Welk model scheren? lage streep model voldoende effect?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Welk model scheren? lage streep model voldoende effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:13

Ik wilde mijn haf eigenlijk helemaal niet meer gaan scheren in de winters (vroeger werd ze helemaal geschoren, de laatste 2 jaar heb ik haar niet geschoren), maar ze begint met rijden nu toch wel extreem veel te zweten en droogt moeilijk op. Vandaag was ze zelfs in deze kou na een half uurtje rijden (zeker de helft gestapt, verder wat stukken gedraafd) al zeiknat en daarnaast heb ik het idee dat ze de laatste tijd wat "slomer" is dan normaal door haar dikke vacht.
Ze staat echter in een uitloopstal, dus ik wil niet haar hele lichaam scheren, in elk geval niet de hele hals/hoofd en de benen niet. Ze staat wel onder een waterdichte winterdeken.

Het zeer lage streep model (alleen de buik-borst-onderkant hals) lijkt mij een goede optie voor haar, maar heeft dit voldoende effect?? Op deze plaatsen zweet ze wel het ergste.

Of zouden jullie een ander model scheren in dit geval?
Ze is 20 jaar en wordt niet meer dagelijks gereden, eigenlijk alleen recreatief.

danamuts

Re: Welk model scheren? lage streep model voldoende effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:19

misschien is ze niet lekker op het moment, dat ze daarom extreem zweet, en wat slomer is. Misschien dat je haar even extra in de gaten kunt houden. Als echt blijkt dat het puur door de vacht komt, zou ik in eerste instantie die race-sreep (haha) scheren. Als blijkt dat dat niet helpt, kun je nog meer afhalen. zo doe je het stap voor stap. Ik weet niet of je haf veel en lange manen heeft, maar die zou je in een hengstenvlecht kunnen doen. Zo is de hals vrijer en is het ook niet zo warm!
* ff in je profiel gespiekt (leuke haf), en ze heeft inderdaad veel en lange manen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:33

Dank je Lachen

Ik heb verder niet het idee dat ze ziek is, op stal en in de omgang is ze nog helemaal hetzelfde, maar haar conditie lijkt wat minder en ik denk dat dat door haar vacht komt Lachen Ik hou haar verder wel goed in de gaten.

Dan ga ik maar beginnen met de race streep *LOL*

Moet ik haar dan overigens op de buik helemaal doorscheren tot de uiers? En hoe breed moet de baan op de buik blijven?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:52

geen idee, zou wel heel de buik doen tot de uiers. Anders ga je dat verschil goed zien, en dat ziet er niet uit. haha. succes ermee

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:36

Heb ook ees eventjes in je profiel gespiekt... Tong uitsteken

WAUW is ze echt al 20..!! Pling

Wat ziet ze er geweldig goed uit..!!! Clown

moest ik ffies kwijt, GEWELDIGE HAF..!! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:33

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en niet geschoren en evengoed laat ik hem werken in de binnenbak. Daar gaat hij erg van zweten, maar dat is niet erg. Gewoon uitstappen totdat hij niet meer warm is, dat hij dan nog nat is is geen punt. Ik zet hem zo weer op de wei en hij wordt niet ziek, omdat hij een prima wintervacht heeft die keurig z'n werk doet

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 21:20

dank je Jesterlover Lachen ze gedraagd zich ook niet bepaald als een 20jarige, gelukkig Knipoog

Arabesk, die van mij is 20 jaar en heeft in het verleden last van bronchitis gehad in de vorm van overtollig slijm in de luchtwegen (officieel is zelfs de diagnose CB gesteld, maar ze heeft door de manier van stallen vrijwel geen last meer.) Daarom ben ik er wat voorzichtiger mee en zet ik haar niet bezweet terug.
Daarnaast heb ik het idee dat ze in haar conditie beperkt wordt doordat ze tijdens het rijden haar warmte niet voldoende kwijt kan.