juist geen deken, hoe bevalt dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

natuur5D

juist geen deken, hoe bevalt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:02

ik wil eigenlijk van de dekens af. mijn pony staat s'winters op stal en tot nu toe deed ik in de winter altijd een 150 grams deken om. ik wil dit jaar zonder proberen omdat ik het hele jaar door ook buiten rij en ik dan het idee heb dat ie zo uit zijn warme deken de kou in moet. lijkt me niet gezond. ook liep ik telkens na het rijden tot laat in de avond rondjes omdat ie droog moet zijn voordat de deken weer opgaat.
wie heeft er ervaring met het afschaffen van dekens?

FMG8

Re: juist geen deken, hoe bevalt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:04

In het begin had ik nooit dekens, maar ik wordt er zachtgezegd gek van dat ik mijn fjord niet droog kan krijgen na het rijden, vooral omdat hij buitenstaat, ik ga dit jaar dus gewoon met dekens beginnen zodat hij niet in een dikke wintervacht komt.

misschien is het een optie om je pony te scheren, zo heb je hem snel droog en kan hij weer snel zijn deken op, je kunt ook gewoon een uitrijdeken gebruiken met het rijden, en als je dan met je pony gaat draven dan doe je hem af.

Je zou je pony ook gewoon in zijn wintervacht laten komen, hij staat toch op stal, maar ik denk dat je dan wel weer zweetdekens moet hebben.

nog veel suc6 met je "probleem" Vingers aflikken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:49

als ik gereden heb doe ik dus wel altijd gewoon zijn winterdeken erop in de winter, alleen de hals wrijf ik dan even droog met een handdoek.
onder zijn winterdeken droogt hij gewoon verder op zonder problemen..

misschien dom hoor,maar waarom zou een dier droog moeten zijn voor hij onder zijn deken gaat?
hij kan tenzij hij echt goed nat is, toch gewoon onder die deken wel drogen?
is bij mij altijd wel goed gegaan...

ohw en de mijne heeft een winter zonder dek gelopen omdat zijn toenmalig stalgenootje de dekens steeds sloopte, nadeel vond ik dat hij toen erg afviel( stalhouder wilde niet meer hooi voeren helaas)
en ik dus wel ervoor moest zorgen dat hij droog weer buiten kwam...

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:08

Het paard van mijn zus stond altijd met dekens, omdat ze een erg dunne vacht had. Vorig jaar hebben we zonder gedaan, want in de winter kunnen we helaas toch niet rijden. Dat ging prima! Eindelijk niet meer die vieze natte modder aan de onderkant van de deken enzo en water dat er soms bij in loopt. Ze had toen ook een dikkere vacht gekregen. Nu staan ze nog steeds dag en nacht buiten (normaal stonden ze nu 's nachts op stal) en daar is haar vacht ook dikker van geworden en het gaat prima zo. Haha! Haha!

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:11

Kazier heeft nog nooit een deken op gehad in de winter.. Ik vind het echt geen gezicht, die dikke vacht, en bij mij is het echt veel poetswerk met al die haren, en het zand en hij is wel snel nat enzo maar het gaat prima zo hoor! Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:27

Ook nina heeft nooit dekens opgehad. Het kost wat meer tijd voordat de warmte weg is, maar je hebt wel een paard wat zonder beperkingen rondloopt. Je hoeft niet altijd en eeuwig dekens te verwisselen etc.

Ik rij alleen maar recreatief, en red het al jaren zonder dekens. Ik vind het ideaal.

_jiska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:30

Ik zie eigenlijk niet in waarom een paard een deken om moet, hij maakt in principe toch gewoon zelf een 'deken' aan als je het zn gang laat gaan? Mijn paardjes hebben nooit een deken om en hebben het ook nooit koud. Alleen na het rijden als ze erg bezweet zijn een zweetdeken om niet te snel af te koelen, maar dat is dan ook het enige...
Ja... ik vind het niet nodig, hoor. Een paard is een paard en geen mens, dus ze hoeven geen jas aan naar mijn mening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:38

