wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:27

Ik houd altijd de ademhaling in de gaten. Is die weer gewoon rustig, met kleine neusgaten, dan is ze op adem.

Droog is ze dan meestal nog niet, zeker met dit weer niet en al helemaal niet onder haar zadel. Ik laat haar meestal rollen na het rijden. Is het warm, dan spuit ik haar af. Is het koud, gaat de zweetdeken erop en die laat ik dan liggen, totdat ik alles opgeruimd heb. Dan is ze eigenlijk altijd wel droog. Soms als uitzondering, laat ik de zweetdeke liggen en wisselt de staleigenaar de dekens dan later om. (in de dekentijd dus Lachen )

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:37

Zodra ze niet meer hijgt vind ik het goed Lachen
Dat is meestal zo tussen de 5 en 10 minuten.. ze is dan nog niet helemaal droog maar dan kan ze lekker rollen ofzo, als het warm is sponsje dr overheen

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:01

Ik stap 10 à 15 minuten uit, zodat ze lekker op adem is en dan nog een paar rondjes, 5 minuten ofzo, om de spieren lekker los te maken. En dan zadel ik af, dan spuit ik haar benen af en doe ik met de spons de rest van het lichaam. En daarna terug op de wei.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:02

Ik sluit altijd af met wat VWNW werk, dan lekker buiten de bak uitstappen. Het pad af, of een weiland in. Binnen een minuut of 5 is de adem eigenlijk weer op het normale punt maar ik ben toch wel een kwartiertje weg Ja. Vind het heerlijk, even lekker aan een lang teugeltje samen uitpuffen, ontspannen na het werk en niet zomaar 'patsboem' weer op stal en klaar.

BabsieJana

Berichten: 2028
Geregistreerd: 14-09-05

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 18:19

Remember schreef:
Ik sluit altijd af met wat VWNW werk, dan lekker buiten de bak uitstappen. Het pad af, of een weiland in. Binnen een minuut of 5 is de adem eigenlijk weer op het normale punt maar ik ben toch wel een kwartiertje weg Ja. Vind het heerlijk, even lekker aan een lang teugeltje samen uitpuffen, ontspannen na het werk en niet zomaar 'patsboem' weer op stal en klaar.


Ja dat vind ik ook heel lekker, heerlijk zo lekker door het weiland lekker stappen of ergens anders Haha!

BabsieJana

Berichten: 2028
Geregistreerd: 14-09-05

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 18:22

bedankt iedereen Lachen

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:35

Anne_GTI schreef:
Escardo schreef:
een paard/pony heeft een coolingdown nodig van minimaal tien minuten.. dit vanwege het afbreken van lactaat(melkzuur) om verzuren tegen te gaan van je paard... dit is alleen bij een lichte ardbeid, bij een zwaardere arbeid moet je langer een cooling down geven


Daarbij werkt een ontspannen galop vwnw veel beter. Je kan beter even een paar rondjes laten halsstrekken in galop, dan een paar rondjes in draf en pas daarna gaan stappen. In galop en draf ben je de meeste melkzuur al kwijt. Dan hoef je alleen nog maar te stappen om het paard op adem te laten komen en het laatste beetje melkzuur kwijt te raken.


je paard heeft minimaal tien minuten nodig hoor!! Galopperen is niet de oplossen om het melkzuur kwijt te raken.....
Vind het zo jammer dat heel veel mensen niet echt goed werken hoe het aneroob en aeroob systeem werken bij een paard...

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:01

Escardo schreef:
je paard heeft minimaal tien minuten nodig hoor!! Galopperen is niet de oplossen om het melkzuur kwijt te raken.....
Vind het zo jammer dat heel veel mensen niet echt goed werken hoe het aneroob en aeroob systeem werken bij een paard...


Vraag het maar eens aan Tyrza, die heeft er voor geleerd... Knipoog

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:52

ik stap mijn paard meestal 10 tot 15 minuten uit, eventjes in de bak en dan het fietspad om (minibuitenrit Tong uitsteken )

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:19

Ik stap hem uit tot hij op adem is en dan mag hij weer de wei op, droog of niet.

