Welke deken zou ik mijn paard opleggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Welke deken zou ik mijn paard opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 22:01

ik ga proberen het zo kort mogelijk uit te leggen

DE manege eigenaar wilt graag dat alle pensionpaarden een deken om krijgen. De manege paarden en pony's hebben daar ook een dekem (gewoon fleece). Mijn paard een haflinger moet er ook 1 om. Want ze wilt proberen zo lang mogelijk de luiken en deuren open te houden voo frisse lucht in de stallen. (als het te koud wordt gaan de luiken dicht). Ik heb nu voor pluto een fleece zweetdeken. Maar die kan ik niet om de buik vast doen. Dus moet ik een buiksingel kopen. MAar dat vind mijn moeder een heel gedoe. Dus ze wilt graag een deken die je gewoon om de buik vast kan doen.

En nu komt mijn vraag.Hoeveel gram is de dunste deken? Het is namelijk niet te bedoeling dat mijn paard geen wintervacht aan maakt. Hij moet er juist 1 aan maken. WAnt ik heb geen zin om over 2 maanden een dikker te moeten komen.

Ik wil ook geen meningen van. ER zijn paarden die 24 uur per dag buiten staan en geen deken om hebben.

alvast bedankt

oja hoe duur zijn ze ongeveer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-06 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

leannetje

Re: deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:04

Hmm zou gewoon een dun stal/onderdeken kopen.. Even informeren bij de ruitersportzaak welke goed ademt en niet te warm is!

Hoeduur; Myne was geloof ik 24,50 ofzoo ..

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:07

Er zijn ook wel fleece dekens met singels hoor.
Maar als je echt wilt dat je paard een wintervacht aanmaakt kan je beter zonder deken laten staan. Een deken drukt de haren plat waardoor het paard zijn haren niet meer overeind kan zetten (zoals kippevel bij ons, maar zo krijgt het paard het dus wel warmer)
Er zijn ook wel ongevoerde dekens te koop en ongevoerde regendekens (voor als je je paard eens buiten wilt zetten) De prijs kan varieren van € 25, zie leannetje tot € 400 (maar dan is ie wel gevoerd en extra luxe/mooi)

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:09

Maar fleecedekens vind ik nooit zo'n succes in de stal. Ik zou liever een, zeg maar, gladde buitenkant hebben.

edit; zonder deken lijkt me ook prima, maar waarom was dat geen optie?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:11

Beetje raar dat hij een deken op móet, want zoals Jimbo zegt, hiermee laat je je paard het dus alleen maar koud krijgen. Hij kan toch prima met open luiken staan zonder deken?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:22

Er zijn ook canvas dekens te koop, (ik heb er een van +/- 80 euro) die zijn heel erg sterk en je kan er gewoon een onderdeken onder doen.
Als je eenmaal begint met een deken moet je er op den duur steeds meer gram opleggen.
De vacht werkt zo: als het paard het koud krijgt gaan de haren overeind staan en wordt de vacht dus dikker. Als je dan een deken op doet heeft het paard het wel even lekker warm maar de vacht kan dan niet meer overeind staan waardoor deze geen enkel nut heeft.
als het paard dan even wat gaat bewegen in stal met die lekker warme deken op, dan heb je kans dat hij gaat zweten, dat is prima, want zweten koelt immers af. helaas kan het paard na het afkoelen niet meer warm worden omdat de vachtfunctie verhinderd wordt.
Oh, ja paarden kunnen prima zonder deken staan tot wel -10 (Wij hebben het soms bij 15 graden al koud) maar ze kunnen niet tegen tocht!

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:26

Hmm,, een canvas deken is erg warm hoor! Hebben wy ook en lijkt me net te warm voor in de stal

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 22:36

en omdat het soms in onze stallen tocht. Wilt de manege eigenaar graag dat ze een deken op krijgen. Zelf vind ik het niet echt nodig. Morgen gaat me moeder even kijken of hij niet onder de deken zweet. Zelf zou ik hem overdags af willen maar helaas kanik niet elke dag langs de manege.

pff. hiet liefst wil ik gewoon helemaal geen deken. MAar aan de andere kant hij zweet wel vreselijk omdat ik hem nu beter train. MAar ik wil niet over 3 maanden een dikker deken omdoen.. van mij mach hij wel wat meer in zijn vacht komen

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:54

Misschien even na het rijden een wollen zweetdekentje omdoen? dan neemt het wol (/fleece kan ook) het zweet op en dan kan je na een kwartiertje al weer de deken af doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 23:11

normaal gesproken doe ik dat ook. maar de manege eignear wilt echt graag dat ze allemaal een deken om krijgen. opzich is het mijn eigen paard en moet ik het natuurlijk zelf weten. pff ik vind het maar moeilijk.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:18

Je zei dat je wilde dat je pony een wintervacht aanmaakt, dan moet je geen deken opdoen.
Maar je zei ook dat je weleens traint en dat je haf dan bezweet is. dan zou ik wel een deken opdoen. eerst bijvoorbeeld en ongevoerde deken en als het kouder wordt dan 5 graden een onderdeken eronder. En na het werk eerst even op laten drogen met een zweetdeken.
Het is helemaal jou beslissing...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 06:15

doer er dan gewoon een zomerdekentje op??

beschermt genoeg, niet te warm voor die dikke vacht en de manege eigenaars is blij Haha!

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:24

Als je het toch zelf mag weten, zou ik gaan voor geen deken en na het rijden goed droogstappen en eventueel 15 minuutjes ofzo een wollen deken erop en zodra ze droog is weer lekker zonder dekentje in de stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:29

Het nadeel van wel een wintervacht aan maken en een lichte deken op doen is dat hij zijn haren niet meer op kan zetten: Gevolg is dat hij het juist koud krijgt.

Ik zou als het echt nodig is voor een licht gevoerde gaan. Een canvasdeken of een juttedeken ofzo. Net iets warmer dan ongevoerd.

Anoniem

Re: Welke deken zou ik mijn paard opleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:00

VSW --> SV.