Tinker scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lunabella

Tinker scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 14:15

Hallo,
Zouden julie me aub kunnen helpen,
Ik heb een tinkermerrie en ze heeft erg veel behang aan haar benen en zit nu ook al lekker in haar vacht, nu wil het alleen zo dat ik igenlijk het gehele jaar door top met mok en schilvers.
Ik word er echt niet goed van ze staat maar te stampen en ze heeft de binen kant van haar achtervoeten al helemaal kaal.
zIk smeer me echt een ongeluk en heb al 100000000 zalfjes geprobeerd niks werkt echt 100%
Nu zit ik te denken om radicaal haar sokken eraf te halen en haar te scheren want wil er nu wel eens vanaf, Maar hoe doe je dat?
Of kan ik alleen de koot uitscheren of hebben jullie andere oplossingen of ideen?
Ik hoop dat jullie me willen helpen en misschien wat tips voor me hebben of misschien iemand die ervaring heeft met tinkers scheren?
Alvast bedankt,
Groeten Merijn

monsera

Re: Tinker scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:29

Heb je de benen al eens met sebasil ingespoten?

De meeste zalfjes werken eigenlijk alleen tegen de korsten die je ziet maar je moet de beestjes dood maken die in je paard zijn benen lopen te eten.Klinkt een beetje vies zeg als ik het zo neer zet.

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:59

Gewoon scheren ik weet het het is niet mooi en een Tinker hoort nu eenmaal behang aan zijn benen te hebben. Maar je paard zal zich er veel beter bij voelen. Op de manege waar ik gewerkt heb deden we de Tinkers ook altijd scheren. Die hadden zo'n jeuk aaan hun benen dat ze zich helemaal kapot beten was echt zielig. Als ze dan weer geschoren waren ging het steeds beter met ze en hadden ze er helemaal geen last meer van. Dus gewoon doen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:05

Mijn nichtje heeft een tinker de aller eerste winter had die zo veel mok die winter aan gekeeken en ja hoor jaar er op werd weer nat en hup daar had ze het weer toen hebben we helemaal geschoren toen goed gewassen
zo kun je goed kijken of helemaal weg is
dit hebben we een jaar kaal gehouden en nu loopt ze al 3 jaar zonder mok je moet gewoon zorgen dat je het eerst helemaal weg krijgt
en tinkie heeft nu weer gewoon behang aan zijn benen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:57

mijn tinker heeft vorig jaar in de winter ook last gehad van mok, heb meteen besloten alles eraf te schren enveel wassen met sebacil en verder zo droog mogelijk proberen te houden. nu heeft hij er helemaal geen last meer van, zijn sokken waren binnen driekwartjaar al weer bijna de oude lengte en zijn veel mooier teruggegroeid dan ze waren! T ziet er even niet uit, maar als het goed is ben je er dan wel goed vanaf

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:33

ik denk dat als je deze vraag op het tinkerforum, even verderop, stelt, dat het grotendeel dan zegt dat scheren geen optie hoeft te zijn. zeker niet als ze de koten toch al kaal heeft geschuurd.
met scheren haal je haar weg waar een beschermde vetlaag in zit. mok komt niet alleen van buitenaf, da's maar een klein percentage zoals mijt een reden kan zijn, maar ook van binnenuit door verkeerde voeding. het is lastig om uit te zoek wat niet goed is, maar op het tinkerforum krijg je uitgebreid antwoord Lachen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:58

Mok is echt enorm moeilijk te bestrijden, mijn haflinger heeft er ieder jaar weer last van. Maar dat was niet per definitie minder toen ik de benen ging scheren. Ik scheer de benen van mijn haflinger niet meer. De haren beschermen in ieder geval in het begin deels de benen tegen invloeden van buitenaf, en als de mok er eenmaal is (met geschoren benen heeft die van mij nog sneller mok) dan doe ik mijn best om het te bestrijden (tijdelijk met een antibioticazalf van de dierenarts en daarna met sudocreme). Blijft echter wel moeilijk!