Regendeken toch nat van binnen, hoe los ik dat op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Regendeken toch nat van binnen, hoe los ik dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:03

Vandaag mijn paard naar huis gehaald, is zijn vrij nieuwe regendeken toch wat nattig geworden van binnen, er zit een dunne voering in.
Hij draagt hem s'nachts omdat ik ervan uit ging, dat hij dan als ligt en in de regen staat, hij i.i.g niet nat op zijn lijf zou worden, maar helaas.
Er staat in waterproof/ademend, maar hoe krijg ik hem dan weer waterproof, hij is nog nooit gewassen.
Hij ligt nu op de verwarming, maar straks moet hij weer op, zou hij nu geen kou vatten, als de deken toch doorweekt raakt bij lange regen s'nachts?
Alle tips zijn welkom, het is trouwens een HH deken.

Brendageene

Re: Regendeken toch nat van binnen, hoe los ik dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:11

vaak als er waterproof opstaat betekent dat dat het een waterafstotende deken is, dus niet waterdicht. ik zou nog eens informeren bij de winkel waar je m vandaan hebt en als je een paard een dek op wil doen in de wei echt een waterdichte deken aanschaffen (zonder naden, want die kunnen ook doorlekken)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:58

Ik heb hem bij mijn paard overgenomen, toen ik hem kocht, deken was vrij nieuw toen.
het gaat nu ff om de laatste paar weken, als hij weer thuis komt, krijgt hij weer een andere deken op, maar die is zeker niet geschikt voor s'nachts in de regen te liggen.
Waar moet ik dan op letten bij een evt nieuwe deken, of deze (laten) behandelen met het een of andere goedje?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:03

Ik denk dat je deze niet 100% waterdicht krijgt, ga naar de ruitersportzaak en vraag om een regendeken, deze hebben geen naden en je kunt ze ook gevoerd krijgen.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:19

Soms is het ook het geval net als bij jassen enzo dat ze eerst een keer goed nat moeten worden voordat het gaat werken ofzo iets. Dat heb ik nl vaker gehoord bij dekens dat ze eerst een keer nat moesten worden voordat ze echt 100% waterdicht werden

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:23

Weet je zeker dat het nat is geworden door de regen en niet omdat het paard het misschien heel warm heeft gehad?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 11:44

Het was duidelijk van de regen, op de schoft was hij nat en de onderkant, de loopsplitten, zeg maar, verder voelde hij een beetje klam aan van binnen.
Ik heb het nu omgedraaid, haal hem sávonds naar huis, kan hij in ieder geval met regen droog staan en overdag op de wei,zonder deken.
Ik haalde hem overdag altijd naar huis omdat hij flink bij moest eten, hooi/brok etc , op de wei wordt dat voor zijn neus weggekaapt......
Ik ben wel aan het rondneuzen en kom op de Bucas smartex turnout rain uit, schijnt een super regendeken te zijn, en gegarandeerd waterdicht, wie kent deze deken??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:48

De Renco New Zealand dekens zijn gegarandeerd waterdicht en slijtvast.
Er zitten een dunne voering in, voor als het echt koud wordt, doen wij er een staldeken bij onder.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:55

Ik ken de Bucasdekens. Zijn inderdaad super waterdicht. Alleen bij sommige paarden is de pasvorm niet niet lekker. Heb ik zelf geen alst van gehad bij mijn paard, maar ik hoor het wel eens van anderen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:57

Je kan bij veel sportzaken een middel kopen die jassen weer waterdicht maken. Ik gebruik het ook bij mijn regendeken.

Je doet dan een dopje bij het wassen (in het bakje van de wasverzachter). Gewoon even vragen bij perry of daka, of een ander soort sportwinkel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:11

Mistic schreef:
Je kan bij veel sportzaken een middel kopen die jassen weer waterdicht maken. Ik gebruik het ook bij mijn regendeken.

Je doet dan een dopje bij het wassen (in het bakje van de wasverzachter). Gewoon even vragen bij perry of daka, of een ander soort sportwinkel.

maar als een deken echt niet meer waterdicht is krijg je hem ook met zo'n middeltje niet meer waterdicht
dan zit er helaas niets anders op dan een nieuwe kopen....

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:08

Mistic schreef:

Mijn inziens kun je dan beter een spuitbus halen, die je na het wassen op de deken moet spuiten.
Als je dat spul bij de wasmachine ingooit, wordt je hele deken er mee behandeld, dus ook de binnenkant en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Met een spuitbus kun je zelf bepalen wat er nou precies behandeld wordt, oftewel, de buitenkant.