Hoe wassen jullie je paard in de herfst of in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Luciane

Hoe wassen jullie je paard in de herfst of in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 10:44

heey.
Ik heb een probleempje, mijn verzorg tinker ziet er niet uit hij is helemaal vies en je krijgt het er niet weer af met poetsen maar nu wou ik hem gaan wassen alleen daar is het te koud voor en er zijn geen geisoleerde stallen...
hoe doen jullie dat?

Groetjes karin...

Elianna_

Re: Hoe wassen jullie je paard in de herfst of in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:47

wij hebben laatst ons schimmeltje ook nog gewassen met warm/louw water.. we hebben daarna meteen een dekentje opgedaan en op stal gezet. en toen hij droog was het dekentje erweer afgehaald..

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:49

mijn verzorgpony heeft op stal alleen rubberen matten, dus in de herfst/winter kan ik daar gewoon wassen... Jij kunt helemaal niet in de stal wassen? Want idd, buiten wassen is nu wel heel erg koud..

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:52

Ik heb helaas ook geen goede plek om te wassen in de herst/winter. Ze kan wel 'binnen' staan, maar toch is het daar nog te koud voor. GElukkig is ze zwart en heeft ze een deken om, dus echt mestplekken ofzo zullen er niet zitten

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:34

Ik heb mijn paard vanmiddag nog afgespoeld, wij hebben dan in een stal gewoon met koud water, maar daarboven ligt een hooizolder, het is daar dus warm genoeg. Zette haar gewoon lekker op stal, zolang ze het warm eheft, is er no problemo Knipoog

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:38

Onze paarden (zwart en bruin) worden bijna nooit gewassen. Als ze erg bezweet zijn in de zomer willen we ze nog wel eens afspuiten of met spons lekker schoonmaken. In de herfst en winter laten we ze eerst onder een zweetdekentje drogen (ze drogen erg snel, zodat ze snel weer naar buiten kunnen) en borstelen ze dan lekker schoon. Hoofd en buik wil ik nog wel eens met een natte handdoek schoonmaken, maar verder niet. We krijgen een spuitplaats met warm water (zijn ze nu aan het bouwen) maar ik denk dat ik deze alleen in de zomer zal gebruiken om zweet te verwijderen.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:39

Onze vossen worden in de winter ook niet gewassen. Hooguit voeten of het onderste stukje staart voor een wedstrijd, verder blijft het bij borstelen.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:43

Bij mij hetzelfde als bij Grethal: ik was mijn paarden ook bijna nooit, alleen in de zomer, maar dan spuit ik ze meestal af als ze gezweet hebben. In de winter nooit: is ook niet goed: ze hebben een wintervacht, door ze dan steeds te wassen gaan alle vetten uit de vacht en moet ik ze alsnog een deken opleggen.
Misschien kan je gewoon een handdoek oid nat maken en op die manier je paard een beetje schoner proberen te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:06

mmm, wel...
je kunt proberen om het droog op te lossen?
er zijn verschillende droogshampoos op de markt,
paarden drgst had er in ieder geval 1 en geloof de divoza of hypodrama ook
en andres, sja, dan is het wit maar niet spierwit...

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:09

ik was de mijne bijna elke week ( ja wit he) voor op wedstrijd gewoon binnen met warm water daarna gelijkeen wollen deken met hals op als hij op gedroogt is zijn eigen winterdeken weer op

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:11

inderdaad, er zijn verschillende droogshampoo's, dus shampoo die je kan gebruiken zonder toevoeging van water.
Verder kun je toch niet voorkomen dat ie vies wordt, maar met een poetsblok kun je de ergste vlekken goed weghalen.
Zelf was ik mijn vztinker niet als het zo koud is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:11

Ik was mijn paard met warm water in de stal, daarna even naar buiten om af te spoelen, en dan een wollen deken op (als het echt koud is 2)

