alleen sokken scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

djoeka

alleen sokken scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 21:36

Ik wil onze pony niet helemaal scheren.
Maar ze heeft erge dikke sokken wat moeilijk netjes te knippen is. Ze heeft veel beharing op haar benen en in verband met nattigheid in de winter en de wedstrijden wil ik dat netjes hebben.
Ik wil dus eigenlijk haar sokken en in de koot scheren.
Iemand een idee hoe je dat het beste kan doen?

gootje12

Re: alleen sokken scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:13

simpel,je zet de scheermachine op het been en je scheert alles eraf.Toch niet zo moeilijk?!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:49

Als het om Sida gaat??
Je kunt een opscheermachine of grote machine nemen.
Als het echt alleen om de sokjes gaat zou ik alles vanaf de ballen van de voet naar het spoortje toe ( op de kogel) eraf scheren. Ik maak altijd een recht streepje vanaf het begin van de hoefballen omhoog naar de kogel, daartussen alles weg.
Staat erg netjes, vooral als je dan ook de kroonrand netjes rond scheert zodat er op de hoef geen haartjes liggen ( zet de tondeuse dus haaks op de haartjes en maak een mooi randje.

Eventuele lange losse haren op de pijp kun je er ook voorzichtig afscheren, as op dat je niet de rest van de vacht meeneeemt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:31

Voorbeentjes:

Je gaat met je hoofd richting paard z'n hoofd staan en til het voetje op (net als hoevenkrabben, maar je staat omgekeerd), je legt je hand aan de voorkant van de kogel, zodat de hoef afhangt naar beneden, dit scheert het makkelijkst. Dan in 1 beweging van de bal van de hoef omhoog, de pees over. De koot kun je helemaal uitscheren, de zijkanten van de pees ook meenemen. Dan haal je het been naar voren, ik leg 'm altijd over m'n bovenbeen, dan kun je de voorkant doen tot de kogel (niet over het bot omhoog verder!). Tenzij het been wit is verder, dan ál het wit meescheren.

Achterbeen:

Optillen alsof je uit gaat krabben, been over je knie (gaat heel makkelijk, de 'hoek' bij de sprong ligt makkelijk op je been), kootholte uitscheren, pees meenemen aan achter/zijkant. Dan been naar voren halen (onder de buik), weer op je been leggen en de voorkant scheren tot de kogel, tenzij het wit is, dan alles meenemen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, probeer zo veel mogelijk in lange halen te scheren, geeft het mooiste resultaat. Rondom de spoor is het een beetje lastig, moet je even vogelen hoe dat het beste gaat! Dat over je been leggen gaat natuurlijk alleen bij een braaf paard, maar dat spreekt voor zich Knipoog

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:35

Als ze aardig veel haar heeft op de benen zou ik het niet scheren maar bijknippen! Je krijgt namelijk de overgang van wel en niet geschoren nooit mooi als er veel haar op zit!! Maar je moet het zelf weten..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:36

Als ze witte voetjes heeft kun je het witte omhoog scheren, maar dan staat er dus echt weinig haar op.

Heeft ze zwarte benen, nooit tegen de haren in omhoog scheren, want dan zie je door kleur verschil precies waar je bent gestopt.
Dus altijd met de haren mee scheren.

Wat ik persoonlijk in de winter sowieso zou doen als ik de rest er niet afhaalde

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:42

happyness schreef:
Als ze aardig veel haar heeft op de benen zou ik het niet scheren maar bijknippen! Je krijgt namelijk de overgang van wel en niet geschoren nooit mooi als er veel haar op zit!! Maar je moet het zelf weten..... Haha!

Jawel hoor, op de overgang even de masjien er met de haren méé over halen Vork . Kleurverschil bij donkere beentjes heb ik weinig last van hoor!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 21:49

Dank jullie allemaal voor het meedenken. Ze heeft inderdaad veel haar op haar benen en dat is ook de reden dat we deze willen scheren.
Vrijdag komt er iemand langs met een opscheermachine dus met jullie tips moet het goed gaan komen.

Remember dank je voor de tip om daar het machien even met de haren mee te halen zodat je de afscheiding niet goed ziet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:31

Anouar z'n benen zijn vorig jaar geschoren omdat hij mijt had. De voorbenen zagen er eerst niet uit omdat die bruin zijn. Maar het kleurverschil trok na een weekje weg.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:41

Ik scheer ook de benen met de haren mee als ik alleen de onderbenen scheer.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:58

die haren zijn er wel om dr benen te beschermen tegen de kou .
Als je dr sokken scheert krijgt ze mok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:00

Waarom word bij paarden met mok dan vaak aangeraden de benen te scheren?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:13

Sinds ik scheer zien Mazzels sokken er weer goed uit (mokvrij bedoel ik dan Knipoog )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:38

Als je paard vaak mok heeft moet je misschien eens naar een achter liggende oorzaak kijken.
Anouar had altijd mok, wat ik ook deed, het ging niet weg. Hij had gewoon het hele jaar door mok.
Begin van de zomer bleek dat hij last van z'n lever had doordat hij niet tegen krachtvoer kan. Ik ben toen gestopt met krachtvoer geven. Binnen twee weken was alle mok weg, geen korstje meer te zien, terwijl z'n wei niet bepaald droog is. De mok is ook niet meer terug gekomen.
Door z'n minder werkende lever was z'n weerstand minder geworden en had de mok vrij spel

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:13

runningkawa schreef:
Waarom word bij paarden met mok dan vaak aangeraden de benen te scheren?

Dan is het makkelijker te behandelen. Om mok te voorkomen kun je eigenlijk het beste de natuurlijk beschermlaag (de sokken dus) laten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:42

Toch word het bij paarden met veel behang wel degelijk preventief aangeraden.
Daar wil het wel eens in de sokken te lang vochtig blijven en dan kan het er beter af zijn doordat het door de lucht snel droog is Lachen

Idd, ook omdat je het beter kunt behandelen.

Overigens heb ik de wedstrijdpaarden altijd kort gehad en het eerste paard met mok moet ik nog krijgen in ruim 20 jaar sport.
Daar zal vast ook mazzel en geluk bijzitten, maar het echt snel mok krijgen valt dus ook wel mee.
En deze paarden stonden allemaal een uurtje of 8 buiten in de winter.
Ook in de regen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 08:49

Ik denk dat zo'n klein kuifje aan de onderkant van de kogel beschermt tegen mok, het water loopt dan via dat kuifje recht naar beneden.
Maar bij paarden met sokken wordt de sok gewoon nat en duurt het lang voordat het weer droog is.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:04

Miss_Maya schreef:

Oei dan heb ik hier 3 paarden staan die mok krijgen waarbij ook een haflinger. Sokjes mag je zeker afscheren, dit moet echter netjes gebeuren zodat het water nog steeds kan afvloeien. De TS heeft hier toch wel een deel tips gekregen waar ze iets mee is en als het dan ook op deze manier gebeurt is er toch helemaal geen probleem. En ze is heus niet van plan het been volledig kaal te scheren dus beschermen tegen de kou zal het heus nog wel doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:10

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 14:19

pasi schreef:
Miss_Maya schreef:

Oei dan heb ik hier 3 paarden staan die mok krijgen waarbij ook een haflinger. Sokjes mag je zeker afscheren, dit moet echter netjes gebeuren zodat het water nog steeds kan afvloeien. De TS heeft hier toch wel een deel tips gekregen waar ze iets mee is en als het dan ook op deze manier gebeurt is er toch helemaal geen probleem. En ze is heus niet van plan het been volledig kaal te scheren dus beschermen tegen de kou zal het heus nog wel doen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 14:21

Ja Pasi, dankzij jullie tips zien Sida's sokken er nu heel netjes uit. Alleen haar sokken zijn geschoren en het is heel netjes gedaan. Het ging mij erom dat ze er bij de wedstrijden netjes uit ziet. Knippen is veel minder mooi omdat ze heel veel haar had.
Sida heeft trouwens geen last van mok.