Zwetende teddybeer op stal / bucas deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Zwetende teddybeer op stal / bucas deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 08:29

Hoi,

Mijn paard krijgt een enorme wintervacht en zweet dus erg bij het werken, maar toch wil ik haar dit jaar niet scheren, omdat de kans bestaat dat ze niet heel de winter op de manege blijft.
Ze staat in een containerstal met terras, hiermee bedoel ik dat ze voor haar stal nog een aantal vierkante meter (4x4 ongeveer) heeft waar ze op kan staan. Stal staat dus open, maar ze staat niet op een wei dus zichzelf droogstappen kan niet.

Met een gewone fleece zweetdeken krijg ik haar niet droog binnen het uur (en ja, ik stap droog en laten rollen heb ik ook al geprobeerd).
Afwassen doe ik in de winter niet, met koud water lijkt me dat niet echt slim en warm water heb ik niet altijd beschikbaar (ik heb trouwens horen zeggen dat dat ook niet slim is, met warm water, omdat dan de omgevingstemp teveel van de watertemp verschilt en je dan te snel afkoelt, maar weet niet of het waar is).

Mijn vraag aan jullie is dubbel:
Goede tips in het algemeen om mijn teddy droog te krijgen zijn welkom,
maar ik hoorde dat Bucas heel goede zweetdekens heeft,
die sneller werken dan zo'n fleece.
Iemand ervaring mee?
Het zou een deken zijn dat uit 2 laagjes bestaat, weet geen naam.

Bedankt alvast.

Vala

Re: Zwetende teddybeer op stal / bucas deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:35

Ja dat is de Bucas smartex rain of de Bucas smartex all-in-one.
Kijk even op de site van divoza of ooteman ofzo.
Dat zijn outdoordekens die je ook op een nat paard kan gooien omdat ze vocht opnemen en goed ademen.
ik had e rook 1 en vond het goed werken maar....ik had geen teddybeer, mijn paard had gewoon een iets dikkere vacht. Een vriendin van mij had wel een teddybeer en die bleef ook onder de Bucas enorm zweten dus ik weet niet of het bij paarden met een flinke wintervacht ook werkt.
De smartex rain is dunner dan de all-in-one.
Het zijn wel erg dure dekens.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:42

De beste manier om je paard snel droog te krijgen is en blijft een dood gewone echte wollen deken. Hier hebben we zowat alle soorten die er zijn, maar de wollen is nog steeds de beste.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:00

bucas heeft inderdaad goede zweetdekens

de shamrokpower, dubbel laags,
de powercooler, enkel laags.

ook is het zo dat je je paard nog nat onder een bucas gewone deken kan zetten, dit omdat hier de bovengenoemde zweetdekens ingezet zijn en ze een heel hoog ademd vermogen hebben.
geen gewacht dus meer, gewoon meteen de deken erop.
de dekens die hier tot behoren zijn:
de smartex turnout rain, 220 grams van: 2 tot 15 graden (hij kan er nu al op hoor)
de smartex turnout all in one, 490 grams van: 12 tot -20 graden.
de power turnout light 170 grams, -15 tot 18 graden,(kan er nu prima op!)
de power turnout all in one 470 grams, -25 tot 15 graden.

prima dekens en geen gesleur meer met zweetdekens.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:43

Maar een drijfnat paard hoef je er echt niet onder te zetten hoor, dan is ie uren later nog nat. Onder de staldekens met ingezette zweetdekens dan bedoel ik.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:46

geloof me, hij is zo droog.
je kunt er ook een gewassen paard ondezetten, die is ook zo droog.

onderschat de techniek niet, het gaat vaak veel verder dan wij denken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:47

Nou, zoals ik al zie ik heb die deken gehad, een niet al te drijfnat paard ging goed maar die zeiknatte teddybeer van mijn vriendin stond er 6 uur later nog nat onder te wezen en dit heb ik dus al vaker gehoord.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:53

had die vriendin van je ook de bovengenoemde uitvoering? of een goedkopere bucas, daar zit veel verschil in namelijk.

de dekens nemen overigens geen vocht op maar transporteren het naar buiten, als ze vocht op zoude nemen zou je een natte voering krijgen en dat is niet de bedoeling.

