Hoofd scheren hoe en wat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_1982

Hoofd scheren hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:37

Ik ga morgen mijn paard scheren wat nog nooit een probleem heeft opgeleverd. Maar zit er ook aan te denken om zijn hoofd en benen mee te nemen. Nu heb ik een gehuurde grote scheermachine, neem aan dat de grote geen problemen oplevert wat betreft zijn benen. Scheren jullie benen tegen de haargroei in of met de haargroei mee?
En zijn er mensen die het hoofd van hun paard met zo`n grote scheermachine doen, ik bedoel dan wel helemaal. En hoe doen jullie dit met gevoelige en moeilijke plekken? Oren, ogen etc en hoe kan je het zo aanpakken dat je paard nog wel snorharen heeft na de scheersessie Bloos ? En scheer je het hoofd ook tegen de haargroei in of met de haargroei mee?
Vorige jaren altijd tot zijn kaaklijn geschoren, zou natuurlijk ook voor de tussenoptie `bakstukken` kunnen gaan maar ja moet komende tijd best veel wedstrijden starten dus denk dat helemaal scheren mooier wordt.
Als iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik het natuurlijk ook graag, alvast bedankt!

Hyppos

Re: Hoofd scheren hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:47

in ieder geval tegen de haargroei in scheren, dat scheert het beste en mooiste. ook de benen en het hoofd.
het hoofd scheren is een kwestie van oefenen en geduld hebben. zorg er in ieder geval voor dat het pard zijn hoofd stil houdt en niet bang word, anders word het een lastige en slordige klus. eignelijk gewoon tegen de haargroei in scheren, de neus doe ik meestal niet omdat daar haast geen haren op zitten, dus dei snorharen kunnen blijven zitten. ik begin meestal bij de kaken, en dan onder de ogen richting de neus, daarna boven zijn neus omhoog en tussen de ogen eindeigen ongeveer, dan kom je op een pleek waar de haren alle kanten op groeien, dan is het links scheren rechts scheren en eens van boven naar onder, dan heb je meestal alles wel gehad en dan boven de ogen naar binnen scheren en dan de oren. oren is het makkelijkste als het het puntje pakt en het oor naar beneden trekt, dan kun je in 1 haal al bijna het hele oor bovenop kaal hebben. de binnenkant van het oor doe ik altijd niet te veel weghalen, ik knijp de oren dicht en scheer alles wat er buiten zit eraf, dan ziet het er ook al netjes uit en zit er nog bescherming. ik vind het ook niet mooi als de oren helemaal kaal zijn van binnen.
pas wel op, het scheerapparaat trilt best hard en de meeste paarden vinden het niet fijn om op delen geschoren te worden waar het dicht op de botten zit, zoals bij het hoofd en de benen.
succes ermee! met veel oefening lukt het wel met een groot scheerapparaat, als je een tondeuse pakt word het snel erg lelijk en hakkelig.
OK dan!

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:49

het hoofd scheren lijkt me nooit echt een succes, omdat ik bang ben dat het paard ineens wild met zijn hoofd gaat bewegen en er dan wondjes kunnen komen enzo..
verder: ik heb geen ervaring ofzo met scheren van een paard.

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:46

Ik heb vorig jaar mijn paard geschoren tot zijn achter zijn oren en dan tot (achter) zijn wangen...
Zijn hoofd heb ik dus maar niet gedaan, want dat vond hij niet zo heel erg relaxed meer. Kan ik me ook wel voorstellen met zo'n scheermachine die bij je schedel aan het trillen is.

baukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:51

Volgens mij kan je z'n hoofd beter niet met een grote scheermachine doen, wordt niet echt mooi!
Kan je beter met kleine doen, is ook minder eng voor paard.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:53

Ik ken mensen die alles met een grote doen.
Zelf vind ik dat totaal niet prettig en ik gebruik voor de benen en het hoofd een opscheermachine.

Uiteraard alles tegen de haren in scheren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:56

Ik doe wat betreft het hoofd alleen de wangen en de baard met de grote machine, voor oren heb je toch echt een tondeuse nodig als je het mij vraagt. De benen doe ik wel met de grote machine en de koten ook met een tondeuse.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:27

ik scheer het hoofd alleen op verzoek.Het is rotwerk en voor het paard ook niet fijn ,want je moet de oren dan ook uitscheren en dat kabaal in zo`n oor is erg naar.Ik doe het hoofd wel met de grote scheermachine,anders zie je te veel verschil tussen het lijf en het hoofd.Maar doe je paard een plezier ,en ga niet verder dan de bakstukken.Als je het goed doet,zie je dr niks van.
Denk eerst aan je paard en dan aan jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:37

De oren scheer ik alleen aan de buitenkant, niet aan de binnenkant.
En dat is helemaal niet lelijk Lachen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:41

