voor- en nadelen scheren: wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

voor- en nadelen scheren: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:02

Ik heb gezocht en kon zo gauw geen topic vinden over het wel of niet scheren van je paard, als ik niet goed gekeken heb dan merk ik het vanzelf wel en krijg ik vast op mijn kop Haha!

Mijn vraag is dus: wat zijn de voor en nadelen van scheren? Wat is voor jullie de reden om je paard wel of juist niet te scheren?

Mijn paard zit niet erg dik in de haren, maar zweet wel heel erg en het duurt dan lang voordat ze droog is. Ik twijfel dus of ik haar wel of niet moet scheren. Vandaar.

trisca

Re: voor- en nadelen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:08

ik heb mijn paard geschoren

voordelen:
- mijn paard kon de warmte tijdens het rijden niet kwijt en was benauwd-> dat is nu over
- het paard is veel eerder droog na het rijden
- (voor mij minder belangrijk) paard ziet er verzorgder uit en is makkelijker schoon te houden

nadelen:
- zorg dat het paard geen kou vat in de wei, op stal of tijdens het in/uitstappen
- paarden kunnen wat drukker worden tijdens het rijden
- het scheren kost een hoop tijd (ligt eraan hoe je paard is natuurlijk )
- zorg dat je onder het zadel een plek lang houd tegen het schuren
- zorg ook dat je iemand hebt die goed kan scheren anders zit je paard onder de strepen
- somminge paarden worden grauw of licht van kleur

Anoniem

Re: voor- en nadelen scheren: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:19

--> SV

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:33

Ik ben het met trisca eens.

Al heb ik er niet zelf voor gekozen om mijn paard te scheren, dit is heel der leven al gedaan, dus ze bouwt zelf al een super dikke vacht op.

Als ik het zelf kon weten was ik liever te werk gegaan met dekens om der vacht mooi kort te houden Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:25

ik heb juist gehoord dat paarden aanleg hebben om een dikke vacht te ontwikkelen, maar dat dat niet te beinvloeden is door scheren afgelopen jaren..

Er is niet echt onderzoek naar gedaan, maar een paard wordt de 1e keer geschoren omdat hij een dikke vacht aanzet. Ik vind het dan niet raar dat het de volgende jaren weer gebeurt. Volgens mij is het scheren een gevolg en niet een oorzaak van de dikke vacht Knipoog

Ik zou ook het liefste mijn paard (3,5 jaar) niet scheren, maar ze kreeg het gewoon benauwd tijdens het rijden.
Ook heb ik het idee dat het risico dat het dier kou vat kleiner is bij een goed beschermt geschoren paard dan bij een goed beschermde beer Clown

Mijn andere oudere paard hoef ik niet te scheren, dat doe ik dan ook lekker niet Vork

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:38

Ik had hier vanochtend een topic over geopend..
Maar bij mij minder reacties..Boos!

Ik twijfel ook heel erg!

Inderdaad ze zweten niet zo snel en als ze het doen droogt het snel. Het ziet er verzorgder uit dan een wolle beer..Knipoog
Maar als daar tegenover staat dat mijn paard met tig dekens op moet om het warm te krijgen..

Hoop op meer reacties in me eigen of in jou topic..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:55

je kan deze vragenlijst bijlangs:

- staat je paard 's nachts op stal?
- hoe vaak train je het paard en hoelang?
- wat voor dekens heb je en wat voor stal
- rij je wedstrijden?
- heeft het paard nu last van zijn vacht?
- weet je hoe het paard is met scheren?
- ben je bereid het paard in de winter met dek in en uit te stappen en consequent genoeg zodat het dier geen kou vat?
- kan je de gehele winter rijden, of gaat het geheel op een lager pitje?

