Paard 24/7 in wei zonder deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Paard 24/7 in wei zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:14

Wie laat z'n paard altijd (dus ook in de winter) in de wei lopen zonder deken?

Wat zijn er de voordelen van, en wat de nadelen?

Anoniem

Re: Paard 24/7 in wei zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:17

Kijk eens bij Naturals.
Ik laat al onze paarden zonder deken 24/7 in wei. En gaat ontzettend goed.

Voordeel 1:
Paard kan zijn eigen temperatuur regelen door zijn vacht omhoog en omlaag te doen
voordeel 2:
Het bespaart klauwen met geld omdat je geen 10 dekens hoeft te hebben.

Nadeel:
Lang uitstappen, maar ik gooi ze meestal na het rijden een uur in de stal met zweetdeken en dan kunnen ze weer rustig het weiland in.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:19

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:07

Mijne staat ook 24/7 in de wei zonder deken, gaat prima en dat gaat al zijn hele leven prima Tong uitsteken

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:18

ook de mijne staat 24/7 buiten.
Als het erg vies weer is rijd ik niet, dat is een nadeel. Er is geen schuilstalletje ofzo om op te drogen.
Maar met een beetje redelijk weer rijd ik in de morgen, zodat mijn paardje tijd genoeg heeft om weer droog de koude nacht in te gaan. Verder lang uitstappen en daarna eerst even een zweetdeken op tot ze in elk geval weer op temperatuur is (afgekoeld is ).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:25

Mijne staan ook 24/7 op de wei.

Is ook het lekkerste voor de paarden.

En niks geen onzin met zweetdekens enzo, paard gaat zo hóp! het land weer op. Regelen ze allemaal prima zelf, daar hebben ze een vacht voor.

Toen de paarden ´s avonds nog binnen werden gehaald, waren ze erg blij, ze wisten dat er dan gevoerd werd. Maar 5 minuten nadat het voer op was en het hooi, stonden ze zich al te vervelen. Kribbig te doen, ze gingen lopen draaien etc.
Ik merk dat ze rustiger zijn, ze het veel meer naar d´r zin hebben en nu kunnen ze gewoon lekker de benen strekken als ze dat willen. Dat vind ik het grote voordeel. (ok ok, en geen stallen meer uitmesten, behalve de schuilstal! Haha! )

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:14

Ze kunnen makkelijk zonder deken als ze dat gewend zijn.
Mijn haf staat ook 24/7 buiten maar die heb ik wel een dikke deken op omdat het tog een beetje de dikke wintervacht tegen houd en dan heb ik niet elke keer zo'n bezweette pony na het rijden. Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:17

Mijn paarden staan s nachts toch maar binnen, omdat ze pas sinds begin dit jaar buiten staan. en hebben dus ook nog nooit een winter (overdag) in het land gestaan. Dit jaar dus s nachts naar binnen, maar maybe volgende winter wel 24/7 naar buiten.

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:50

En wat vinden jullie nadelen van je paardje zonder deken 24/7 in de wei te laten? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:55

wintervacht, maar dat is ook wel erg schattig Haha!
En ik vind het raar voor dat ene uurtje rijden mijn paard zijn vacht te ontnemen.

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:21

1 groot nadeel: een dikke wintervacht!!
en ik zou dit alleen doen bij fjorden haflingers en shetjes!
als je gaat rijden duurt het wel 80 jaar voordat ze goed droog zijn!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:23

manoo86 schreef:

Maar wat is daar het nadeel van dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:28

Mijn shetjes en mijn welshje lopen zonder deken buiten.

Voordeel: Ik vind het een gepiel met dekens, wanneer die wanneer die, en ze kunnen zichzelf perfect warm houden. Ik heb het idee dat hun weerstand beter is.

Nadeel: Met rijden is ze meteen zeiknat en het duurt lang voodat ze weer droog is. Maar in de winter rijd ik toch niet zoveel dus vind ik het geen groot nadeel. Alleen met wedstrijden iets minder, omdat ze dan moeilijk schoon te krijgen is.

Ze gaat meestal wel nat de wei op, maar soms waait het best hard en dan heb ik haar liever eerst droog. Dan vind ik het wel een nadeel dat ze lang nat blijft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:27

mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en ik rij hem gewoon in de binnenbak. Dan gaat hij wel zweten en ik zet hem gewoon nat op de wei, maar niet WARM. Dus wel even tien minuten uitstappen. Het gaat prima hij wordt niet ziek.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:32

mijn pony heeft altijd zonder deken in de wei gelopen dag en nacht winter en zomer. krijgt lekker een teddyberenvacht. alleen nou door haar leeftijd heeft ze een regen dekentje op want ze kan wat minder tegen e regen en kou tegelijk. mn paard heeft als jaarling een winteracht gehad. als twenter niet meer en nu dit jaar ook neit heeft nog gewoon zn zomervacht en stat overdag altijd buiten. (vanuur of 9 tot uur of 8 savonds) maar heeft nu okw el een deken op maar puur omdat hij geen vacht heeft. maat het kan prima

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:04

ik laat mijn paard ook 24/7 in de wei de stallen zijn nog niet klaar dus heb geen keus maar ik doe ook geen deken om ik vind dat als ik ze een deken om doe dat ze dan zeg mar een beetje verwent worden en elk jaar wweer de deken om moeten hebben 0mdat ze er aan gewent raken ze is het nu gewent en heb dr ook nog nooit ziek gehad of zo ik heb aalleen na het rijden een zweet deken om tot ze helemaal droog is endan gaat ze weer de wei in

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:05

Mijne is geschoren net zoals de andere op stal, dus die moet wel een deken op. Als jij je paard niet scheert is het onzin om een deken op te doen. Ze kunnen prima tegen de kou!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:18

Mijn paardjes stonden ook vorige jaren altijd 24/7 op de wei zonder deken, ging gewoon harstikke goed.. niks aan de hand.. Het enige is dat ze wel dikke vacht hebben, maar toenreed ik ook niet intensief. Je moest wel lang uitstappen..
Ze hadden eenschuilstal, maar daar stond Fjord wel vaak in maar de Welsh absoluut niet..die vond regen lekker die ging expres naar buiten.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:05

manoo86 schreef:

Mijn KWPN-er is een grote knuffel-teddybeer. Zij is ook dekenloos, maar staat 's nachts wel op stal, met de grote staldeuren open, dus alleen beschermd tegen regen/wind.
Het bevalt me prima!!! Iets langer uitstappen na het rijden, maar geen gedoe met natte dekens enzo...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:23

Sun, een appaloosa overigens, staat ook 24/7 buiten zonder dekens.
Nog nooit ziek geweest, gaat perfect!

Voordelen:
- geen gedoe met 10 soorten dekens, bespaart je een aardige duit Geld, geld!
- paard regelt zelf zijn temperatuur
- paard is volledig vrij, geen belemmering door dekens (1x rollen en die ondingen zitten weer schots&scheef)

Nadelen
- bij intensief werken langer uitstappen (al vind ik dat geen ramp)
- wit paard + modderwei = baggerbont, niet-schoon-te-krijgen-paard Koe

Maar de nadelen zijn vooral voor mij een nadeel en niet voor het paard (en diens gezondheid) Ja

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:53

manoo86 schreef:

Ieder (gezond) paard maakt een wintervachtje aan, dat is niet rasgebonden. Verder kunnen ze makkelijk nat de wei op, zolang ze maar op adem zijn.

Mijn paard staat in weer en wind buiten zonder deken, 24/7 uiteraard. En hij is zielsgelukkig!