Ik denk dat er voor zwel wel als niet scheren watte zeggen is.
Ik scheer veel paarden en het begint nu allemaal weer.
Mijn eigen paard wordt altijd helemaal geschoren, puur omdat ik een model erg lelijk vind. ook zijn hoofd gaat kaal.
Nu heeft hij een deken zonder hals op, de dikke winterdeken heeft een hele hals.
Hij staat dan ook overdag gewoon buiten met zijn kale lijf.
's nachts staat hij altijd binnen.
Ik vind het lekker dat hij kaal is omdat ik hard train met hem en hij altijd zeiknat is, ik stap hem bij kou in met een uitrijdeken.
Ik stap hem nu uit zonder deken.
Als het erg koud is stap ik uit met deken.
Dan gaat de zweetdeke er even op en kan hij snel zijn winterjas werer aan.
Hij staat niet bij huis dus na een paar uur deken wisselen is lastig bij een dikke vacht.
Zelf zie ik er alleen voordelen in.
Maar als je niet dagelijks rijdt of je paard in het zweet werkt moet je er even over denken
Je kunt natuurlijk benen en hoofd erin laten en hem dan met een deken op buiten laten lopen.
Je kunt er een zadelstukje inlaten voor extra bescherming bij het zadel, zelf doe ik dat nooit maar sommigen vinden het fijn.
Als je geen deken op wilt of een dunne dan kun je een streepmodel model doen, dan kun je de luchtpijp en een baan over de zijkant scheren.
Een dekenmodel kun je doen als je de kont en lendenen warm wilt houden en hem dus kaal scheren op de hals, langs het lijf. Dan benen erin en de "deken" erin op de achterahnd/rug.
Mogelijkheden genoeg dus.
Het gaat erom wat je doet met hem