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:49

Ik stap gewoon uit totdat ie weer op adem is. Maar ik rijd bijna altijd buiten, en stap dan ook tussendoor dus zo moe word hij er niet van. En hij zweet eigenlijk bijna nooit.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:30

Liesje_Lover schreef:
Zodra ze niet meer hijgt vind ik het goed Lachen
Dat is meestal zo tussen de 5 en 10 minuten.. ze is dan nog niet helemaal droog maar dan kan ze lekker rollen ofzo, als het warm is sponsje dr overheen


Jep, zo gaat het bij mij ook. Ja

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:37

Escardo schreef:
je paard heeft minimaal tien minuten nodig hoor!! Galopperen is niet de oplossen om het melkzuur kwijt te raken.....
Vind het zo jammer dat heel veel mensen niet echt goed werken hoe het aneroob en aeroob systeem werken bij een paard...


5 a 10 min. rustig draven of gedeeltelijk handgalop werkt beter dan 20min. uitstappen. De samentrekkingen van de spieren in draf voeren het melkzuur veel beter af. Dat heet trouwens eigenlijk een warming down, de cooling down komt daarna pas.

aneroob of aeroob werk hangt af van de hartslag en niet van de gang waarin je werkt.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:47

Anne_GTI schreef:
Escardo schreef:
je paard heeft minimaal tien minuten nodig hoor!! Galopperen is niet de oplossen om het melkzuur kwijt te raken.....
Vind het zo jammer dat heel veel mensen niet echt goed werken hoe het aneroob en aeroob systeem werken bij een paard...


Vraag het maar eens aan Tyrza, die heeft er voor geleerd... Knipoog


haha... ok het gene wat ik gestudeerd heb is dus niet goed genoeg..... Knipoog Geeft niet hoor.. .je kan niet weten dat ik diverse opleidingen heb gehad..(anatomie paard, fysiologie, ziekteleer enz enz)...

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:47

nah te harde werken galopeer ik nog even uit, paar rondjes draf aan lange teugel, en dan stap ik 10 minuten over het harde naar stal toe.
als ik op stal aankom is ze meestal op adem, als het warm genoeg is gaat de tuinslang erop en dan de weide in.
in de winter gaat er ofwel een zweetdeken op (als ze op stal blijft)
of als het mogelijk is gooi ik ze de weide op dat ze kan gaan rollen

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:50

totdat die op adem is, en als het zweet koud aanvoelt (als die erg zweet) en anders ongeveer 10 minuutjes... droogstappen is ander verhaal

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:37

Ik denk dat het ook er van het paard kan afhangen.Ik stap bijna altijd 10 minuten uit.Bij mijn ruintje is dat vaak voldoende maar bij mijn merrie moet ik altijd wel 15 minuten uit stappen hangt er ook vanaf hoe zwaar we getraind hebben.Ik heb nu ook van mijn nieuwe instructrice de tip gekregen om na het rijden cole's linement te gebruiken.Mijn merrie word heel erg snel stijf en door dit middel koelen de spieren minder snel af.Ik ga dit dus zeker proberen maar blijf wel zo lang uit stappen want heb al gemerkt dat dit heel goed werkt als ik haar maar 10 minuten uit stap kan ik dit de volgende dag al merken.

Oh ja ik stap ook altijd aan de hand uit en doe de singel losser of haal het zadel er af.De ene keer binnen de andere keer buiten langs de weg op het harde.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:59

Hangt af van hoever ik gereden heb. Ik men met hem. Als ik dressuurmatig gement heb ga ik meestal nog een klein stukje door het dorp stappen, dat is rechtuit.
Als ik een flinke rit heb gemaakt stap ik de laatste 2 km uit, ongeveer een kwartiertje met een A. Na het rijden rolt hij altijd, of hij nu gezweet heeft of niet. Ik zet hem buiten zodat hij kan bewegen.

Femke_H
Berichten: 19
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Hilversum

Re: wanneer heb je je paard goed uitgestapt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:59

beetje afhankelijk van hoe nat hij is stap ik eerst in de bak uit en daarna vaak nog heel even in 't bos.
in de winter als ie geschoren is ook met uitstapdekentje.