, het is wel handig ook omdat je het goed schoon kan houden. En het scheelt erg omdat je paard zijn warmte beter kwijt kan.

Als je benieuwd bent naar het model wat ik bedoel, pm me dan even met je emailadres erbij, dan stuur ik je een foto!

inderdaad, marigold, de streep bedoel ik ook. Ik heb m wel heel minimaal gehouden.

Succes!

Groetjes Anne

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:56

http://www.whoa.nl/scheren.htm

Hier staan alle modellen op.
Heb zelf het paard helemaal geschoren, behalve een gelpad vorm

Als het je niet intresseert zou ik evt. de buik laten zitten en wel de singelplek doen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:58

ja, die site heb ik ook gebruikt, is erg handig! Heb nergens zulke heldere info over scheren gevonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:19

Rakni je hebt een pb
bedankt dat jullie meedenken.
die site had ik dus ook al gezien, en allemaal kale buiken, ik vraag me dus af of dat niet koud is als ze overdag met dek naar buiten gaat.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:00

Ik heb de buiken bij mijn pony's niet geschoren. 1:omdat ze daar niet zweten 2:als ze gaan liggen, liggen ze met een blote buik op de koude grond
Het ziet er idd niet zo mooi uit, maar mij gaat het ook niet om het mooie maar om het functionele.
Ik heb wel tussen de voorbenen geschoren en de plaats waar de singel zit. Net genoeg om de warmte kwijt te raken en dat ze lekker met een warme buik kunnen gaan liggen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:04

Als je een goed streepmodel scheert wordt de buik NIET geschoren.
Je scheert de hals of deel van de hals en dan scheer je een baan aan de zijkant van de pony van de schouder over de zijkant en via de flank naar achter.
Deze baan is meestal zo.n 20 tot 30 cm breed maar kan je net zolang/breed maken als je wilt.
Dan laat je de buik er gewoon in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:45

Maar dan heb je dus een singelgedeelte dat wel en een gedeelte dat niet geschoren is. Heeft 1 van jullie beide een foto?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:32

Voorbeeldje Haha!

Afbeelding

Mijn haf staat op deze manier 24/7 buiten zonder deken.

Je kunt er eventueel nog voor kiezen om wel de hele singelplek weg te scheren en de rest van de buik te laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:58

Dank je!
Ik heb van Rakni ook een foto gekregen, ik denk dat ik mijn 'eigen' model ontwerp een beetje tussen jullie modellen in. Iig wel veel hals en flank weg en de buik niet, maar ik denk idd de singelplek wel. Als ik haar uit de kleren heb plaats ik wel een fotootje Haha!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:03

Ik zou zeker de plaatsen scheren op de borst. Zoals de boeg, tussen de voorbenen tot aan de singel. Hier zweten paarden en als dat nat blijft kan je paard een longontsteking krijgen. Ik denk dat de meeste mensen automatisch de buik meenemen met scheren omdat je anders zo'n duidelijke grens krijgt halverwege de buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:06

Nouja, ik vind het toch al niet echt mooi Knipoog Doe het echt voor het zweten. Je hebt wel gelijk dat ze op de borst erg nat zijn. Dan maar een grens op de buik. Ik ben trouwens benieuwd wat ze van het scheren vindt, wordt haar eerste keer..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:51

Ik weet niet of ik nog op tijd ben met mijn foto's maar ik plaats mijn reactie toch, misschien heb je er wat aan. Haha!

Mijn merrie heeft in de winter van 2004/2005 ook in een streepmodel gelopen mét buik. Ik vond dat veel fijner omdat ze overdag altijd buiten loopt met dek, maar zonder een buikflap. Helaas heb ik niet veel ervaring qua rijden/zweten omdat de vlak na het scheren een blessure kreeg.

De persoon die mijn paard geschoren heeft heb ik gewoon een aantal plaatjes laten zien en in overleg is er een model uit gekomen. De buik heb ik dus 'behaard' gelaten omdat het dek geen buikflap heeft.

Foto's van het model: http://www.mijnalbum.nl/Album=XUZJUKGU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:35

Nog op tijd hoor!
Puera: ik denk dat dat precies het model is wat ik ook ga scheren! Alleen benen laat ik ook zitten. Het zal wel even werk zijn dus het wordt zaterdagavond denk ik. Ik ben erg benieuwd of het ook effect met rijden heeft. Ze zit nu zo snel in het zweet (en opdrogen ho maar)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:27

Wat ik me nog kan herinneren is dat het wel goed werkte... waar ze geschoren was, was ze voorheen altijd nat en nu niet meer dus.

Ik heb mijn paard sinds bijna 2 jaar op muesli (van Equisanum) staan i.p.v. brok en hierdoor blijft ze heel mooi kort in het haar... veel korter als toen ze op brok stond. Hierdoor hoef ik niet meer te scheren. Na les doe ik haar altijd een wollen deken met hals op en als ik thuis kom is ze zo goed als droog. Mijn ervaring met het scheren was nl. dat ze verkouden werd... maar omdat ze die winter stil heeft gestaan wegens die blessure weet ik niet waar het aan te wijten is - het scheren of dit in combinatie met de gedwongen rust. Maar ik durf het risico niet weer te nemen. Dus ik heb het opgelost met voeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:03

Les 1. Scheer nooit een valk.

Ze is nu geel met GRIJS! Heel apart. Ik heb net haar hals en borst gedaan, ga morgenavond les rijden en als het bevalt houd ik het zo en anders scheer ik zondag nog de streep over haar buik en flank. Ze is meestal overal nat maar ik hoop dat ze nu haar warmte beter kwijt kan en niet zo lang nazweet.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:55

haha....dat heb ik met mijne ook altijd....
De heb ik helemaal geschoren en is daarom nu ook helemaal grijs met een soort van bruin brilletje en een lichtbruine neus....ff wennen is het altijd wel Knipoog

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:04

Ik ben erg benieuwd naar de fotos. zit zelf ook in dubio en vindt dit scheermodel wat jij gaat doen een goed idee dus voor ik aan de slag ga zou ik graag een foto zien Lachen om te zien hoe ik het moet gaan doen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:55

En scheren jullie wel of niet de benen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:07

Als je paard veel buiten staat laat je de benen natuurlijk zitten. Ik knip alleen de vetlok en de kroonrand voor het gezicht.

Ik neem vanavond even een foto, het bevalt me wel hoe ze nu geschoren is. Mijn model is iets anders dan dat van freggel, halve hals maar wel meer flank weg en de singelplek. Het scheelt een stuk met rijden nog meer erna, ze is nu gewoon snel opgedroogd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:49

Nessah schreef:
En scheren jullie wel of niet de benen mee?

Ik heb mijn 2 pony's helemaal geschoren maar de benen en het hoofd heb ik wel lang gelaten.Dit komt omdat die van mij nog bijna iedere dag op het land komen en ze zo bescherming en warmte aan de benen hebben.er zijn bij mij op stal wel meerdere paarden geschoren en die hebben ze ook de benen kaal geschoren.ik denk dat je moet kijken wat voor jou situatie het beste is.