Buitenpaard scheren, kan dat gewoon?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Buitenpaard scheren, kan dat gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 10:16

Mijn Andalusier krijgt nu toch wel erg onspaans haar, dus na het rijden erg nat, dat is nog op te vangen met eerst een fleecje, maar dat lukt qua tijd niet altijd, dus dacht ik aan scheren, hij is nog nooit geschoren.....
Ik heb een Bucas Smartex all inone besteld, dus die is goed warm/waterdicht, maar is dat voor een paard wat alleen s'nachts op een buitenbox staat voldoende?
Hij is nu met rijden al erg fris, dat wordt dan zeker nog erger, of went hij daar aan, ik zou dan alleen nog maar buiten rijden met een uitrijdeken, anders is het helemaal niet te doen.....
Scheren kan zeker niet net als bij mensen op een langere stand, dat er minder afgaat, of een patroontje o.i.d.
Ik denk dat hij het ook geen succes vind, om geschoren te worden, het is nogal een hittepetit, hoe houd ik hem rustig?
Ik heb voor zijn hals geen deken, en daar zit nu het meeste haar, als hij daar kaal is, is dat niet erg koud?
Hoop vraagjes, maar ben absoluut niet bekend met scheren, vandaar..........

Neverhere

Re: Buitenpaard scheren, kan dat gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:39

Van scheren worden ze in 1e instantie best wel frisser ja. Ook logisch want voor hen ís het ook opeens een heel stuk frisser!

Als je hem buiten zet zou in elk geval wel een deken met hals opdoen. Alleen als het weer rustig is, het haar weer wat gegroeid en het niet te koud is kan het ook wel zonder. Het beste een deken waarmee de hals wel bedekt is maar ongevoerd anders wordt het al snel te warm voor je paard.

Een scheerapparaat kun je idd niet op verschillende standen zetten maar door met het haar mee te scheren haal je er lang zoveel niet af dan door er tegenin te gaan. Het lijk alleen wat lelijk omdat je vaak kleine streepjes krijgt.
Je dunt het haar dan uit en je paard wordt minder kaal. Dit doe ik op benen en hoofd omdat die delen niet door een deken bedekt worden.

Onder het zadel dun ik alleen maar uit en scheer ik het niet helemaal kort omdat dat erg onprettig is i.v.m. het zadel en je dan soms ook schuurplekken krijgt.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 19:01

Bedankt voor je tips, maar een hals deken lijkt me niet zo best voor z'n lange manen, ivm afbreken etc.
Nu is hij met buitenrijden niet zo ontzettend nat, alleen met les en dat is allemaal sóchtends, dus ik overweeg toch maar om hem behaard te laten, of er moeten nog meer mensen komen met tips,maar de mensen die ik ken met geschoren paarden, staan allemaal binnen en dan vind ik het een beter verhaal.
En anders alleen de benen, buik, stukje hals, dan is hij niet zo bloot......

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:47

Je kunt hem inderdaad ook in dekenmodel scheren... Onderkant hals + een stukje van de zijkant van de hals, de buik en langs de flanken een stukje. Dat zijn de plekken waar ze het ergste zweten. Als je dat wegscheert kunnen ze hun warmte goed kwijt.

Een waterdichte deken zonder hals van zo'n 200 grams is dan wel voldoende (als het vriest zou je er nog een onderdekentje onder kunnen doen.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:04

wat ik nu wel raar vind bij dat dekenmodel
onderkant van de hals wordt geschoren, de buik en een deel van de zijkant.
Maar een deken beschermt toch de buik niet? is dat niet onwijs koud voor het paard?
of wordt der dan geen deken opgelegd?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:34

Danc is een fjord en die is ook geschoren. Hij staat dag en nacht buiten met een 150 grams deken en als het gaat vriezen gaat er nog een dekentje onder...Gaat prima!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:21

Ik heb mijn 24/7 buitenpaard ook deels geschoren, dat wil zeggen hals en een streep over de flank. En hij staat gewoon zonder deken.

Zoiets, alleen minder haar van de hals en een smallere streep. Dit was namelijk nog in het voorjaar. En nu is het een beertje. Ik zal eens kijken of ik van de week foto's kan maken van hoe hij nu geschoren is.

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar had hij wel een lichte deken op (bucas power turnout light) en toen heb ik hem helemaal geschoren behalve hoofd, buik en benen. Hier heeft hij de hele winter mee gelopen en bij hem ging dat prima. De reden dat ik nooit buik en benen scheer is ivm optrekkende kou vanaf de grond.