scheren, voors en tegens..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

scheren, voors en tegens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 11:49

Hallo ik heb nog nooit een van mijn paarden geschoren maar wil dit jaar waarschijnlijk mijn schimmel laten scheren.
Hij zit dit jaar zo vroeg al zo dik in zijn haar, hij heeft nu inmiddels een 150 grams deken op maar ik ga er niet vanuit dat hij nog gaat verharen.

Nu heb ik me nooit zo verdiept in scheren dus wil van jullie eens wat voors/tegens horen.
Tips m.b.t tot dekens endergelijke.
Wat te scheren en wat niet..enzovoorts

PS. Hij staat 's nachts binnen en overdag de hele dag buiten.

AikePeer

Re: scheren, voors en tegens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:32

niemand??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:42

Ik denk dat er voor zwel wel als niet scheren watte zeggen is.

Ik scheer veel paarden en het begint nu allemaal weer.
Mijn eigen paard wordt altijd helemaal geschoren, puur omdat ik een model erg lelijk vind. ook zijn hoofd gaat kaal.
Nu heeft hij een deken zonder hals op, de dikke winterdeken heeft een hele hals.
Hij staat dan ook overdag gewoon buiten met zijn kale lijf.
's nachts staat hij altijd binnen.

Ik vind het lekker dat hij kaal is omdat ik hard train met hem en hij altijd zeiknat is, ik stap hem bij kou in met een uitrijdeken.
Ik stap hem nu uit zonder deken.
Als het erg koud is stap ik uit met deken.
Dan gaat de zweetdeke er even op en kan hij snel zijn winterjas werer aan.
Hij staat niet bij huis dus na een paar uur deken wisselen is lastig bij een dikke vacht.

Zelf zie ik er alleen voordelen in.
Maar als je niet dagelijks rijdt of je paard in het zweet werkt moet je er even over denken

Je kunt natuurlijk benen en hoofd erin laten en hem dan met een deken op buiten laten lopen.
Je kunt er een zadelstukje inlaten voor extra bescherming bij het zadel, zelf doe ik dat nooit maar sommigen vinden het fijn.

Als je geen deken op wilt of een dunne dan kun je een streepmodel model doen, dan kun je de luchtpijp en een baan over de zijkant scheren.

Een dekenmodel kun je doen als je de kont en lendenen warm wilt houden en hem dus kaal scheren op de hals, langs het lijf. Dan benen erin en de "deken" erin op de achterahnd/rug.

Mogelijkheden genoeg dus.
Het gaat erom wat je doet met hem

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:58

heel erg bedankt!
Hij heeft zoiezo in de winter altijd een deken op!
Ik werk 3 dagen per week onder het zadel met hem, hij is dan snel nat.. en met die vacht blijft hij lang nat!

Een patroon erin vind ik ook niet mooi! Ik zou hem dan ook helemaal willen scheren, als hij zijn hoofd toelaat!

Ik zat inderdaad ook met die hals, het is natuurlijk wel ineens heel koud. Misschien dat ik dan een losse hals koop.

Worden alle paarden op dezelfde lengte (korte van het haar, scheerstand) geschoren of kun je hem net als bij mensen milimeteren of iets langer laten?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:14

Heeft niemand hier tips of adviezen..
Er zijn toch genoeg mensen die scheren lijkt me?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:47

Wat bij schimmels ook zo is dat ze beter schoon te krijgen zijn.

Mijn paard word helemaal kaal tot aan de bakstukken en een stukje waar het zadel ligt.
Ik vind het HEERLIJK. Ik train 6 dagen in de week intensief en ze heeft een dikke vacht dus het is voor haar ook lekkerder om zonder jas te trainen dan met een dikke jas aan. ik stap als het echt koud is altijd in en uit met een uitrijdeken.

Met dekens moet je gewoon ff kijken het ene paard heeft het sneller koud dan het andere.
Ik zou het paard wel wassen na het scheren dan is het vaak mooier en dan is al het vuil ook meteen weg. Na het wassen met 2 zweetdekens goed stappen en dan op stal.

Tijdens het scheren kan je beter geen fijne kleding aan trekken want al die haartjes gaan overal tussen zitten.