Wel of geen wollendeken op natgeregend paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ZzzeiN

Wel of geen wollendeken op natgeregend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 19:19

Ik heb geen beschikking over een binnenbak dus ik rijd altijd buiten, ook als het regent, nu was mijn paard nat geregend. Ze staat nu op stal onder 220g, met uitrijden heb ik er een wollendeken op liggen maar dan is ze aan het einde niet droog van al die regen. Moet ik de wollen deken eronder laten liggen en de staldeken er overheen, dat ik hem op zijn vroegst de volgende middag pas af kan halen. Of gewoon onder die 220 zetten met al gevolg dat de voering een beetje nat kan worden?

moos24

Re: Wel of geen wollendeken op natgeregend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:50

Hoi Niezz,

Zelf heb ik een fries die het altijd eerder te warm als te koud heeft, die dan met gevolg na het rijden erg staat na te zweten, laat staan als hij daarbij natgeregend is, want ik begeef mij in dezelfde situatie als jou. Zelf laat ik hem rustig zonder iets erop lekker afkoelen, en dan is hij na ong. een uur droog. Hij heeft geen dunne vacht meer.
Ik heb ook ergens gelezen dat je onder een wollen deken een laagje stro kan leggen, dan vervolgens met een buiksingel even vastleggen. Schijnt ook te werken, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Ik zou het wollen deken er niet onder laten liggen, ze krijgt het alleen maar warmer, met als resultaat dat ze eronder nog langer nat blijft, en om nou gelijk haar stal deken op te doen,lijkt mij ook niet zo'n goed geslaagd idee, want als het stal deken nat is, kan ze zich moeilijk warm houden daarna.

Ik hoop dat je er misschien wat aan hebt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:53

Ik zou je wollen deken er zeker niet onder laten liggen, die wordt hartstikke nat en dat vocht trekt dan weer in de vacht. Een stalgenootje gebruikt na het rijden een speciale deken van Anky, die heel snel het vocht uit de vacht trekt en het bovenop de deken legt ( soort technische stof?) Ze doet die deken een half uurtje om en dan haalt ze hem er af en doet de gewone staldeken op.
Ik wrijf mijn paard droog met stro en zet hem dan een uurtje onder de fleecedeken. Vervolgens alles eraf en de staldeken op. Maar dan moet je wel een uurtje op stal blijven wachten ( of langer, afhankelijk van hoe nat ze zijn ).

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:33

ja, ik heb dat inderdaad ook! Ik laat de wollen deken gewoon er op liggen, het duurt ook niet zo lang voordat hij dan droog is. meestal ongeveer een kwartier-halfuur. Dan even poetsen, en daarna doe ik weer zijn gewone deken op!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:30

Als je paard niet op de tocht staat hoeft hij helemaal geen deken op. De functie van de vacht is om het vocht z.s.m. naar de buitenkant van de haren te brengen waar het verdampt. Op de huid is het paard dus allang weer droog terwijl wij denken dat hij nog steeds heel nat is omdat wij de buitenkant van de haren voelen.
Door een deken op te doen verstoor je die werking van de vacht en duurt het vaak langer voordat je paard droog is.
Als ik heb gereden zet ik mijn paard dan ook zonder deken op stal.
Voorwaarde is wel dat hij niet op de tocht mag staan of in de wind.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:44

In mijn stal zit dus een raampjee waardoor het naar binnen waait, dus het tocht daar wel (3 ramen).
Laat hem nu gewoon even met wollen deken drogen daarna staldeken erop.