Hoeveel doseringen Tranquigel???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Bisous

Hoeveel doseringen Tranquigel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:47

Hallo Bokkers,

Aanstaande vrijdag wordt mijn pony voor het eerst geschoren.
Omdat ik zeker weet dat dit problemen op gaat leveren ga ik haar Tranquigel geven zodat het prettiger is voor haar.
Maar mijn vraag is: Hoeveel moet je een pony geven van ong. 350 kilo? Zoals ik op de spuit kan lezen moet ik per 35 kg lichaamsgewicht 1 dosering geven.
1 streepje is 1 dosering, de spuit heeft 10 doseringen Verward
Moet ik dan heel de spuit toedienen?

Iemand ervaringen mee?

Groetjes Kim

dblijham

Re: Hoeveel doseringen Tranquigel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:46

Elk paard reageert anders op sedatie, ik zou beginnen met een halve spuit. verwacht je dat ze in paniek raakt?

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 22:24

ja ik verwacht echt dat ze in paniek raakt en dat er gevaarlijke situaties ontstaan als ik haar niks kalmerends geef

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:37

10 doseringen is inderdaad voor 350 kilo. Ik heb laatst voor een nogal drukke optocht (3 ooktober optocht in Leiden) mijn paard van circa 600 kilo één volle spuit gegeven. Daar werd hij eigenlijk veel te suf van. Een ander paard (ook ongeveer 600 kiko) hebben we dezelfde dosering gegeven en die was gewoon lekker rustig, maar niet suf. Het kan dus verschllen.

Ik zou beginnen met maximaal een halve spuit. Hou er wel rekening mee dat het ruim een uur tot anderhalf uur duurt voor het begint te werken. Bij ruinen is dat goed te zien, die laten de "brandspuit" zakken Haha! Haha!

Je kunt altijd bijgeven als het niet voldoende werkt, maar dan moet je wel weer een uur tot anderhalf wachten. Het werkt trouwens zo'n 6 uur. Kwestie van plannen en je tijd nemen dus.

Als je paard er echt heel erg suf van wordt kijk dan uit dat hij zich na het scheren niet verslikt in zijn (ruw)voer. Beter even laten bijkomen in de bak of in een lege box.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:35

Hoe is het gegaan ?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:38

sorry ik vind het niets dit spul! het werk bij onze pony voor geen meter.. het is maar een pony vaan 135, maar door de hele spuit brak ze nog heen... Haha! Bloos
volgende keer ga ik scheren met verdoving van de dierenarts, ik hoop dat het lukt bij jou.. Knipoog

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:33

ik geef mijn pony van 45o kilo altijd een hele spyuit als hij op de trailer moet.Dat gaat goed.Terwijl mijn vriendin met een paard van ongeveer 500 kilo 3 streepjes had gegeven en toen stond hij al te suffen.

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:36

Ik heb op advies van de dierenarts de volgende dosering voorgeschreven gekregen, normaal is een halve spuit voldoende alleen een groot paard geef je een hele spuit. Mijn paard krijgt altijd een hele spuit een uur voordat de hoefsmid komt en dan is hij goed suf, je moet het dus wel een uur van te voren geven anders werkt het nog niet. Je kan zien dat het werkt aan de ogen, die worden wazig en mijn paard laat zijn hoofd ook hangen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 23:19

Bedankt mensen, ze is inmiddels geschoren. Wilde eigenlijk een halve spuit geven maar OEPS het ringetje schoot weg en alles spoot er in 1 keer uit.
Het heeft erg goed geholpen, nu zijn zelfs haar oortjes en hoofdje mooi geschoren! Haha!
Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:43

In principe sluiten we topics niet zomaar op verzoek, gewoon niet meer reageren, dan zakt het vanzelf weg Lachen

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 23:28

o ok Lachen