Heb er gister 1 geschoren en vandaag weer 1, heb bij beide zonder verdovingen en praam de hoofden met een grote machine gedaan. Binnenkant oren niet gedaan. Verder wel het hele hoofd.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:43

Bij mijn paarden scheer ik wel het hoofd, ook met een groot apparaat en dan gaat ook het hele hoofd kaal. Benen trouwens ook.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:47

Ik deed bij mn eigen pony ook hooft helemaal, hij is intussen superbraaf maar doe voor zijn hoofd voor de veiligheid een praam op en hou zn ogen dicht, verder hoef je daar niet te dicht in d ebuurt te komen aangezien daar standaard nauwelijks haar zit! Succes

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:31

Ik scheer het hoofd ook en dit jaar zijn de oren ook gelukt. Met een grote scheermachine...

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:49

Ik doe de wangen wel altijd met een groot apparaat maar op de neusbrug en tussen de ogen en bij de oren met een vrijwel geruisloze tondeuse. Zelfs behoorlijk angstige paarden heb ik met dit scheerapparaatje gewoon kunnen scheren omdat hij zo stil is!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:10

ik scheer benen en hoofd ook gewoon met een grote machine.
gaat altijd prima. wil doe ik altijd een praampje op als ik het hoofd scheer.

een klein apparaat is misschien makkelijker, maar vond die grote al duur genoeg en ga er niet nog 1 bijkopen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:59

Ik heb gister mij paard geschoren dus ook het hoofd Haha!

en ik heb over de neusrug richting oren met de grote gedaan en de rest met de kleine, mij paard had geen verdoving gehad en ook geen praam. ze stond zelfs zonder halster en vond het wel lekker Lovers braaf paard Haha!

_thalishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:02

jaa indd Braaf paard:D

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 22:12

Nou, bedankt allemaal voor de tips! Mijn paardje is inmiddels geschoren en staat lekker onder zijn dekentje op stal. Heb zijn benen helemaal met een grote tondeuse gedaan, hij was super braaf. Kon zijn been naar voren over mijn been leggen en dan vanaf zijn hoef alles netjes weghalen, heel relaxed zonder praam en/of verdoving en ideaal als je in je eentje bent. Heb het risico van zijn hoofd maar niet genomen, toen ik dicht achter zijn oren kwam begon meneer het toch minder leuk te vinden.
Dus netjes tot zijn kaaklijn geschoren, zo zijn we allebei blij. Ben benieuwd of een keer scheren afdoende is dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 07:49

loulou schreef:
ik scheer benen en hoofd ook gewoon met een grote machine.
gaat altijd prima. wil doe ik altijd een praampje op als ik het hoofd scheer.

een klein apparaat is misschien makkelijker, maar vond die grote al duur genoeg en ga er niet nog 1 bijkopen.

Dat was eerst ook mijn eerste gedachte
De eerste keer heeft iemand anders Kawa geschoren, ik had toen de spullen nog niet zelf.
Alles ging perfect met de grote, maar de onderbenen en het hoofd gingen echt niet met de grote, door de extra lucht en meer trilling.
Die man had wel een opscheermachine bij en toen stond Kawa wel muisstil.

Dus ik heb het me toen maar duur gemaakt en ze alle 2 gekocht.
Maar wel al veel plezier van gehad. Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:08

runningkawa schreef:

Dat was eerst ook mijn eerste gedachte
De eerste keer heeft iemand anders Kawa geschoren, ik had toen de spullen nog niet zelf.
Alles ging perfect met de grote, maar de onderbenen en het hoofd gingen echt niet met de grote, door de extra lucht en meer trilling.
Die man had wel een opscheermachine bij en toen stond Kawa wel muisstil.

Dus ik heb het me toen maar duur gemaakt en ze alle 2 gekocht.
Maar wel al veel plezier van gehad. Lachen

mijn pony heb ik altijd zonder problemen helemaal met groot apparaat geschoren.
het paard wat ik nu heb durf ik toch niet helemaal te scheren.(zodra ik bij zijn hoofd in de buurt kom gaan die voetjes van de vloer Clown ) ja met verdoving, maar dat vind ik overdreven omdat hij een vrij dunne vacht heeft. heb nu dus gewoon een patroontje geschoren.

dan zou ik dus een extra apparaat moeten kopen voor de paarden die ik voor andere mensen scheer, en dat vind ik een beetje overdreven.
daarnaast heb ik (tot nu toe) nooit echt problemen gehad met het hoofd scheren met een groot apparaat
met een groot apparaat moet je gewoon heel goed kijken en heel voorzichtig zijn.

welk merk grote scheermachine heb jij RK?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:31

Ik heb zowel de grote als de opscheer van Aesculap

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:34

Ik doe het hoofd wel met een grote machine omdat ik nog geen kleine heb.
Gaat op zich ook goed alleen duurt iets langer omdat je lastiger bij sommige delen komt.

kimmetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:06

ff meelezen