Ik hoop dat deze vragen iets helpen. Lachen

silverlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:02

Ik zou zeer graag mijn new forest pony scheren. Ze staat nu al erg dik in haar haar. Straks verhuist van haar zomerwei naar haar winterstal waar ze overdag 3uurtjes buiten in de wei loopt. Anders staat ze in haar stal die buiten staat dus die is niet gebouwd in een gebouw. Ze heeft nog nooit in een winterdeken opgehad in de koude maanden. Met gevolg dat ze vlug zweet tijdens het rijden. Soms kunnen we gebruik maken van een solarium maar niet altijd. Maar mijn ouders zijn tegen het scheren, ik helemaal voor. Wat zouden jullie doen ?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 07:07

trisca schreef:
je kan deze vragenlijst bijlangs:

- staat je paard 's nachts op stal?
- hoe vaak train je het paard en hoelang?
- wat voor dekens heb je en wat voor stal
- rij je wedstrijden?
- heeft het paard nu last van zijn vacht?
- weet je hoe het paard is met scheren?
- ben je bereid het paard in de winter met dek in en uit te stappen en consequent genoeg zodat het dier geen kou vat?
- kan je de gehele winter rijden, of gaat het geheel op een lager pitje?

Ik hoop dat deze vragen iets helpen. Lachen

He, die is handig! Komt ie:
- Paard staat snachts op stal en als het slecht weer is de hele dag op stal (kan wel losgegooid wordenin de bak voor de critici Knipoog)
- Ik train mijn paard 5 tot 6 keer in de week waarvan 1 uur les, 1 keer wedstrijd om de week ongeveer en voor de rest 30 tot 45 minuten rijden of een keer longeren
- Ik heb een binnenstal, dikke en dunne dekens en een deken is zo aangeschaft Knipoog
- Ja, rij wedstrijden, M2 nu en ik ga zo'n 2 keer per maand weg gemiddeld
- Het paard heeft in principe geen dikke haren, maar komt wel dik in de vacht voor haar doen (wordt dus geen teddybeer) en het duurt lang voordat ze droog is.
- Ik heb geen idee hoe het paard is met scheren. Benen is geen probleem en snorharen ook niet. De oren is echter een crime a la: ren voor je leven Haha!
- Ik stap in de winter altijd in en uit met een zweetdeken, heb net een hele mooie uitspaardeken gezien in de winkel en die gaat er sowieso komen Haha!
- Ik kan de hele winter door rijden (binnen- en buitenbak bij stal, wat een luxe he! Haha!)

Nou, kiezen maar Knipoog Ik zie eigenlijk geen reden om het niet te doen, behalve dat ik er geen ervaring mee heb en dat mijn paard nog nooit geschoren is (zeg maar gewoonte). Ik ga nog even dubben, deze vragenlijst was zeer handig en helpt mij zeker bij mijn keuze! Dank je!

De rest ook bedankt voor de reacties!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:35

Ik scheer mijn Haflinger niet. Ze krijgt weliswaar een aardige wintervacht, maar die is heel glad. Ze zweet wel, maar droogt ook redelijk snel, bovendien werkt een fleecedeken ook goed.
Scheren is op zich wel fijn, maar dat geklungel met dekens vind ik gewoon niets.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:04

als ik zo je antwoorden lees, kan ik mij heel goed voorstellen dat je je paard wilt scheren Nadina. Ja

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:55

Loesjuh schreef:
Ik scheer mijn Haflinger niet. Ze krijgt weliswaar een aardige wintervacht, maar die is heel glad. Ze zweet wel, maar droogt ook redelijk snel, bovendien werkt een fleecedeken ook goed.
Scheren is op zich wel fijn, maar dat geklungel met dekens vind ik gewoon niets.

