Eng beestje in wintervacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Eng beestje in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:53

Zoals vaker heb ik geen idee waar dit hoort maar aangezien het alleen in de periode van winterhaar voorkomt zet ik het maar onder seizoensvragen.

Dit is iets vreemds en tot nu toe is er nog niemand die me helderheid heeft kunnen verschaffen dus doe hier een poging.

Een paar jaren geleden had mijn paard in de winter geen deken om en zat volop in het winterhaar en geloof me, zijn winterhaar wordt zo ongelooflijk lang en dik dat je je vingers niet meer kunt zien als je er met je handen doorgaat.
Ik was toen eens bij hem en streek met mijn hand door zijn vacht toen ik een diertje zag wegkruipen.
Het leek zijdelings te bewegen net als een krab en was zwart van kleur ca. 8 mm groot.
Ik had nog nooit zoiets gezien maar die winter zag ik 2 of 3x zo'n ding in zijn vacht. Ze zijn zo snel dat ik geen mogelijkheid had ze te pakken.
Mijn DA heeft geen idee wat het kan zijn en ik heb ondertussen heel wat (paarden)mensen gevraagd en niemand weet wat het voor een 'ding' kan zijn.
Buiten mezelf om heeft iemand bij de manege ook eens één gezien toen ik daar was en we stonden te praten. Zij vroeg me ook heel verbaasd wat dat was maar ik heb nog steeds geen idee Verward

Ik heb ze een paar jaar niet weer gezien en vanmiddag ontdekte ik een verdikking op zijn achterhand. Nieuwsgierig bekeek ik waar dat van kwam en tot mijn schrik zat er weer zo'n rotding Boos!
De verdikking is zo'n 5 cm lang en ik vermoed dat het beestje bijt en daardoor verdikkingen ontstaan.

Binnenkort ga ik hem scheren en dan is de vacht te kort om voor wat voor dier dan ook maar, om in weg te kruipen en zie ik ze vast niet weer maar wat zijn het voor beestjes?

Vanmiddag heb ik weer geprobeerd het te vangen maar toen ik het bijna te pakken had liet het zich vallen en verdween tussen het zaagsel op de grond Boos!

Wie kan me helpen en me vertellen wat dit zijn?

Vliendertje

Re: Eng beestje in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:56

Ik heb heel vaak van die beestjes ( in de herfst! ) op mijn trui als ik ga fietsen...
Snel eraf vegen en verder fietsen..
Ze bijten idd..
Dit komt van de bomen af..
Dys het kan zijn dat de beesten zich in zijn vacht nestelen, voor een lekker warm bedje..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:57

teken misschien?

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:58

missnynke schreef:
teken misschien?

Daar dacht ik dus ook meteen aan. Deze kunnen gemeen bijten in inderdaad verdikkingen veroorzaken. Ze zien eruit als kleine zwarte spinnetjes wanneer ze zich nog niet hebben volgezogen.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:05

Ik dacht ook gelijk aan teken toen ik dit las..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:07

Idd, misschien teken ja, die bijten, zuigen zich vast, en blijven zitten tot ze vol zijn, maar die rennen niet weg volgens mij.
Die rennen niet zo hard Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:10

en die gaan toch ook niet zijwaarts?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:55

Teken zijn absoluut niet snel en ook niet zo groot en zien er sowieso heel anders uit. Idd Shanna, teken bewegen zich ook niet zijwaarts.

@nonixjuh: bomen.... mmm, hij staat idd veel onder de eikebomen bij de straat. Zat al te denken of ze mss uit het gras omhoog kropen ofzo.

Bedankt voor het meedenken iedereen Knipoog

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:59

Nee het is misschien wel een hertenluis vlieg of zo iets, er was van het zomer een topic over op ik geloof medisch..........

Het komt aan vliegen, laat de vleugels vallen en kruipt onder de huid, ik heb het bij de mijne ook eens gehad en heb het toen ook geschoren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:07

Mmm... ben er bijna zeker van dat dit beest niet kan vliegen.