Als je aan dekens begint zit je er vervolgens minstens 6 maanden aan vast. Elke keer andere etc. Ik pas mijn rijden aan, maar dat doe ik in de winter wel vaker, omdat ik in de bak rijden erg saai vindt en buiten zie je zo weinig. Laag streepje scheren kan ook een goede tussenoplossing zijn, dan kan de warmte weg zonder dat je paard te snel afkoelt. Extra hooi voeren is wel belangrijk, als je stalhouder dat niet wil is het een stuk moeilijker, alhoewel het vrij normaal is dat een paard wat afvalt in de winter.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:41

Min pony staat sinds vorig jaar ook gewoon zonder deken en ik vind het echt ideaal.
Ik hoef me nu geen zorgen meer te maken of ze het te warm of te koud heeft.
Ze had eerst ook altijd schuurplekken van de deken, die heeft ze nu ook niet meer.
Mijn pony vond die deken echt verschrikkelijk en werd er best chagerijnig van als ik er mee kwam aan lopen en ik vond het zelf ook een heel gedoe.
Over het droogstappen hoef je je geen zorgen te maken, dat is zo gebeurd.
Ik stap haar alleen op adem, dan laat ik haar even in het zand rollen en dan is ze zo droog.
Is ze dan nog een beetje nat kan ze gewoon op stal zonder ziek te worden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:48

Ik vind niet dat een paard goed kan drogen onder een deken. Het vocht komt dan niet goed bovenop de vacht te liggen: daar ligt de deken al. Met een deken op kan een paard ook niet rollen (nouja, hij kan natuurlijk wel rollen, maar dat heeft dan geen nut voor de vacht) en hij kan zijn vacht niet rechtop zitten om zichzelf warmer te houden. Onder een deken wordt het al snel 'benauwd', de meeste dekens ademen niet goed. Wat de TS ook zei: ze moeten voor het rijden zo onder de deken aan de kou in. Ik heb ook het idee dat het voor een paard bij de benen en onder de buik koud is als hij met een dun vachtje buiten loopt onder een deken, omdat daar geen deken zit. Wollen dekens hebben sowieso weinig nut. Het is dan wel heel mooi dat het paard droog wordt en de deken aan de onderkant ook en dat het vocht op de deken komt te liggen. Maar als een schapenvacht dit moet kunnen, waarom zou een paardenvacht daar niet toe in staat zijn? Dekens verwisselen vind ik ook behoorlijk irritant als je meerdere paarden hebt of je paarden niet aan huis hebt. Met 24/7 hooi tot hun beschikking kunnen de meeste paarden zichzelf goed warmhouden. (als je ze hier voldoende aan laat wennen) Als ik Milo na het rijden een beetje bezweet is (Milo zweet van zichzelf echt niet snel, maar dat verschilt echt per paard) en het is niet heel koud buiten kan hij zo weer het land op. Hij rolt dan en het zand valt er met de resten zweet tussenuit. De dag erna is hij meestal weer helemaal schoon en kan het zadel er weer op zonder te poetsen. Ik vind het geen ramp als hij zweet. Dat is voor mij een teken dat hij het warm heeft en probeert af te koelen. Gelukkig kan de vacht van een paard dat heel goed zelf. Met een heel dun vachtje koelen ze dan te snel af. Het duurt inderdaad langer bij een paard met een dikke wintervacht voor dat hij droog is. Dat zie ik als een voordeel.

Dat zijn een paar redenen waarom ik een voorstander ben van zonder dekens houden. Oeps het is wel een heel verhaal geworden. Ik wil mensen die dekens gebruiken niet beledigen, alleen even m'n mening geven + beargumenteren.

_jiska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:06

ben het er helemaal mee eens

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:57

Je moet het gewoon avonturen.

Maar ook als hij geen deken heeft zal je hem ook droog moeten stappen en misschien wel langer omdat hij meer vacht heeft en dus sneller en meer zweet.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 17:13

bedankt voor de reacties, er komen heel veel argumenten naar voren waarom ik van die den af wil, alleen stond ie tot nu toe in de winter met deken en was ik wat onzeker over het weglaten ervan. nu ben ik al een stuk gerustgesteld en ga ik het gewoon uitproberen deze winter.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:17

Als een paard ziek is dan kan je een deken om doen,ik heb het ooit even geprobeerd maar heb er alleen de nadelen van gezien.Hij probeerd ze er af te halen en dat werd dus niks.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:10

