Sorry dat er weer een deken vraag is, maar ik kan wel even wat hulp/uitleg gebruiken.
Bij ons op stal gebruikt iedereen eigenlijk dekens (er staan er nu al met dekens op, maar ik weet zo niet welke soort).
Mensen vragen mij ook waarom ik Silence geen deken op doe omdat het zo`n fijn paardje is (kruising welsh-arabier). Ik heb nooit met dekens gewerkt, maar nu ga ik me dat toch even afvragen.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk of fijne paardjes zoals arabiertjes inderdaad een deken nodig hebben om zich warm te houden of dat dat onzin is. Ik heb Silence in januari gekregen en hij was toen echt een teddybeertje om te zien met een hele dikke wintervacht. Hij was manegepony dus daar werd niet met dekens gewerkt verwacht ik.
En als je eventueel een deken zonder hals gebruikt, krijg je dan op de hals van het paard wel een wintervacht? Stomme vraag misschien hoor, maar ik heb nog nooit met dekens gewerkt.
Wat zouden jullie doen? Wel of geen deken? Hij staat normaal op stal en heeft een paar uur per dag weidegang. Bij de manege waar hij vandaan kwam had hij volgens mij geen dekens, maar dat waren ook dichte stallen en hij kwam daar niet op de wei.(en toch had hij zo`n ontzettend dikke vacht) Nu staat hij in een stal waarvan de deuren eigenlijk altijd open staan (of het moet heel hard waaien) dus de kou komt de stal echt in als het winter is.
Misschien is het handig als jullie het kunnen beoordelen van een foto,
Silence in januari met wintervacht (let niet op het vuil, hij kwam net uit stal):

Hier zie je vooral goed de dikke vacht bij de hals:

Silence nu met zomervacht: