Sorry weer een dekenvraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Sorry weer een dekenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 08:07

Hallo bokkers,

Sorry dat er weer een deken vraag is, maar ik kan wel even wat hulp/uitleg gebruiken.

Bij ons op stal gebruikt iedereen eigenlijk dekens (er staan er nu al met dekens op, maar ik weet zo niet welke soort).
Mensen vragen mij ook waarom ik Silence geen deken op doe omdat het zo`n fijn paardje is (kruising welsh-arabier). Ik heb nooit met dekens gewerkt, maar nu ga ik me dat toch even afvragen.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk of fijne paardjes zoals arabiertjes inderdaad een deken nodig hebben om zich warm te houden of dat dat onzin is. Ik heb Silence in januari gekregen en hij was toen echt een teddybeertje om te zien met een hele dikke wintervacht. Hij was manegepony dus daar werd niet met dekens gewerkt verwacht ik.

En als je eventueel een deken zonder hals gebruikt, krijg je dan op de hals van het paard wel een wintervacht? Stomme vraag misschien hoor, maar ik heb nog nooit met dekens gewerkt.

Wat zouden jullie doen? Wel of geen deken? Hij staat normaal op stal en heeft een paar uur per dag weidegang. Bij de manege waar hij vandaan kwam had hij volgens mij geen dekens, maar dat waren ook dichte stallen en hij kwam daar niet op de wei.(en toch had hij zo`n ontzettend dikke vacht) Nu staat hij in een stal waarvan de deuren eigenlijk altijd open staan (of het moet heel hard waaien) dus de kou komt de stal echt in als het winter is.

Misschien is het handig als jullie het kunnen beoordelen van een foto,

Silence in januari met wintervacht (let niet op het vuil, hij kwam net uit stal):
Afbeelding

Hier zie je vooral goed de dikke vacht bij de hals:
Afbeelding

Silence nu met zomervacht:
Afbeelding

Fem

Re: Sorry weer een dekenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:16

Nou... bij mijn paard. Staan tevens mijn verzorgpaarden. en daar is er eentje een Arabier van. Een volbloed arabier.
En deze staat zonder deken. En maakt gewoon een heerlijk vachtje aan.
En weetje wat het is. Jou paardje is gewent om geen deken te dragen. Dus het paard is gewent om zonder deken te staan en een vacht te moeten maken.

Ik zeg altijd maar zo. Een deken is gewoon handig voro de eigenaar.
Zodat ze geen vacht aanmaken..en het met rijden makkelijker is. Zodat ze niet zo snel in het zweet gereden worden.

Maar als jij het niet erg vind om een teddybeer te hebben deze winter. Dan zou ik zeker geen dekens op doen.
Kost je ook nog eens bakken vol geld! Die je dan mooi bespaard.

erat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:35

je paard maakt zelf een dikkere vacht aan tegen de kou. Mocht je merken dat je paard het alsnog koud heeft in de winter, dan kun je altijd nog een dekentje om doen!

Het enige nadeel van een dikkere vacht is dat je paard minder snel droog wordt. Als jij het zo gewend ben, zou ik je paard lekker zonder dekentje laten staan!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:49

Ja , een deken is er puur voor om te voorkomen dat de vacht dikker wordt.Daarom hebben bijna alle sportpaarden een deken of zijn geschoren.het is eigenlijk gemakzucht van de ruiter en ook omdat een paard met een lange vacht heel lang nat blijft.En dus kan kou vatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:32

Vraag eens aan Lenneke_ hier op bokt. Zij heeft een arabier die lekker zonder deken staat.

Ik vind het onzin dat een fijn paard een deken op moet. Ze maken net zo goed winterhaar aan als andere paarden.
Als je een deken zonder hals neemt krijgen ze vaak wel wat haar op hun hals, maar niet een complete wintervacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:10

Ze zal best uit zichzelf voldoende haar aanmaken om zich warm te houden.
Maar sommige paarden worden wat stijver in de rug als ze in de kou zonde deken staan, en dat is weer lastiger als je intensief rijdt...
Ook is het prettig als een paard niet zo'n dikke vacht aanmaakt als je intensief rijdt.
Dan zweet je paard minder en is ze sneller droog.