Wij klungelen niet met dekens hoor en toch word mijn paard geschoren Knipoog

Gewoon 1 goede deken op je paard na het scheren en als het kouder is een dikkere deken erop.......... Niet allemaal losse dekens over elkaar heen, koop dan gelijk een goede! De enige deken waar een regendeken tijdelijk overheen gaat is de staldeken, helaas is die namelijk niet waterdicht. Wel heb ik voor mijn paard een dikke 400 grams waterdichte winterdeken en die is prima voor de koude dagen Ja

Ik vind het altijd zo sneu om paarden met 2, 3 of soms zelfs 4 dekens op te zien staan......... Ten eerste houden ze geen bewegingsvrijheid over en doordat de dekens vaak heel zwaar zijn kunnen ze hun geschoren haren niet meer overeind zetten, krijgen ze het alsnog koud en groeien haren sneller aan.....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:20

ik scheer mijn paard. Hij is zo sneller droog na het werk. Hij ziet er netter uit dan in een teddyberen vacht. Dat is ook mooier omdat ie wedstrijden rijd.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:20

Ik heb ook besloten mijn pony dit jaar voor het eerst te scheren!
Inderdaad tig dekens erop leggen heeft vaak geen zin!
Ik doe misschien wel een fleece eronder tegen het schuren..
En een fleece houd net wat meer de warmte vast dan een normale deken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:58

Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen Lachen
Ja of je moet een hekel hebben aan dekens wisselen ofzo?

Paard is meteen droog en heeft een beter uithoudingsvermogen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:00

nadeel is dat je het syteem waarmee een paard zich mee verwarmt in de war schopt. Dan kun je zo veel dekens op gooien als je wilt, zo perfect als het paard het zelf kan regelen krijg je het nooit.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:36

@ napoleon: Ik heb een goede Bucas deken voor de zekerheid liggen. Daarvan heb je er voor de hele winter maar twee nodig, dat weet ik. Knipoog Maar ik bedoel meer tijdens het poetsen, na het rijden gauw deken op etc.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:16

Loesjuh schreef:
@ napoleon: Ik heb een goede Bucas deken voor de zekerheid liggen. Daarvan heb je er voor de hele winter maar twee nodig, dat weet ik. Knipoog Maar ik bedoel meer tijdens het poetsen, na het rijden gauw deken op etc.

Ah Klungelen na het rijden met uitrijdekens enzo.......... Knipoog Ja dat ken ik zeer zeker wel, maarja is weinig aan te doen! Wij hebben voor Nap een fijne wollen uitrijdeken, die helemaal rondom gaat, dus ook met een boeg-gedeelte. Ideaal voor paarden die helemaal geschoren zijn! Verder gewoon een wollen zweetdeken voor op stal. We hebben geen waterdichte uitrijdeken, eigenlijk nooit gehad. Vind het altijd een beetje linkiebinkie om met een uitrijdeken het bos in te gaan.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:32

Mijn pony heeft een hele dikke vacht,, die hij deze zomer niet had verhaard dus ook nog in de zomer met wintervacht liep.. Dus het is denk ik wel handiger om hem te scheren... Maar ik rij geen wedstrijden, en het rijden is heel wisselend, met school, en omdat ik niet in het donker kan rijden , omdat we geen verlichte bak hebben..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:36

morgen wordt mijn beertje geschoren!
Ben echt heel benieuwd! Hoop dat tie zich beetje gedraagd..Haha!
Pfoe ik kan nu blijven poetsen, met al dat opgedroogde zweet, modder endergelijk..! Vanaf volgende week zijn we ook voorzien van lekker warm water en een verlichte bak!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:46

AikePeer schreef:
Ik heb ook besloten mijn pony dit jaar voor het eerst te scheren!
Inderdaad tig dekens erop leggen heeft vaak geen zin!
Ik doe misschien wel een fleece eronder tegen het schuren..
En een fleece houd net wat meer de warmte vast dan een normale deken.

Ik heb juist de ervaring dat fleece gaat schuren. Ik gebruik liever een staldeken als onderdeken waarin een gladde voering zit.

Ook heb ik liever meerdere dekens in plaats van 1 hele dikke. Hij heeft het dan juist warmer door het laagjes effect.