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:03

Ik was mijn pony in de winter gewoon buiten, behalve als het vriest of tegen het vriespunt is en wanneer er te veel wind staat ( ik zorg wel altijd dat ik uit de wind sta). Ik was hem niet helemaal, maar dan alleen zijn achterbenen, onderkant van zijn voorbenen en staart als deze nodig is, daarna gelijk een deken erop en föhn ik hem droog. En als er weinig tot geen koeien zijn, dan was ik hem in de koeienstal en laat ik hem daar drogen met een deken op. Moet mijn pony wel wassen, omdat hij nogal graag in zijn eigen zeik ligt en op den duur krijg je dat met een poetsblok, ijzeren ros e.t.c niet meer weg en worden het van die keiharde plekken en stinkt hij ontzettend.
In de winter doe ik de shampoo droog op de plekken inwrijven en daarna spoel ik hem af, zo duurt het gelijk ook minder lang Lachen

Bij moddervlekken neem ik de moeite niet om hem te wassen, want dat krijg ik zo weg met een ijzeren ros en poetsblok, dus ik heb het echt over zeikpleken Lachen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:23

Toen ik nog concoursen reed met mijn schimmel waste ik 's winters alleen de vieze plekken en de staart. Met een emmer warm water en een sopje. Nu is ze met pensioen dus wassen in de winter hoeft gelukkig niet meer.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:32

mij is pas gezegd dat je beter met koud/lauw water kan wassen omdat dan juist de porien dicht blijven omdat het niet warm is buiten of in stal. met warm weer/water gaan de porien open, en met koud water/lauw dus blijven ze dicht en houdt het paardje zichzelf warm. Dan dekentje erop en meot het goed gaan...ik vroeg eht me namelijk ook af maar dit klinkt errug logisch koud.lauw water is dus beter? en dan deken op!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:22

Mijn fjord was ik nooit alleen in de zomer dan s'winters nooit.. na het rijden is hij zo bezweet dat de mest vlekken de volgende dag verdwenen zijn door het zweten..
Het is ook zo onnodig als wat op te wassen want de volgende dag zitten ze weer onder dus hoezo wassen.. als je een wedstrijd heb is het logische maar anders.....

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:35

Ik heb mijn paard laatst nog gewoon gewassen buiten, met koud water. Ik heb hem gewoon snel gewassen en daarna snel met een deken op stal gezet om te drogen, daarna ging hij de wei weer in Lachen
Eigenlijk was ik in de winter nooit, maar nu had ik een wedstrijd en mijn paard was 1 grote stofwolk. voor de rest heeft mijn paard een deken op in de winter dus wordt hij niet zo vies.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:49

Ik heb dan een zwarte IJslander merrie, maar in de herfst/winter was ik haar zeker niet, ook voor de vetlaag en ben te bang dat ze dan verkouden word. Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:15

gewoon met water en zeep Vork

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:39

je hebt toch ook van die speciaale stenen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:53

Ik heb eerlijk gezegd mijn paard nog nooit gewassen... Bloos
Ze is bruin, dus lekker makkelijk. Maar haar staart is zwart, en wordt nog wel eens grijzig...
Hoe doen jullie dat met wedstrijden? (ik wil over een paar maanden gaan starten..)
Staart wassen? of een paar dagen niet in de paddock zetten? (wil volgens mij ook wel helpen haha)
Als je de staart wast, was je de staartwortel toch niet? maar hoe krijg ik dat haar dan weer zwart wat aan de bovenkant zit..?
En de manen? wassen jullie die ook? In de winter dus..?

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:44

Wassen doe ik niet gauw, maar even lekker afspoelen, geniet die van mij zelf ook van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:13

Ik was alleen in de zomer wat vaker (een keer in de 6 weken oid) In de winter alleen voor een wedstrijd.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 08:58

Ik was mijn paard (vos) ook niet bij deze temperaturen, alleen in de lente en de zomer als het warm genoeg is (en zelfs dan nog maar een keer of twee per jaar met shampoo, verder spuit ik wel veel af na het rijden als het warm genoeg is). Als ze eens een plek heeft die er echt niet uit wil (bijv. als ze hengstig is) doe ik dat met zo’n vochtig babydoekje Ja misschien kan je dat eens proberen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:03

Daarom heb ik dus een bruine zonder aftekeningen. Ik was hem nooit, ook niet nodig. In de zomer wel eens afspoelen ofzo, maar zeep heeft hij nog nooit van dichtbij gezien.
Ik zou echt alleen wassen als het nodig is ( als je op wedstrijd gaat ofzo ) en het voor de rest proberen droog op te lossen met goed borstelen. Als je echt moet wassen, doe er dan snel een wollen deken op en probeer hem uit de wind te houden tot hij is opgedroogd.