een paard kan ook nat blijven als hij het te warm heeft onder de deken dan kan hij zijn eigen warmte niet kwijt door het vocht wat in zijn vacht zit.

maar ze zou de zweetdeken eens kunnen proberen, de shamrok power, wel duur 135 met hals, zonder hals 110,-. voordeel is wel dat het ook prima onderdekens zijn!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:05

Ja, ze had gewoon de bovengenoemde, de smartex rain en de all-in-one. Met die all-in-one was het helemaal niks maar die is logischerwijs te dik voor een teddybeer-paard. Maar met de smartex rain bleef ie ook drijfnat.
Tegenwoordig word ie geschoren dus nu gaat het wel goed maar ook dat is logisch.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:07

De ervaring die Marloezzke heeft heb ik ook.
Ik zet mijn gewassen paard met dit weer onder de Bucas all in one smartex, en na korte tijd is hij droog en de deken ook.
Geen probleem dus, super ademende stof.

Wel vind ik de pasvorm en kwaliteit qua sterkte van de bucas minder. De naden gaan los en er zitten al meerder scheuren in, iets wat hetzelfde paard met andere dekens nog nooit is overkomen.

Maar qua ademendheid is het de beste deken die hij ooit opgehad heeft.

Overigens is hij niet geschoren.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:11

Wel vind ik de pasvorm en kwaliteit qua sterkte van de bucas minder. De naden gaan los en er zitten al meerder scheuren in, iets wat hetzelfde paard met andere dekens nog nooit is overkomen.

ga er even mee terug waar je hem hebt gekocht.
waar ik werk, krijgen we weleens klachten over bucas we leggen de klacht neer bij bucas en dat wordt op gelost.
geloof me daar zijn ze bij bucas alleen maar blij mee, want ze willen zich alleen maar verbeteren.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:28

Ook na een jaar nog? De deken is vorig jaar in het midden van de winter gekocht.

Nu zijn de voorsluitingen verbogen, er zitten drie scheurtjes in, het schoftvlak pluist (de buitenkant dus), de stiksels laten los bij de voorsluiting, en de bilkoorden zijn gesneuveld. Bovendien is ie slecht waterdicht, terwijl de andere paarden nog droog zijn lekt de bucas al door.

Zelfs na jaren dezelfde deken gebruiken heb ik nog niet zoveel mankementen aan één deken gezien.

Desondanks fijne deken, door de fijne binnenstof die super ademt, zoals gezegd.

Als je denkt dat ik nog een kans maak, ga ik er zeker mee terug. Want ik vind dit ook wel wat teveel van het goede.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:34

ja dat kan zeker, tenminste wij geven die service wel, ik kan je niet beloven dat alle winkels dat doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:07

Zijn er nog andere dekens die dit voordeel, dus ademend hebben? Ik ben me aan het beraden op een nieuwe winterdeken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:01

ja bijna alle dekens hebben ademend vermogen maar let wel op er zit heel veel verschil in! op alle dekens staat tegenwoordig dat ze ademend zijn maar veel voldoen hier maar minimaal aan!

nog even over de bucas shamrok power.
mijn vriendin heeft er een en hij werkt nog beter dan ik al dacht.
ze had haar paard helemaal gewassen en de deken erop gelegt na een kwartier was hij droog.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:28

venetia heb je bon nog en het garantie bewijs nog er zit 2 jaar gerantie op de dekens van bucas. Ik heb er 1 van 7 jaar en die is nog helemaal goed alleen ik moet een andere kopen mijn pony is er uitgegroeid eigenlijk vorig jaar al maar ja. Ik koop er wel weer 1 maar wat doen jullie er voor onder deken onder als het vriest bij een niet geschoren paard?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:11

de smartex turnout rain, 220 grams van: 2 tot 15 graden (hij kan er nu al op hoor)
de power turnout light 170 grams, -15 tot 18 graden,(kan er nu prima op!)

@marloezzke: weet jij zo wat deze dekens kosten?

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:33

als je nog op zoek bent naar een bucas deken all in one, kan ik je misschien wel helpen. ik heb namleijk nog 1 te koop. pb maar als je belangstelling hebt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:33

liever niet de all in one, die is denk ik te dik....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:36

de smartex kost: 158,-
de power kost: 198,-