scheren of niet??? help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

scheren of niet??? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 22:13

ik zit meteen klein probleem
mijn paard (een kwpn van 14 jaar) zit al echt super dik in zijn haren en dat terwijl hij best op eeen warme plek op stal staat en onder een deken staat!
maar het is zo erg als ik een uur rijd is ze helemaal nat tot boven op der kont toe!
en dat kan niet zijn door slechte conditie want van de zomer deed ze dit niet en zelfs toen was der conditie slechter

een zweet deken is geen optie want daar gaat ze alleen maar harder van zweten Verdrietig
laten rollen is wel een optie maarja dan ben ik even lang bezig om het zand er weer uit te krijgen als dat ik haar droog wandel

ik zal een voorbeeld geven van hoe lang het duurd :
ik heb vanavond van 8 tot 9 les gehad en was om 11 uur thuis!
toen ik om kwart voor 11 op stal wegging was ze nog niet voor de helft droog Boos!

dus wat zeggen jullie scheren die handel?????
of hebben jullie andere goede tips om der snel droog te krijgen?

ik hoor het graag Haha!

loulou

Re: scheren of niet??? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:17

als je paard snachts op stal staat en hij heeft een dikke vacht... waarom doe je hem dan een deken op?
of was deze deken bedoeld om te voorkomen dat hij zo'n dikke vacht kreeg?

anders zou ik zeggen, laat die deken lekker af. dan kun je hem gewoon nat op stal zetten. daar word hij echt niet ziek van als je goed uitstapt.

vind je die dikke vacht ook irritant met rijden, dan zou ik kiezen voor scheren.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 22:22

loulou schreef:
als je paard snachts op stal staat en hij heeft een dikke vacht... waarom doe je hem dan een deken op?
of was deze deken bedoeld om te voorkomen dat hij zo'n dikke vacht kreeg?.

ja dat was om te voorkomen maar het was te laat Boos!
en ik zie wel meer mensen die der paard nat op stal zetten maar daar ben ik dat weer te pietje precies voor om dat te doen Dromen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:27

Als je je paard afspuit drogen ze ook sneller op dan gewoon oplaten drogen met zweet....

Ik scheer mijn paard wel sinds 2 jaar.... Dit jaar wacht ik ff tot t veulen er af is, maar dan gaat toch echt de scheermachine er over heen.....

Mijn paard heeft nog niet zo'n dikke vacht nu, maar zweet ook heel erg met t rijden..
Ik denk dat ze dit jaar niet helemaal wordt geschoren, ik denk dat ik de hals en benen laat zitten..... Dan kan ze met een dek op toch 's nachts buiten blijven en droogt ze wel normaal...... T is wel geen potje, maar we hebben toch geen wedstrijden dit jaar....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:37

kelcy schreef:

ja dat was om te voorkomen maar het was te laat Boos!
en ik zie wel meer mensen die der paard nat op stal zetten maar daar ben ik dat weer te pietje precies voor om dat te doen Dromen

als je paard is afgekoeld kan dit echt geen kwaad. ik neem aan dat het op stal niet tocht?
die deken heeft ook geen nut, want een wintervacht heeft hij al. is dus alleen maar dubbelop, want een deken is ter vervanging van de vacht.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 22:44

@Saffier : is het niet een beetje koud om je paard nog af te spuiten ? misschien gaat dat nu nog wel maar strax in december niet meer

@loulou neej het tocht niet op stal Lachen en ze staat nog niet onder een winterdeken hoor maar onder een katoene zomer deken maar merk wel dat het dubbel op is want sons is ze een beetje nat op der schouder ofzo als ik de deken afhaal vandaar dat ik mijn vraag ook stel Lachen maar het gaat mij er vooral om dat ik zo lang er over doe voordat ie droog is na het rijden

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:47

Scheren en een lekkere dikke deken op doen. Daar doe je je paard echt een plezier mee. Ze knappen er echt van op. Zeker als je het nu al doet; het is toch nog niet koud en als je je paard aan het werk zet heeft ie nu veel te veel last van zijn dikke vacht. Ga je zelf maar na; je mest toch ook geen stallen met een dikke jas aan als het nog 18 graden is?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:02

verder niemand tips??? Boos! of ben ik de enige met een paard met dikke vacht?

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:03

Idd, gewoon scheren, ideaal voor jou EN je paard!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:43

vaak krijg je en dikke vacht ,doordat het eerder donker wordt.je kan altijd het licht in de stal lang aan laten.Dat helpt wel.
En voor de rest ,ik zou maar scheren,kan je tenminste weer normaal rijden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:27

als je perse wilt wachten tot je paard droog is dan moet je zeker scheren Ja
anders zit je in de winter tot 1 uur op stal Clown

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:12

Scheren.
Voorzorgsmaatregelen zoals op tijd de deken op en het licht langer aan laten om de vacht tegen te gaan, daar is het nu te laat voor (of mislukt).
Dus dan houd je 2 keuzes over, of je paard houdt zn dikke vacht of die scheer je weg en in plaats daarvan leg je er een deken op.

Ik zou voor de optie scheren gaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:59

Het is niet de deken die haargroei tegengaat. Dat is licht.
Als je niet wilt dat ze zo'n dikke vacht krijgen moet je het licht in de stal tot een uur of 22.30 aanlaten.

De mijne wordt ook net een teddybeer in de winter. Moet ik 2x scheren terwijl hij het hele jaar door buiten staat. Heeft wel een open stal tot zijn beschikking maar verkiest het buiten zijn. Hij krijgt dan wel een waterdichte deken op die tot aan zijn oren reikt en zijn hoofd en benen scheer ik niet kaal maar dun het wel uit.
Succes ermee, mijn paard doe ik er echt een groot plezier mee omdat hij anders heel snel moe is doordat hij zijn warmte niet kwijt kan tijdens de training en daarna nog es 6 uur(!!!) op stal moet om te drogen. Nu is hij binnen het uur droog en kan weer naar buiten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 02:39

ik zou scheren,
ze staat in het werk en in een binnenstal.

gewoon scheren en dikke deken erop gooien!