Scheren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:39

Hallo,

Ik zit te twijfelen of ik me pony ga scheren of niet.
Tenminste ik heb wat informatie nodig Knipoog mijn pony krijg ik niet snel droog naar het rijden en heb nauwelijk tijd om uit te stappen en zo.
Maar wat van deken moet ik op moet het een dikke winter deken met hals zijn of maakt dat niet veel uit ?
Als ze geschoren is doe ik een uitrij deken op voor het in en uit stappen.
Ik scheer alleen het zadel vlak niet de rest wel.
Heeft iemand tips Lachen ?

Groetjes, armyhorse

Quattro

Re: Scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:55

Ik heb vorig jaar mijn paard ook geschoren. Ik ben eerst begonnen met een gedeelte van de hals maar dat was niet voldoende en later heb ik zijn hele hals, een baan over zijn buik en flanken, en zijn hele buik. In de Endurance wordt dit vaak zo gedaan. Ik heb het bij mijn paard zo gedaan omdat hij nogal gauw last had de spieren op zijn achterkant dus daar wilde ik haar op laten.
Maar als je wedstrijden rijdt is het wel mooier als je helemaal scheert en dan moet je er zeker een deken op doen. Met een hals is niet echt nodig. Ik had een deken van 300 gram op en dat was voor mijn paard voldoende. Het ligt er ook een beetje aan of je paard een koukleum is of niet. En ook hoe koud het op stal is. Heb je een buitenbox dan is het toch wel frisser.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:06

Je zou ook korter kunnen rijden zodat je wel voldoende tijd hebt om uit te stappen Knipoog
Sorry maar het komt een beetje over of je wel wilt rijden en daarna je pony meteen op stal wil gooien om naar huis te gaan.

Ik denk dat je het anders bedoelt, maar zo staat het er in elk geval niet Knipoog

Uitstappen is geschoren of niet wel heel belangrijk!

Ik heb mijn pony dit jaar nog niet geschoren, de jaren hiervoor wel... Het eerste jaar heb ik de benen laten zitten en de rest kaal, vorig ook de benen gedaan, omdat dat mooier is voor de (dressuur)wedstrijden.

Ik heb zelf altijd 2 of 3 zweetdekens op stal liggen, waarvan 1 wollen met hals. Die is lekker extra warm voor de koudere dagen. Op stal had ik afhankelijk van de tempratuur een dikke of dunnere of zelfs 2 dekens op.

Met de tempraturen van nu zou ik (in een binnenstal) 200 tot 250 grams opdoen... word het kouder dan 300 grams, gaat het vriezen dan nog een onderdeken eronder die er weer onderuitgaat als de tempratuur weer stijgt uiteraard.

Een staldeken met hals hoeft niet, maar een zweetdeken met hals kan handig zijn omdat ze veel zweten op de hals. Zorg in elk geval dat je pony niet nat in de wind staat/loopt, dan altijd een (zweet)deken op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:32

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en niet geschoren en evengoed laat ik hem werken in de binnenbak. Daar gaat hij erg van zweten, maar dat is niet erg. Gewoon uitstappen totdat hij niet meer warm is, dat hij dan nog nat is is geen punt. Ik zet hem zo weer op de wei en hij wordt niet ziek, omdat hij een prima wintervacht heeft die keurig z'n werk doet. Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:40

Als hij ook s'winters dag en nacht op de wei mocht blijven had ik dat ook zo gedaan ja, maar helaas mag dat niet van de boer.
Vanaf vandaag gaat mijn pony s'nachts naar binnen en alleen overdag nog naar buiten.

Maar nat in een box zetten na het werk zonder deken dan vat hij wel kou, dus dan maar een zweetdeken op en waarschijnlijk scheer ik hem aankomend weekend...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:48

Ineke2 schreef:
Je zou ook korter kunnen rijden zodat je wel voldoende tijd hebt om uit te stappen Knipoog
Sorry maar het komt een beetje over of je wel wilt rijden en daarna je pony meteen op stal wil gooien om naar huis te gaan.

Ik denk dat je het anders bedoelt, maar zo staat het er in elk geval niet Knipoog

Uitstappen is geschoren of niet wel heel belangrijk!

Ik heb mijn pony dit jaar nog niet geschoren, de jaren hiervoor wel... Het eerste jaar heb ik de benen laten zitten en de rest kaal, vorig ook de benen gedaan, omdat dat mooier is voor de (dressuur)wedstrijden.

Ik heb zelf altijd 2 of 3 zweetdekens op stal liggen, waarvan 1 wollen met hals. Die is lekker extra warm voor de koudere dagen. Op stal had ik afhankelijk van de tempratuur een dikke of dunnere of zelfs 2 dekens op.

Met de tempraturen van nu zou ik (in een binnenstal) 200 tot 250 grams opdoen... word het kouder dan 300 grams, gaat het vriezen dan nog een onderdeken eronder die er weer onderuitgaat als de tempratuur weer stijgt uiteraard.

Een staldeken met hals hoeft niet, maar een zweetdeken met hals kan handig zijn omdat ze veel zweten op de hals. Zorg in elk geval dat je pony niet nat in de wind staat/loopt, dan altijd een (zweet)deken op.

Nee ik bedoel het anders Knipoog want mijn pony staat in franker en woon zelf in harlingen en dan zit ik nog met huiswerk en zo maar bedankt trouwens Lachen