voor de eerste keer scheren, tips gevraagd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

voor de eerste keer scheren, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:48

ik wil misschien mijn paard voor de eerste keer gaan scheren.
ik weet dat hij dit waarschijnlijk niet heel geweldig gaat vinden en er wel een verdovingsmiddel bij komt kijken.

welke tips hebben jullie?

RRteam

Re: voor de eerste keer scheren, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:02

Mijn pony heb ik vorig jaar voor eerst geschoren eerst een ander pony en hem er dan bij zetten
Probeer vooral de eerste keer zo stil mogelijk apparaat te hebben
Misschien regeert die er best goed op

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:51

Stel je paard gerust, aai hem eerst terwijl je het apparaat aan hebt staan, als hij hier niet op reageert begin je bij de schouder (de overgang van schouder naar voorbeen). Hou altijd 1 hand op je paard,stel dat je paard een stap opzij wil doen voel je dit en ben je optijd om weg te stappen. Houer rekening mee dat je een gedeelte onder het zadel laat zitten. Bekijk voor de tijd welk stuk en teken dit af of leg er een shabrakje op. Bij de manen kun je het beste de manen met je hand naar achteren duwen en dan voorzichtig langs scheren. Plooien (bij bv voorbenen/borst en achterbenen) moet je straktrekken. Bij de staart laat je ook een stukje vasht zitten. Dit kan in de vorm van een driehoekje (meest gebruikelijk) of in een rondje.

Succes ermee!

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:32

Ik heb mijn 2 shetlanders net nog geschoren..

(ook mijn eerste keer)

Ben gewoon met de haren meegegaan en heb een bak bix neergezet
en uiteindelijk was hun eetlust nét ff groter als hun angst.
Het begin was moeilijk omdat ze als de dood waren voor die grote
tondeuse Tong uitsteken , maar later gaven ze zichzelf over en stonden ze lekker stil.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:13

Ik ben het helemaal met Janneke eens.Maak lange halen met de machine en laat ze overlappen.dan krijg je geen strepen.Zorg dat je paard schoon is en droog.

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:50

Ik zou hem een dag van tevoren wassen en zorgen dat je een spuit sedalin hebt. De volgende dag die spuit geven en nog even op stal laten staan met een pluk hooi. Daarna gewoon goed vastzetten, zorgen dat je wat brokjes bij je hebt en gewoon beginnen met scheren. Wel zorgen dat je zelf genoeg ruimte hebt om weg te komen als hij misschien een keer uithaalt!