Ik doe geen dekens meer om. Vroeger wel, maar toen kregen we zo'n sjarel die het leuk vond dekens in reepjes te scheuren. Elke keer als we een deken op hadden gegooid op de twee paarden en een paar uur later kwamen kijken, had hij bij zijn vriendin al een reepje afgescheurd Haha! . Vanaf dan hebben we ook besloten om gewoon geen deken meer op te doen.
En ik heb er geen problemen mee. Integendeel, ze is minder vlug verkouden dan toen ze met een deken rondliep. Ze krijgt een flinke wintervacht en met zweten heb ik ook geen probleem. Ze heeft een inloopstal, dus als ze het echt koud heeft kan ze daar een beetje beschutting zoeken. Tot nu toe is dat nog niet nodig geweest, want ze kweekt zelf wel een berenvacht. Dat is dan ook het enige nadeel, al die haren tijdens de voorjaarsrui Haha! .

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:46

Mijn paard heeft 7 jaar op stal gestaan voordat ik hem drie jaar geleden kocht. Nu loopt hij nagenoeg constant buiten. Probleem is alleen dat hij geen wintervacht aanmaakt. Nauwelijks in ieder geval. Ik ben dus min of meer naar hem toe verplicht om dekens om te doen omdat meneertje anders gewoon staat te bibberen van de kou met z'n haren overeind. En dat is dan ook weer net niet nodig Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:55

Het bibberen van een paard is niet vergelijkbaar met het bibberen van een mens heb ik gelezen.ALs een paard bibbert is dat om de temperatuur omhoog te krijgen , is die temperatuur bereikt stopt ie met bibberen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:04

Mijn ponies staan 24/7 buiten, ook in de winter. De Tinker krijgt geen deken op en die redt zich ook prima, heeft het niet koud.
De anderen kregen wel een deken, maar ik twijfel of ik het dit jaar ook zal doen. Ze maken inderdaad hun dekens kapot.
Maar ik heb een Welshje en heb zomaar het idee dat die misschien niet goed tegen de kou kan. Ook heb ik een Friese jaarling, die vorige winter binnen stond, maar die ik nu buiten wil laten. En weer hetzelfde dilemma: wel of geen deken?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:19

Ik krijg de indruk dat mensen die paarden gebruiken gaan twijfelen of ze het wel warm genoeg hebben tijdens herfst en wintertijd.

Twijfelde je ook toen ze 1,2, of 3 jaar oud waren en dag en nacht buiten stonden in de opfok??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:23

Da's een hele goeie opmerking Gerrie Haha!

En de paardjes in IJsland en de mustangs op de steppe hebben het doorgaans ook niet koud Clown

Mijn paard staat zonder deken en als hij zweet zet ik hem gewoon zo in de wei, geen enkel punt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:34

In Mongolie op de steppe slepen ze ook geen dekens mee voor de paardjes die daar als vervoermiddelgebruikt worden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:47

en in Noorwegen de fjorden paarden Clown

en op de shetlandeilanden (365/24 regen en wind) de stinklandertjes Haha!

en de arabjes in de woestijn met overdag 40 graden en 's nachts 20 onder nul Cool

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:02

Sinds een paar jaar laat ik de dekens achterwege. Ervoor deed ik een regendeken op, om haar tegen regen te beschermen en het achteraf toch wel makkelijk was omdat ze zich dan minder vuil maakte. Totdat ik las dat deze ongevoerde deken ook de werking van de vacht belemmert. Wanneer de temperatuur meerdere dagen onder het vriespunt zat, deed ik een dunne winterdeken op. Na het aflaten van de deken, merk ik dat ze een bijzonder goede vacht ontwikkelt en goed tegen de weersomstandigheden bestand schijnt te zijn. Ze staat buiten de weideperiode in een buitenbox met alleen een onderdeur. Meestal is ze toch al droog voordat we weer op het terrein zijn, de keren dat ze zweet.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:39

bij de vorige eigenaars had mijn pony ook een deken op, en dat heb ik meegekregen toen ik haar kocht (was in december). Maar het deken was volledig kapot en werd nat als het regende. ik heb het er toen afgehaald (jep midden in de winter, maar ik had geen andere keuze) en dat is zonder problemen verlopen. Binnen de week was het een teddybeer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:12

Je moet een paard niet verwennen een hond met een jas is ook niet natuurlijk,ze moeten zich zelf warm houden.