zweet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 13:18

ik rij een haflo arabier die gewoon een wintervacht krijgt en dus niet geschoren word.
maar nu is het geval dat we veel meer bezig zijn met echt sportief rijden dan vroeger.
ik rij nu dressuur met hem en spring ook behoorlijk. dit gaat allemaal prima en hij kan het makkelijk aan maar nu hij zijn wintervacht heeft zweet hij enorm veel. hij was gisteren drijfnat terwijl hij niet eens zo heel erg veel had gedaan. ik heb een half uur staan droogvrijven daarna heeft hij een half uur met zijn deken om op stal gestaan en toen heb ik hem maar in de wei gedaan. als dat iedere keer zo moet heb ik gewoon geen tijd meer om te rijden Scheve mond

weet iemand wat ik hier tegen kan doen. scheren is niet echt een opte hij is niet van mij en de eigenaar vind scheren belachelijk staan

roylinde

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:37

het kan zijn dat het zweten minder wordt als het kouder word... het is nu ook nog wel erg warm voor deze tijd van het jaar.

En anders denk ik toch dat scheren, of rustiger aan trainen de enige oplossingen zijn...

baukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:40

Inderdaad...dan moet je ervoor zorgen dat je je paard niet in het zweet rijdt!!!
Succes...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 20:00

ok dank je ik heb vandaag een uurtje gereden en was weer kletsnat

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:21

scheren of vroegtijdig beginnen met dekens (ook al voorkom je daar niet alles mee) is de enige oplossing als je geen tijd hebt om een half uur na te wrijven en een half uur een zweetdeken op te doen om hem vervolgens nog nat het land in te doen.

anders moet je het trainen op een rustig pitje zetten....allowel dat ook niet echt een goede optie is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:43

Met deze temp zijn alle paarden denk wel aardig nat na een uurtje intensief rijden.
Die van mij was vanmorgen na een half uur les ook doorweekt...

Een half uurtje op stal om op te drogen kom je dan niet onderuit, en ik vind dat eigenlijk nog best meevallen, ik heb al wel eens langer staan wachten...

Wat kan helpen is aan het eind alleen nog wat stapoefeningen doen, zodat 'ie alvast wat op kan drogen en daarna aan de hand of onder het zadel goed en wat langer uitstappen.
En als je 'm dan na het rijden verzorgt, benen afspuit etc, en je spullen opruimt is dat half uurtje zo voorbij... Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:43

ik heb een half uurtje op stal staqan wachten en daarvoor een half uurtje drooggevreven normaal ben ik ook weel een half uurtje bezig maar bijna nooit een uur

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:47

vaak drogen ze wat sneller als je ze met een zweet deken inde buitenlucht aan de hand droogt stapt. maar ik zou er wel voor zorgen dat je paard echt goed droog is voordat je hem terug zet in de wei. je hebt ze zomaar ziek!!