Hoe dit te doen (winterdeken)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 08:36

Ik wil mijn paard deze winter onder deken hebben. Het is de eerste winter dat ik haar heb, dus heb geen ervaring met dekens. Het vorige paard wat ik reed werd zo'n teddybeer en dat wil ik absoluut niet.
Nu had ik het idee om een waterdichte deken te kopen met een 100/150 gr vulling en eentje met een 300 gr vulling. Het paard staat straks op stal en gaat 2,5 uur p.d. in de paddock.
Kan ik dan de winterdeken zowel op stal als buiten gebruiken? Dekenwissel is namelijk niet echt mogelijk, of staat ze dan erg te zweten?

JessicaD88
Berichten: 903
Geregistreerd: 12-09-06

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:23

Nou, je kan best nu de 150 gram opdoen, en als het kouder wordt de ander eronder. Ik heb zelf een 0 grams waterdichte deken, die ik over een dikke staldeken heendoe. Dan blijft je staldeken dus mooi schoon. In de lente doe ik een dunnere deken onder de waterdichte deken.

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:54

JessicaD88 schreef:
Nou, je kan best nu de 150 gram opdoen, en als het kouder wordt de ander eronder. Ik heb zelf een 0 grams waterdichte deken, die ik over een dikke staldeken heendoe. Dan blijft je staldeken dus mooi schoon. In de lente doe ik een dunnere deken onder de waterdichte deken.


Nu al een deken an 150 gr. opdoen?? Het is 22 graden buiten!

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:06

ja het is toch veels te warm voor een 150 gram?

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:25

nou 's nachts niet hoor...mijne krijgt em ook al op... en als je paardje het koud heeft, maakt hij een vachtje aan. Helaas is het niet zoals bij ons: eey ik heb t koud ik doe mijn wintervacht op en de dag erop... nu is het warm ik doe em weer uit (helaas was het maar zo)

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:23

Ik doe hem nu nog niet op, ze staat nog onder exceemdeken en ze zit nog niet dik in het haar.
Maar voor volgende week zijn de voorspellingen een stuk slechter en daarom wilde ik alvast 1 kopen, voordat er straks een run op is. 100 en 150 gr was moeilijk aan te komen, dus dan maar een 200 gr. Begin als het 's nachts frisser begint te worden.

Anoniem

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:27

Die van mij heeft nu een zomerdeken op sávonds. En overdag staat hij zonder of met regendeken/zomerdeken. Ik ben echt nog niet van plan om nu al die dikke deken op te doen

Het is een idee om een regendeken ofzo over de staldeken te doen als hij naar buiten gaat.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:30

Ik heb sinds 5 maanden ook mijn eigen paard en hiervoor alleen ervaring met een heel oud verzorgpaardje die het altijd koud had. Mijn merrie heeft hiervoor bijna nooit een deken om gehad, maar toen stond ze in een schuilstal en kon dus uit de wind of regen gaan staan. Bij ons staan ze ook in de winter zeker 6 uur buiten (met enige beschutting van bomen) en verder op stal, dus ik ga er heel rustig mee beginnen. Ik doe het vooral om de ergste wintervacht te voorkomen.
Ik heb een 0 grams regendeken en een 150 grams waterdichte. Ik vind dat genoeg. Mocht het echt koud worden kan ik er nog een fleecedeken onder doen of een deken bij kopen. Ik ben nog lang niet aan het nadenken over dekens. Het is nu nog zo mooi weer en mijn paard heeft nog helemaal geen winterhaar, ze is op sommige plekjes zelfs wat kaal omdat ze zo hard haar zomerhaar aan het verliezen is. Als je paard geen dekens gewend is zou ik dus ook niet gelijk met 150 grams beginnen maar dan eerder met een regendek of zomerdek.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:10

Die van mij staan nu bij goed weer onder een katoenen zomerdeken en bij regenachtig weer onder een ongevoerde regendeken, die houden ze dan ook op stal op.

Als de temp. iets omlaag gaat krijgen ze ong. 200 grams dekens op, en als het echt koud wordt 350 grams dekens.

Ze staat op stal en overdags (een paar uur) buiten.
Ik heb ze altijd onder waterdichte dekens staan als het niet warm meer is, omdat er geen dekens gewisseld worden voor het buiten zetten...

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:00

Je kan ook met laagjes werken in het begin en in de loop der jaren een dekencollectie opbouwen.

Ik heb een 0 grams regendek en een onderdek van 300 gram.
Ook heb ik een 150 grams waterdicht winter dek.
Ik kan dus van 0 gram naar 150 en weer door naar de 300 met onderdeken, als het erg koud is 450 gram.

Anoniem

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:52

Zo werk ik ook ja,

Die van mij staat nu onder een regendeken van 0 gram. Als het straks wat frisser word komt er een zweetdeken onder. Dan een 250 gram waterdichte winterdeken op. Daar kan eventueel nog een zweetdeken onder. Als het kouder word een 250 gr onderdeken er onder. Dan staat hij dus onder 500 gr waar eventueel een zweetdeken nog onder kan.

Nu heeft mijn paard het echt snel koud. Voordat ik hem kreeg stond hij ook al elke winter dik in gepakt op stal. Ik probeer hem deze winter kort in het haar te houden. Mocht het toch te koud blijken haal ik van de winter nog een onderdeken er bij.

Zeker als je paard het nog niet gewend is kun je het beste met een hele lichte deken beginnen en van de winter niet teveel op leggen.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Hoe dit te doen (winterdeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:23

Ik heb ook sinds kort een eigen paard en de eigenaresse van de stal adviseerde het mij heel simpel: zodra je zelf ook de hele dag met een jas aan loopt leg je een deken op je paard. In eerste instantie voldoet een ongevoerde regendeken, want anders staat ie er onder te zweten. En als het nog kouder wordt kan je een stal- of onderdeken onder de regendeken leggen. Te beginnen met b.v. een 200 grams. Wordt het nog kouder dan kan je inderdaad voor een extra of dikkere onderdeken kiezen.
Verder adviseerde ze ook om, als je eenmaal met een deken was begonnen, die er verder lekker op te laten liggen en niet steeds afwisselend het paard met of zonder deken te laten staan.