Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 21:41

Hai!
Ik zag geen topic waar ik mijn vragen in kon stoppen, dus daarom toch ff een nieuwe aangemaakt.
Ik zit met een klein dilemma:
Mijn (vz) trekpaard heeft mok, waarvoor ik welke winter haar sokken zo kort mogelijk afknip. Nu krijgt ze sinds 2 winters ook last van mijt. De eerste winter was het minimaal, en ook zo weer weg, maar vorige winter jeukte ze hals, hoofd, billen, benen en rug open van die rotbeesten. Ik heb haar midden in de winter zelfs moetenw assen om het weg te krijgen. (en dat met zo'n teddyberenvacht....... Vond het riskant: doorweekt + kou d'r over, maar het is allemaal goed gegaan gelukkig)
Iemand adviseerde mij om haar aankomende winter te scheren, puur ter voorkoming van. Ik wil dat echt wel graag proberen, maar ik ben een leek wat dat soort dingen en wat dekens betreft! Zouden jullie haar scheren? Zo ja: Wanneer moet ik haar dan scheren? Is 1 keer genoeg, of moet dat meerdere malen herhaald worden per winter? Wat voor deken moet ze dan op op stal? En als ze de paddock ingaat, heeft ze dan weer een andere nodig?
Zo niet: wat adviseren jullie mij dan tegen die mijt? (de stal wordt trouwens voor ze er weer op komen nog grondig uitgespoten e.d. Ze staat nu 24/7 op het land)
Alvast erg veel dank voor de reacties!

x, Jaan

azzurra
Berichten: 667
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: noordwijk

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 03:44

Ja je kan ze scheren.
Zou het doen als je ze van het land af haalt.
Of je meerdere keren moet scheren lig er aan hoe snel het weer aangroeit.
Als je een goed ademende regendeken koopt kunnen ze hem binnen ook gewoon op.
Wat je verder met de mijt moet doen weet ik niet.
Mischien een bij de paardendrogist kijken.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:40

Sebacyl wassen. En scheren.

Mijn ponys hadden vorig jaar luis, heb ze alle 2 middenin de winter geschoren (veulen en een 1,5 jarige toen) en met een 340 grams dek hebben ze buiten gelopen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 17:44

Ik heb haar van de winter ook meerdere malen met Sebacil gewassen. Is dat slim om te doen als het er (nog) niet is? Het is natuurlijk een vreselijk chemisch goedje........

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:01

ik zal der is helemaal maal kaal scheren goed wassen
en gewoon een deken van 350 grams op doen of zo dan red ze zich denk ik prima ik zal trouwens nu al wel vast scheren dan heeft ze voor het echt koud wordt al een vrachtje

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:20

Ík heb ze toen helemaal kaal geschoren, oren helemaal lees, overal het haar weg.. Moest van mijn DA. En toen helemaal goed gewassen met sebacyl MANEN en STAART ook super goed meewassen, Zeiknat laten op stal zetten, deken erover, En wel verwisselen voor een drogen natuurlijk. Zo werkt het het beste in en na 7 dagen weer. Zo waren mijn ponys er vanaf.

Shetlanders met MEGA vachten.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:19

poging 2...

Als je wat huiverig bent van wassen in de winter dan kan je toch ook alleen sprayen met water/sebacil oplossing? Ik heb al eens begrepen dat je het er dan niet uit hoefde te wassen.

Daarnaast wil ik je er ook nog op wijzen dat belgen het veel eerder warm hebben dan warmbloeden. Ik verwacht dus niet dat ze een hele mega dikke deken nodig heeft. Maar weet niet hoe het echt zal zijn als ze kaal geschoren is, en wat het weer van de winter doet.

Ik denk zelf dat een water/winddichte licht gevoerde deken al voldoende is. (of je moet echt in de gaten gaan houden wanneer ze het echt koud heeft...)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:01

Daar zit ik idd ook echt zwaar over te dubben, over de dikte van een eventuele deken. Ze zweet altijd al zo allemachtig snel op stal! Daarom wil ik ook extra graag scheren, want al dat zweten onder die warme dikke teddyberenvacht is werkt niet echt bevordelijk tegen de mijt; werkt juist in het voordeel van de mijt..........Kan natuurlijk eerst een ademende licht gevoerde regendeken kopen. Ik heb een fleecedeken die ik er altijd nog onder kan doen als ze naar buiten gaat, of niet??

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:41

ja hoor dat kan gewoon

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:12

Voor de winter als het vriest zou ik zorgen dat je een 300 gram heb.

eerst beginnen als je nu scheert met alleen regendeken. als het kouder word 100 grams. nog kouder 200 grams.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:25

betreft scheren heb ik geen advies voor je, wel zou ik eerst goed rondkijken of je een deken kan vinden in die maat, zeker een regendeken. ove rhet algemeen is de zijkant te kort, doordat ze zo rond zijn. ik weet wel dat paree dekens verkoopt, maar geen regendekens.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: Trekpaard scheren: ja/nee? Wanneer? Welke deken? HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:04

als het goed is, is de aller grootste maat goed. Irma had wel eens een zweetdeken op van zn maatje, dat was een grote kwpner en die zijkanten waren juist een beetje lang...