De eeuwige dekendiscussie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shaddy87

De eeuwige dekendiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 20:30

Hey allemaal.

Ik denk dat dit onderwerp al eens vaker is behandeld, maar hoe staan jullie tegenover het gebruik van een deken?

Gebruiken jullie wel winter/zweet dekens? Zo ja, sinds wanneer en zo niet, waarom niet?

Er zijn zelfs artikels die speculeren dat een bezweet paard op de wei niet ziek kan worden.

Ikzelf gebruik bij mijn 2 paarden geen winterdekens, die laat ik ze lekker zelf maken Haha! Maar ik stap ze wel altijd ff droog na arbeid Knipoog

Hoe staan jullie tegenover dekens??

Anoniem

Re: De eeuwige dekendiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:29

Ik heb dekens op in de winter om te voorkomen dat hij dik in zijn vacht komt te zitten. Na afloop van het rijden krijgt hij dan ook een zweetdeken op.

Maar paarden worden niet ziek als je ze goed uitgestapt maar nat op de wei zet. Tenzij hij een hele zwakke weerstand heeft of onder dekens staat. Hun huid word als het goed is niet nat, het zweet word naar de bovenkant van de vacht getransprteert. Ik zet de paarden die ik rij ook altijd weer bezweet naar buiten. Nooit ziek geweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:39

Mijn pony word geschoren dus dan zit ik uiteraard aan een deken vast...
Toen hij nog dag en nacht op de wei stond, gooide ik hem ook bezweet en al na GOED uitstappen ook weer op de wei Ja

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:43

ik had vorig jaar ook geen deken opgelegd. Gevolg: Weinig energie (hij moest zichzelf warmhouden omdat hij niet zo'n dikke vacht had) en een mager paard. Dit jaar heb ik wel een deken. Ik denk niet dat een deken kwaad kan, en voor mijn paard is het dus gewoon voor extra warmte. Na het rijden krijgt hij gewoon een zweetdeken op van wol of fleece, dat ligt eraan hoe warm of koud het is. Pling

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:25

Ik heb een ontzettende hekel aan dekens, maar zo'n dikke vacht is ook niks. Dus ik wacht zo lang mogelijk met dekens opleggen en als het niet meer gaat scheer ik hem en krijgt hij een deken op (ik leg dus geen deken op op dikke vacht tegen te gaan).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:39

ik heb dekens.Begin er mee als het een graad of 15 wordt en stop na de winter als het weer een graad of 15 wordt.En dan vaak zomers nog een vliegendeken.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:34

Ik gebruik alleen een fleece zweetdeken, voor na het rijden (bij winterweer, in de zomer natuurlijk niet).

Vorige winter stond ze op een stal met alleen een buitenbak, toen zweette ze bijna niet. Nu staan we op een stal met een binnenbak en na een uurtje werken in de binnenbak is ze toch wel flink bezweet. Ik stap haar dan eerst goed uit, en daarna gaat het zweetdeken er op, niet lang, een minuut of 20.

Overdag staat ze op de weide, ’s nachts in een buitenbox, gewoon zonder deken.

Zo’n dikke natte vacht is niet echt handig, maar ik heb veel liever dat dan dat ze een half jaar met zo’n deken moet rondlopen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:50

mijn pony heeft altijd een deken om.. hele jaar door.
en het bevalt me prima Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:00

Ik snap niet dat iedereen het nog steeds heeft over een deken opdoen tegen een wintervacht.
Het is lang en breed bekend, dacht ik, dat niet de deken al dan niet een wintervacht beïnvloed maar het korten van de dagen dus het (dag)licht.
Wil je je paard kort in de vacht houden moet je het stallicht laten branden tot pakembeet een uurtje of 22.00.
Voor mij helaas geen optie omdat hij 24/7 buitenloopt dus ik zit zowiezo aan scheren vast.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:04

Dat is ook gedeeltelijk waar.. Maar mijn paard zou dan dus toch
een wintervacht moeten krijgen Ondanks dat die een deken op heeft,
en een paard wat ernaast staat krijgt even veel haar als mijn paard ook al
staat hij geen deken op???
Onmogelijk!!! Dus je houdt wel degelijk een gedeelte tegen met een Deken..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:18

Ik gebruik een zweeddeken met regen deken er boven op, sinds vorige week. hij had al een wat te dikke vacht maar hij heeft heel weinig, conditie en al omdat, hij koliek enzo heeft gehad en moeilijkt aan komt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:49

AnoukShel schreef:

Dat ligt er dus aan wanneer je die deken op doet. Wil je echt een wintervacht tegen gaan, zul je in september al moeten beginnen met een deken. Bij ponies vaak zelfs eerder.

Bij mij loopt alles zonder deken, ik gebruik ook geen zweetdekens. Ik laat ze gewoon zo opdrogen. Nog nooit 1 ziek geweest, ook niet als ze nat het land opgingen.

Een paard is geen mens. Koud hebben ze het niet snel.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:54

Ik ben ook niet zo'n deken/scheer fan. Ga je echt ieder weekend fanatiek op wedstrijd in binnenbakken en krijg je dan niet meer je paard droog, dan snap ik dat je kiest voor scheren.

Zelf vind ik een dikke wintervacht niet vervelend, t hoort erbij. Nu het zo warm blijft voor de tijd van het jaar zweet die van mij nog wel eens na het rijden, als het echt heel erg is gooi ik hem een zweetdeken om, anders niet, van een beetje zweet gaan ze niet dood (ik namelijk ook niet Knipoog

Ben het eens met Melanie5, een paard is geen mens. Ik heb het idee dat veel mensen dekens gebruiken en scheren omdat iedereen het doet, en een beetje missen wat de exacte intentie er van is. Een deken omdoen om een wintervacht tegen te gaan helpt toch niet zoals al eerder gezegd. Een paard is een paard en een wintervacht hoort daarbij.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:00

AnoukShel schreef:

Het ene paard maakt meer en eerder een wintervacht als een ander. Mede door foklijnen (gen.bepaald) zijn er zat paarden die amper wintervacht krijgen terwijl ze buiten staan.
Maar heb je een paard dat echt een flinke wintervacht aanmaakt zul je dat met dekens niet beperken of tegengaan.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:16

@ ranna: Niet helemaal waar. Mijn pony stond vorig jaar onder een deken en maakte toen aanzienlijk minder wintervacht aan dan nu. Nu staat hij zonder deken en heeft hij al een flink dikke vacht. Zelfs dikker dan vorig jaar rond december/januari en het dit jaar nog niet eens zo koud geweest.

Ilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:01

ik vind dat als je iedere dag hard traint met je paard.
dat je paard wel een deken kan gebruiken,
anders krijg je het 2 uur uitstappen effect Clown

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 08:49

shrOnatje schreef:
mijn pony heeft altijd een deken om.. hele jaar door.
en het bevalt me prima Lachen

ook in de zomer? Verward

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:11

Mijn paard krijgt als de temperatuur rond de 15 graden is een zomerdek op (ongevoerd)
Als het rond de 10 komt of lager krijgt ie een 150/200 grams dek op.
Als het echt flink gaat vrienzen waarschijnlijk 300 grams.

Mocht ik hem gaan scheren krijgt hij daarbij nog een fleecedeken (bij flinke kou) en een hals stuk

Vorig jaar was hij niet geschoren gelukkig, want toen lag zijn schoft kapot en moest de deken een maand eraf. (hij werd woest op die deken)
Gevolg was wel dat hij zo stijf als een deur was met koud weer.

Hij had wel een goede wintervacht gelukkig.

Bij ons wordt het niet extreem koud in de stal omdat wij CV hebben. Haha!