Oeh... zo irritant, ik had hem bijna te pakken. Wil gewoon weten wat het is, waar ze wegkomen en wat ze doen danwel of ze schade kunnen veroorzaken in de vorm van ziektes of iets dergelijks.
Als het me ooit lukt zo'n ding te pakken laat ik het gelijk aan mijn DA zien. Die stond me aan te kijken of hij water zag branden toen ik hem erover vertelde Haha!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:14

Herteluisvlieg (Lipoptena cervi)
(In de herfst regelmatig aangetroffen in het adoptiegebied, zie foto's)

Herteluisvliegen zijn kleine bloedzuigende insecten die zowel op zoogdieren als op vogels voorkomen. In Nederland spreken we vaak over hertenluis in plaats van hertenluisvlieg. Dit is op zich niet zo verwonderlijk, omdat de hertenluisvlieg maar gedurende een korte periode vleugeltjes heeft en buiten die "vleugelperiode" meer weg heeft van een luis dan van een luisvlieg. Zodra de vlieg een geschikte gastheer heeft gevonden vallen de vleugeltjes af. Alleen aan de overgebleven vleugelstompjes is nog te zien dat ze ooit vleugeltjes hadden.
De herteluisvlieg heeft een klein achterlijf en is hierdoor duidelijk te onderscheiden van een paardeluisvlieg.

Een volwassen hertenluisvlieg is zo’n 3-5 mm lang en heeft een plat lijf. Aan de pootjes zitten klauwtjes waarmee het zich kan vastklampen aan de haren van de gastheer. Ze kunnen zeer snel lopen, zowel voorwaarts, zijwaarts als achterwaarts.

De hertenluisvlieg treft men vooral aan op open plekken in de bossen, langs bosranden, bospaden en wildwissels. Zij komt algemeen voor bij hertachtigen in heel Europa. Deze luisvlieg wordt niet alleen bij herten en reeën waargenomen, maar kan ook bij paarden, wilde zwijnen, dassen en honden aangetroffen worden. Zelfs de mens kan, wanneer men in het najaar in het bos wandelt, deze parasiet oplopen. De mens kan ook gestoken worden, maar dit behoort tot de uitzonderingen. Nadat men gestoken is, ontstaat een jeukend bultje dat enkele dagen blijft.

bron: http://members.home.nl/mischa.meijer/fauna.htm

uit jouw beschrijving zou ik wel op kunnen maken dat dit hem kan zijn hoor..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:35

@Goudvarken: o:: o:: o::
Dier lijkt er wel heul errug op zeg!

Maar die ik op mijn paard heb aangetroffen waren groter dan 3-5mm, die waren echt zeker 8mm!!!
Maar verder lijkt het echt erg voor zover ik ze heb kunnen bestuderen want zoals gezegd zijn die krengen vreselijk snel.

Zouden ze er ook zijn in reuzeformaat? Hormonen geslikt of genetisch gemanipuleerd misschien Sigaar

Bedankt Goudvarken, je bent je gewicht in goud waard Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:07

Zoheeé, heb vanmiddag mijn paard geschoren. Na dat enge ding in zijn vacht gisteren dacht ik dat het geen biet uitmaakte of ik hem nu zou scheren of volgende week dus gelijk maar gedaan.
Toen het haar van die verdikking afgeschoren was zag ik dat dat herteluisgeval 2 behoorlijke wondjes heeft veroorzaakt Bloos!
1 van cm 0.5 cm doorsnee en de ander van ruim 1 cm doornee!

Wat een rotkrengen zeg! Boos!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:29

Wow, goed dat ik dit lees. Mijn pony's staan ook ongeschoren met een teddyvacht op het weiland.
Ik zal extra opletten. Scheve mond

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:59

Moet je pony niet donker van kleur zijn want dan vallen ze niet snel op denk ik.