scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:36

Ik wil binnekort gaan scheren, heb het al wel een paar keer gedaan maar nog nooit echt een model. Had gelezen dat je met krijt op je paard kunt tekenen zodat je kunt zien wat er niet af moet. Maar met wat voor soort krijt moet je dit doen? en waar kun je het kopen?
Scheermachine heb ik (nog niet gebruikt) het is m'n eerste. Moet ik de messen gelijk al laten slijpen als ik 1 paard geschoren heb? waar kun je dit laten doen, hoe duur is het? en kun je ze ook zelf slijpen?
T is m'n eerste scheermachine, met m'n eigen paard krijg ik natuurlijk wel hulp van iemand meet veel ervaring dus dat is geen probleem.
Hebben jullie nog wat tips, of dingen waar ik goed op moet letten?
scheren jullie de benen ook met de scheermachine? ik heb zelf wel een tondeuse erbij voor het hoofd en de kleine dingen die ik niet zo goed kan doen met de scheermachine.

elmiran

Re: scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:38

oja en wanneer scheren jullie meestal? en wat doen jullie met je paard?
Mijn paard wordt 5/6x in de week intensief gereden. Ongeveer 4x per week dressuurmatig 50min per keer, en 1/2 x in de week buiten meestal een rit van 1 1/2 uur. Als de bijrijder door gaat wordt er ook met haar gesprongen.
Ik vind het zelf nu nog niet nodig, wacht nog even af, maar denk wel dat we het dit jaar maar eens gaan doen. Leek me gewoon handig om nu al vast de vragen te stellen zodat ik tegen die tijd dat t zover is genoeg weet Haha!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:13

Als je je messen goed schoon maakt na het scheren dan kan je er rustig een paar keer een paard mee scheren. Zorg wel voor een heel schoon paard, zand is funest voor je apparaa.

Zelf scheer ik in een droge tochtvrije ruimte of als het mooi weer is in de buitenlucht. Zorg ervoor dat je niet te lang bezig bent, dat als het apparaat warm word, en dan met name de messen dat je even wacht en de boel laat afkoelen anders is het niet lekker voor je paard zijn velletje! Tijdens het wachten wel zorgen dat je paard het niet koud krijgt, dus even een dekentje opdoen.

Je kan gewoon schoolbordkrijt gebruiken. Het ligt eraan of je bijvoorbeeld wedstrijden rijdt of dat je paard veel buiten staat in de winter of je zijn benen moet scheren. Zelf heb ik mijn paard zijn benen vorig jaar niet geschoren omdat hij overdag uren buiten stond en dat een behoorlijke stijfheid kan geven. Als je wedstrijden rijdt zou ik wel zijn benen scheren, staat wel zo verzorgd........

Mocht je meer willen weten mag je me altijd een pb sturen Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:16

idd zorgen dat je paard goed schoon is... ik was ze meestal, laat ze drogen en dan ga ik scheren.

benen en hoofd doe ik beide gewoon met het grote apparaat. de kleine stukjes bij de ogen en de neus doe ik met een tondeuse evenals de binnenkant van de oren. de buitenkant van de oren doe ik gewoon met de grote.

de meeste mensen laten de messen slijpen na het scheren van ongeveer 4 a 5 paarden. over het algemeen kun je ze naar een ruitersportzaak brengen en vragen of ze daar geslepen kunnen worden of dat hun ze ergens heen brengen om geslepen te worden.
dit kost meestal rond de 20 euro.

krijt gebruik ik nooit, ik doe het altijd op het oog... het krijt blijft bij mij nooit goed zitten

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:24

Ik heb ook weleens dat de messen wat warmer worden, maar dan heb ik er te weinig olie in gedaan, dus goed oliën da's
erg belangrijk anders wordt ie warm en kan je apparaat stuk gaan, kan ook zijn als ie warm wordt dat je de messen te strak
hebt aangedraaid (de stelschroef dan) dus daar ook op letten.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:46

Je kan ook je messen opsturen naar Divoza, ze slijpen daar de messen elke donderdag dus als je ze op dinsdag opstuurt dan heb je ze meestal de dinsdag daarop weer thuis. Per set, onder en bovenmes, betaal je €8,50 inclusief verzendkosten. Geld moet je in de envelope bijsluiten. Oja je moet het pakketje wel opsturen naar Divoza in Leek, in Zoetermeer slijpen ze niet en als je het dus daarheen opstuurt duurt het langer omdat zij ze doorsturen naar Leek!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:18

Als je mes warmer wordt zoals bij mij wel is het geval was legde ik ze gewoon even buiten neer om ze te laten koelen en als ze weer koud waren dan ging ik weer veder.
In die tijd dat ik moest wachten poetste ik even de haren van het paard af en keek ik goed waar dat ik nog haar had zitten enzo.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:57

kijk eens bij een landbouw handel,die slijpen vaak ook messen en heel wat goedkoper.Ik laat mijn messen bij een winkel in landbouwartikelen en ijzerwaren slijpen.Ik breng ze de ene dag en kan ze de andere dag weer ophalen en kost me 6 Euro.