oude paarden scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

oude paarden scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:25

Er zullen vast wel meer mensen problemen mee hebben. Je oude paardje begint in juli al aan zijn wintervacht te bouwen en staat in mei nog steeds te zweten met zijn dikke wintervacht, omdat deze niet goed loslaat. Voedingssuplementen helpen niet genoeg en ondanks het vroeg beginnen met dekens heb je nu alweer een teddybeer. Wat doen jullie met zulke gevallen? Mijne is 28 jaar en ik wordt echt hopeloos van die vacht. Ze maakt maakt gewoon haar wintervacht en staat nu onder haar deken te zweten. Hopeloos wordt je ervan... Dus.. kom maar op met jullie ervaringen

naiade

Re: oude paarden scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:27

ook onze oudjes deden dit.
's winters liet ik het gewoon zo, zonder dekens of evt met een dunne regendeken.
en in het voorjaar hielp ik ze een handje en scheerde ik ze.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:56

onze ouwe stond altijd op stal en had gelijk met de andere paarden gewoon haar deken op en als het erg koud was 2 dekens .Zij heeft nooit abnormaal dik haar gehad,misschien omdat ze hoog in `t bloed stond of omdat ze als een gewoon stalpaard werd behandeld.Ik weet niet waarom.Ze kreeg brok en hele haver en goed hooi.Ze is 39 geworden.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:34

mijn verzorgpony is 22. en die wordt ook gewoon geschoren.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:44

Als ze staat te zweten onder een deken is deze te dik, lijkt me. Je kan haar ook gewoon de vacht aan laten maken en alleen een deken op doen als het echt te koud is. Of een regendeken als ze buiten staat.
Scheren kan natuurlijk wel maar volgens mij hebben oudere paarden toch meer moeite omzich zelf warm te houden. Je zal haar dus goed in de gaten moeten houden zonodig inpakken. Als ze in de wei staat zou ik de benen niet doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:52

Mijn merrie van 22 heeft inmiddels ook alweer een aardig teddy vachtje. Ik pas gewoon de dikte van de deken daarop aan, dus dat betekent dat ze nu nog onder een (redelijke dikke) katoenen Harrys Horse zomerdeken staat. Als het kouder wordt doe ik een iets dikkere op (110 gram) en zo bouw ik dat op met de daling van de temperatuur. Gewoon elke dag voelen hoe je paard aanvoelt, lekker warm, te koud of te warm en dan aanpassen. Dat betekent in ons klimaat dat je nu in de overgangstijd dus wel dagelijks moet kijken en zondig wisselen.
Voordeel van dit systeem en niet scheren vind ik dat je oude paard het door zijn vachtje ook niet zo gauw koud krijgt als hij in de winter lekker buiten staat (mijn staat ca 2 uur per dag buiten, ook in de winter).
Bovendien rijd ik haar niet meer (alleen longeren en grondwerk), dus echt in het zweet werk ik haar niet. Dat speelt natuurlijk ook mee in je beslissing: als je je oudje nog wel volop rijdt en die telkens bezweet raakt door de vacht loopt ie weer meer kans op kou vatten en dat is voor een ouder paard ook slecht.
Alles hang dus van veel factoren af!

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:31

Hoihoi,
Ons oudje is nu 18 (niets vergeleken met de oudjes hierboven....) en we hebben hem nu 10 jaar. Hij is bij ons nog nooit geschoren geweest en daarvoor waarschijnlijk ook niet.
Vorig jaar merkte we al dat zijn kruinen (mn voor op de borst en bij zijn koker) erg lang vies en nat bleven. We rijden nog behoorlijk naast het longeren en stapmolen en ook hij blijft lang nat. Na een half uur is de zweetdeken 'vol' maar hij nog niet droog.
Wij denken dus nu ook na over wel of niet scheren; wel omdat zijn vacht dan niet zo vies en plakkerig wordt, hij droogt sneller, we hebben genoeg ((uit)rij)dekens in meerdere diktes dus dat is geen probleem. (hij komt 'swinters niet op de wei)
De nadelen naar onze mening; hij is nog nooit geschoren en al wat ouder, misschien dat ie nu vatbaarder is voor kou/tocht ed en het tocht soms best wel op de manege, wordt dat geen probleem?
Wat is jullie mening? Ik vind het erg lastig. Hij lijkt overigens zelf geen last te hebben van die plakharen en lang nat zijn.
groetjes Kim

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:34

waarschijnlijk moet eksel er toch aan geloven...hij was vandaag na 3 kwartier stapmolen al klam/vochtig op overgang hals-schouder, in zijn oksels, bij zijn koker en zijn billen....
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-03-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zeer oud topic. Gelieve niet meer in te reageren.