Word een geschoren paard veel frisser ? en wondjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSharonxxx

Word een geschoren paard veel frisser ? en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:38

Word een geschoren paard veel frisser ? dat hoor ik namelijk vaak van mensen. En als je een paard hebt met een brose huid (een dunne huid, waar snel wondjes opkomen) krijgt hij dan sneller wondjes van bijvoorbeeld sporen of het hoofdstel ?

sidneylover

Re: Word een geschoren paard veel frisser ? en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:52

Ik hoor inderdaad ook vaker dat een paard frisser word als ze geschoren zijn, normaal scheer ik mijn paarden niet, maar dit jaar ben ik er toch wel over na aan het denken. Weet je wat ik me ook afvraag, of een schimmel, geen spierwitte maar met grijs nou eigenlijk lichter word als je hem scheert ?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:54

ja, een paard word frisser..Lijkt me Logish..als ik jou in de winter buitenzet zonder kleren, of in je zomer kleren krijg jij het ook koud en ga je rennen..zo ook bij een paard, ze krijgen het koud en gaan rennen..

voor mij geen geschoren paard..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:45

Ze kunnen wel iets frisser zijn, ze hebben het eerder een beetje fris zonder die warme vacht!
Maar als je een uitrijdekentje op doet zal het ook wel weer meevallen...

sidneylover schreef:
Ik hoor inderdaad ook vaker dat een paard frisser word als ze geschoren zijn, normaal scheer ik mijn paarden niet, maar dit jaar ben ik er toch wel over na aan het denken. Weet je wat ik me ook afvraag, of een schimmel, geen spierwitte maar met grijs nou eigenlijk lichter word als je hem scheert ?

Ik denk dat het ligt aan de kleur van de huid van je schimmel.
Ik zie bij die van mij dat ze heel donker wordt als ze erg nat is omdat haar donkere huid er dan doorheen komt, dus als je die zou scheren heb je kans dat ze er wat donkerder uit gaat zien...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:19

aach het valt best mee met die frissigheid.ik heb mijn volbloed altijd geschoren en nooit last gehad.Dus het is maar net hoe je er mee om gaat.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:09

De mijne wordt niet geschoren, hij is met het dalen van de temperatuur al zo fris, hij wordt schrikkerig/loperig enz, ik rijd hem s'winters met uitrijdeken dan gaat het enigzins en de martingaal gaat er dan ook weer aan, dus ik begin zeker niet aan scheren,vooral omdat ik altijd buiten rijd, zou ik nu binnen rijden en constant dressuren, deed ik het wel, denk ik, dan wordt hij wel erg nat en binnen is hij ook goed te hanteren.......

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:20

Als het kouder wordt is ieder paard frisser ik heb een best sloom paard en een hyperactive in ze zijn alle 2 geschoren en ik merk er niets aan. in de zin van dat ze kwa thempo veranderen. Wel kan die slomere het wat beter volhouden (ze is gewoon best lui;))

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:45

Merk geen verschil hoor.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:42

Als je paard al een gevoelige huid heeft, dan moet je idd opletten met scheren. Je moet dan vrij lange messen gebruiken (beetje krom omschreven. Maar ik bedoel messen die niet te kort scheren).

Ik weet niet hoe gevoelig je paard precies is, maar je kunt overwegen om ook het haar bij de singel te laten zitten en op het hoofd (vanaf de bakstukken). En dan sowieso het haar onder het zadel laten zitten (maar da's eigelijk altijd).

En mijn schimmel wordt met scheren op de stukken waar hij nog donker is, wat donkerder. Ook heeft hij veel sproetjes en die worden door het scheren nog duidelijker.
Maar verder wordt hij niet veel lichter of donkerder van het scheren. Alleen schoner Nagelbijten / Gniffelen

En dat een paard sneller wordt. Omdat je paard z'n hitte nu makkelijker kwijt kan, blijven ze ook langer fit tijdens het rijden. En natuurlijk kan het zo zijn dat ze het wat kouder hebben en daarom wat sneller worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:46

Ik zie geen verschil omdat ik scheer. Ik zie wel verschil omdat er op het moment dat het paard hele dagen naar binnen moet versus hele dagen op de paddock, het paard stijver wordt. Bokpartijen krijg ik niet onder het zadel, maar ik ben wel langer bezig om ze soepel te krijgen.

Prinsje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:54

ik heb mn paard vorig jaar voor het eerst geschoren en het is me erg goed bevallen. Eerder was ie 's winters in tamelijk slechte conditie, beetje sloom en loom, lang nat en sinds vorig jaar: hij voelde zich goed, vrolijk en in zeer goede conditie. Ach af en toe kwam er op ene wedstrijd een bokje uit en daar moest ik alleen om lachen (wel altijd met dekentjes rijden he, niet vergeten, is we;l even wennen in het begin), maar mij en mn paard is het goed bevallen. De mijne is zwart en zelfs na het scheren nog, ik had verwacht muisgrijs maar het viel reuze mee. Sinds zaterdag is ie weer kaal. Maar echt heel fris was ie echt niet, gewoon vrolijk. Tuurlijk loopt ie in het begin iets harder maar echt gek doen, nee dat niet.
Ik denk dat de meningen over scheren erg verdeeld zijn, of je bent voor of tegen, maar mij is het goed bevallen,.. mn paard voelde zich beter, niet meer sloom en loom, maar lekker energiek