Scheren buitenpony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Scheren buitenpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:57

De winter komt eraan en Moon begint NU AL dik in zijn haar te komen Slapen

Hij staat 24/7 buiten, met alleen een afdakje om te schuilen tegen wind, regen en zon en een ondermaats shetje om zijn buik warm te houden Clown
Nu school weer is begonnen rijd ik niet meer iedere dag, maar ALS ik rijd wel vrij intensief. Dat betekent zweten en vooral NIET drogen in de winter.

Nu heb ik ooit gelezen over een stel shetten die ook in het tuig liepen en ook 24/7 op wei stonden, maar wel werden geschoren. Alleen onderkant hals, borst en buik waren kaal geloof ik. Dit zodat ze minder snel zweten (en sneller drogen???) met de training... Ik ben aan het dubben om dat bij Moon ook te doen.

Ik peins er niet over om hem een deken op te gooien of om hem binnen te zetten, maar ik vind de onderkant scheren ook nog een beetje twijfelachtig. Is dat niet koud als ie met zn blote buik op bevroren grond gaat liggen?

Iemand ervaring hiermee? En welke delen worden er dan precies geschoren?

lonnie

Re: Scheren buitenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:14

ik heb mijn tinker vorig jaar helemaal geschoren, die stond 24/7 buiten maar wel dekens opgegooid, dat ging goed. ik heb juist wel de onderkant van zijn buik en benen laten zitten omdat als ze liggen ze anders snel afkoelen denk ik. alsik jou was zouik eventueel alleen een strook aan de onderkant van zijn nek scheren, dat scheeltal veel, wantop de nek zweten ze vaak al erg snel en dan kan hij daar zijn warmte al veel kwijt, de buik zouik echt niet doen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:19

Ik zou het niet doen.. volgens mij te koud...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:27

Als je ze scheert zoals je beschrijft kunnen ze zonder dek naar buiten! Stel je scheert ze helemaal en doet ze onder een dek dan blijven ook de hals en de onderkant van de buik "bloot ".Je laat dus eigenlijk een dek zitten. En ja.... het scheelt enorm met het zweten!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:18

Als ik zijn buikhaar laat zitten, scheelt het dan nog met zweten? En als ik de onderkant van zijn hals scheer, zou ik dan ook zijn borst mee moeten nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:21

Kan een paard dan echt zonder deken?
Ik bedoel, hij krijgt op die plekken toch ook niet voor niets haren?

Ik heb zelf altijd zoiets van, in een patroon scheren kan met deken voor een paard dat 24/7 buiten staat
Helemaal scheren voor paarden die 'snachts op stal staan (uiteraard ook met deken)

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:40

Dat weet ik dus niet...

Ik wil hem echt niet onder een deken hebben, out of the question. Ik lees nu ook op verschillende sites en fora dat ze na zwaar werk, maar voldoende uitstappen (ik stap standaard een halfuur voordat Moon terug de wei op moet, of ie nou hard gewerkt heeft of niet) makkelijk met een nog vochtige vacht de wei op kunnen, ongeacht het weer.

Zijn hals en borst scheren vind ik trouwens ook eng omdat z'n luchtwegen dan zo 'bloot' komen te liggen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:58

Eerlijkheidshalve moet ik er nog even bij vermelden dat mijn pony's s'avonds wel op stal staan! Overdag staan ze dan zonder dek en s'avonds weer dek op. Ik heb alleen maar buitenboxen en de bovenluiken gaan nooit dicht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:04

Als je de onderkant van de hals scheert en eventueel een streep langs de buik net onder het breedste deel, kan het paard zijn warmte goed kwijt tijdens het werk. Juist bij de hals gaat dat perfect. Geeft voor zover ik gehoord heb nooit problemen met luchtwegen, eerder het tegendeel.
En als je nu scheert, zit er tegen de tijd dat het vriest alweer een heel laagje haar op, hoor. Het kan zelfs zo zijn dat je het nog eens bij moet werken in de loop van de winter.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:19

Hmm. Ik heb Milo nu juist zonder deken en niet geschoren zodat hij langzaam opdroogt, ik zie het als een voordeel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:47

Mijn pony's worden altijd over hun borst geschoren. Dus van keel tot tussen hun voorbenen een strook van ong 25 cm.

Voordat ik dit deed had ik er heel soms eentje iets snotterig. Sinds ik dit doe heb ik er nooit eentje snotterig!!!! Het duurt een stuk langer voordat ze gaan zweten omdat ze beter hun warmte kwijt kunnen en ze drogen ook sneller.

Mijn pony's staan zomer en winter, dag en nacht buiten en worden iig 3x per week voor lesjes gebruikt en daarnaast vaak 1 of 2x fanatiek door mij gereden.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:24

Kan je hem niet na het rijden alleen even op stal zetten om te laten drogen? Dan hoeft hij niet geschoren te worden.
Zou het niet doen als hij swinters ook 24/7 buiten staat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:13

Dan moet je wel een stal hebben, lijkt me Haha!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:44

Als je alleen de onderkant hals al scheert scheelt het een heel stuk. Kan de warmte een stuk beter kwijt en is ook sneller weer droog na het rijden.
Heb zelf nooit problemen gehad dat het te koud was ofzo, geen zieke pony niks.