Deken: 0-grams of geen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Deken: 0-grams of geen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 12:28

Mijn pony blijft waarschijnlijk zonder deken lopen. Ze staat in de winter overdag buiten en ’s avonds en ‘s nachts op stal. Ze kunnen wel een beetje schuilen maar niet echt droog onder een afdak.
Ik heb een 0-grams regendeken. Is het verstandig deze met die regenbuien wel op te doen of kan ze dan ook beter zonder blijven? Ze loopt óf de hele dag met óf de hele dag zonder deken. Ik werk gewoon overdag dus kan niet blijven wisselen.
De deken is 0 gram en geeft dus niet veel warmte. Ze kan door de deken niet zelf haar haren rechtop zetten. Zal ze het door de dunne deken dan niet kouder krijgen dan zonder deken?

Floress

Re: Deken: 0-grams of geen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:38

Ze hebben het volgens mij zeker niet kouder dan zonder deken. Deze deken zal immers beschermen tegen regen en wind.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:21

als het hard waait en echt rotweer is met veel regen zou ik hem opdoen. bij droog weer of motregen en zonder wind zo uik me niet te druk maken.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 15:27

Ik heb hem inderdaad ook alleen een paar keer met veel regen op gehad.

Ik dacht omdat een paard zn temperatuur kan regelen door de haren rechtop te zetten. Mét een deken gaat dat niet meer. Als ze het dan koud zou hebben kan ze zichzelf niet goed warmer maken.

Het houd idd wel de koude wind tegen, daar had ik even niet aan gedacht. Vast bedankt voor de reacties!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:28

tja zolang het droog is redden ze zich dus wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:52

alleen opdoen als er 24 h lang zeikregen voorspeld is
buien overleven ze wel, paarden zijn over het algemeen wel waterdicht

niet te fanatiek poetsen

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:12

Ik zal hem wel op doen. Ik weet niet of je ook op de pony rijd? Paarden die in de winter een wintervacht creeeren mag je eigenlijk niet poesten, de haren zijn vet en die beschermd de pony tegen de kou. Als je kan gaat poetsen haal je de vet van de huid en krijgt je pony het koud.

Als je nou een regendeken op doet heeft je pony geen last van natigheid en het haar minder vettig worden waardoor je gewoon kan poetsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:28

Maar idd, met deken kunnen de haren niet omhoog gaan staan om te isoleren.
Zou alleen met heel erge regen die deken op doen. Dit om oa rainrot te voorkomen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:41

Ik zou liever zonder deken zetten. Anders kunnen ze hun haren niet omhoog zetten.

Volgens mij zijn er ook maar weinig paarden die last hebben van rainrot of iets dergelijks. Tenminste hier in de omgeving staan ontzettend veel paarden zonder schuilmogelijkheden en dekens, die hebben nooit wat.
En je paard staat 's nachts op stal, dus dan moet het helemaal geen probleem zijn!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:00

In jouw geval dan alleen als ze flink vies weer voorspellen.
Maarja, dat is nogal lastig te regelen met de voorspellingen van tegenwoordig Knipoog

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:06

ik zou m wel opdoen als je ook op m rijd enzo.en met die regen enzo.en met een lekker zonnetje en niet te koud weer kan ie dr toch weer lekker af.. Knipoog.. mijn paard heeft altijd een deken op.. Knipoog

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:47

shrOnatje schreef:
ik zou m wel opdoen als je ook op m rijd enzo.en met die regen enzo.en met een lekker zonnetje en niet te koud weer kan ie dr toch weer lekker af.. Knipoog.. mijn paard heeft altijd een deken op.. Knipoog

Hmm ik had mijn paard 2 dagen terug een regendeken opgedaan, hij had het mooi koud! Terwijl hij daarvoor zonder deken lekker warm was. Ze kunnen hun vacht niet opzetten, dus je kunt beter een gevoerde deken opleggen of geen deken IMO.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:50

ik heb ook een 0grams deken voor de winter. Ik zou hem gewoon op doen hoor. Scheelt vaak net een beetje (ook in de vacht) en als het een keer flink regent heb je tenminste niet zo'n zeiknat paard.
Ik heb vorig jaar (toen mijn pony geen deken ophad) nml een paar keer gehad dat ik bijv. les zou hebben en mijn pony helemaal nat en zanderig was, en dat krijg je er dan echt niet af. (dus gewoon ff de tuinslang op de zadelplek Knipoog )

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:18

Paarden kunnen nog aardig hun haren opzetten onder een deken hoor.... misschien minder goed als zonder maar de vacht werkt gewoon onder een deken ook door. Tenzij de deken echt mega straks zit maar dat lijkt me zowiezo niet goed toch?!

Mijn paard blijft dit jaar ook dekenloos omdat ik een vroegveulen bij haar verwacht. Als straks de echte herfstbuien en later sneeuwbuien komen krijgt ook zij een regendeken op omdat ik toch nog wel graag wil rijden en een kletsnat paard niet fijn is. Als ze het evt koud krijgen bij lage temperaturen kun je evt een fleecedeken eronder doen, maar je merkt gauw genoeg aan je paard of hij het wel of niet koud heeft met de deken en ik denk dat de fleecedeken dan ook neit echt nodig zal zijn.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 08:42

Oke, bedankt allemaal!
Ik wil haar sowieso niet dag en nacht met een deken. Dat lijkt me maar niks voor dat beest.
We rijden wel maar vooral recreatief.
Dan doe ik alleen met die buien die de hele dag duren de regendeken op. Als ik nou zie dat ze het toch koud heeft kan ik er dan wel iets aan doen!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:06

tegen die koudheid van buien helpt een ongevoerde regendeken ook al..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:58

Laatst stond Anouar de hele dag in de regen. Ik kwam aan het eind van de dag bij hem, hij was helemaal nat. Maar wat zag ik. Onder die natte haren zat een droog donslaagje dat hem lekker warm hield Lachen
De paardenvacht is een klein wonder waar we ons niet mee moeten bemoeien. Dat wij nou zo'n stomme huid hebben die niks kan hebben