jaarling regendeken omdoen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:24

21 jaar geleden had mijn jaarling geen regendeken om, lekker puur natuur maar nu ik weer een jaarling heb ben ik blijkbaar wat 'softer' geworden. Knipoog
Ik heb mijn paarden het jaar rond in loopstallen dus ze kunnen naar binnen maar met het weer van afgelopen periode stond de jaarling flink te rillen, wat denken jullie? regendeken of niet.
en zoja: wat voor maatje, de jaarling is nu 1.38 maar nog erg iel, (veel been en weinig romp) denk dat de gewone maattabel dan niet klopt?

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:28

Ik zou het niet doen, dat rillen is juist om weer warm te worden.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:31

krijgt hij voldoende hooi of kuil, om warm van te blijven?
deken zou ik zeker niet doen, te veel risico met zo'n jong paard, en ook gewoon onnodig, elk gezond paard kan gewoon buiten staan, helemaal met schuilstal!

ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:35

ja, stro in de stal, elke dag hooi en veulenbrok en een weide met gras! ik ben pas sinds een paar jaar een winterdeken gaan gebruiken bij mijn oude pony omdat ze ziek is, op advies veearts, maar dan word ik wat de jaarling betreft weer onzeker gemaakt door mensen in mijn omgeving..................

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:37

Ik heb ook een jaarling. Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om hem een deken op te doen
Laat hem maar lekker afharden.

ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:39

oke, dan ben ik gesterkt in mijn gevoel, gewoon puur natuur houden dus!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:42

Jonge paarden moeten een afweersysteem opbouwen, als je ze nu te veel gaat 'verwennen' dan zullen ze later sneller ziek worden, dus lekker aflaten die deken Lachen
Paarden rillen ook veel eerder dan mensen, als mensen rillen dan ben je bijna onderkoeld aan t raken, paarden rillen gewoon om zich lekker warm te houden.
En paarden, vooral jongere paarden, krijgen een flinke wintervacht die ze lekker kunnen uitzetten om extra warmte vast te houden Lachen

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:49

ik zou het niet doen. ze hebben wel een goeie vetlaag omdat ze toch niet gereden worden Ja

lovemonami

Berichten: 499
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: velserbroek

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:50

ik zou het niet doen hoor hij heeft toch lkkr dik vachtje denk ? Lachen

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:53

Nou, liever niet doen. Beetje weerstand opbouwen is gezond. Gewoon niet uitgebreid gaan poetsen en verder goed voeren, dan komen ze gezond de winter door hoor.

Ik stond vorig jaar voor de keuze om mijn 2 jarige in te pakken. Ik heb het toen toch wel gedaan, ze had het snel koud als haar vacht nat was, en stond vaak te rillen. Toen ging het me te ver en heb ik haar aangekleed.

Anoniem

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:09

HAR --> SV.

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:03

ik heb een arabiertje een jaarling die staat ook te rillen van de kou , als t regent maar hij krijgt echt geen deken om nog, hij wacht nog maar 2 of 3 jaar

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:27

extra hooi voeren,door t eten blijven ze beter warm, rillen kost energie he?

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:40

Mijn 2 en een half jarige krijgt deze winter voor het eerst een deken op, en dan nog niet eens omdat ze het koud zou hebben, of omdat ik haar wil beleren( want dat doe ik pas volgende zomer), maar ik wil met haar omklooien (regelmatig poetsen, en verder trutten) zodat ze lekker mak is als ik met haar wil beginnen.
Maar omdat ik haar dus regelmatig wil poetsen doe ik haar een deken om, omdat ze dan veel natuurlijk huidvet verliezen.
Dus als je niet teveel poetst kan ze gewoon zonder deken staan.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:44

net zo als iedereen al zegt, niet doen, is veel beter hem zonder deken te laten staan.

classeygurl
Berichten: 1462
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:27

persoonlijk zou ik hem lekker zonder deken laten staan , hij kan naar binnen als hij dat wil en met voldoende hooi/kuil moet hij zich warm kunnen houden.

mentos

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: zuid holland ambacht

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:50

de mijn is nu 2 en heeft altijd buiten gestaan in weer en wind nog nooit ziek geweest.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:40

Zeker niet doen Als je een jaarling nou al een deken om gaat doen kunnen ze nooit een goed afweersysteem opbouwen.
Goed bijvoeren inderdaad, tevens is rillen niet meteen een teken dat ze het koud hebben.

azzurra
Berichten: 667
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: noordwijk

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 03:49

Mijn jaarling blijf lekker zonder deken.
Ze maken van zelf een vacht aan.
En als ze genoeg te eten krijgen hebben ze genoeg energie om zichzelf warm te houden.
Worden ze hard van.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 03:55

Steffie89 schreef:
Zeker niet doen Als je een jaarling nou al een deken om gaat doen kunnen ze nooit een goed afweersysteem opbouwen.
Goed bijvoeren inderdaad, tevens is rillen niet meteen een teken dat ze het koud hebben.



Mee eens. Ik ga met mijn jaarling ook niet al beginnen met dekens enzo hoor. Met mijn 12 jarige ruin doe ik dat nog geneens. Alleen om een dikke vacht te voorkomen.

Anoniem

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:03

Hij kan naar binnen zeg je?
Dat is voldoende.
Doet hij dat niet, eigen keus.
En binnen onbeperkt hooi neer leggen, dan zoekt hij het verder maar uit Lachen

Ik heb het bij mijn jonkie ook niet gedaan.
En hij lijkt er niet slechter van geworden. Lachen

Persoonlijk vind ik een deken alleen handig om minder haren te hebben voor het rijden.
Voor de rest is het alleen maar lastig gezeul Lachen

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:24

runningkawa schreef:
Hij kan naar binnen zeg je?
Dat is voldoende.
Doet hij dat niet, eigen keus.

Dat klopt niet helemaal, als de groep het namelijk niet koud heeft of om een andere reden ervoor kiest om niet in de schuilstal te staan, gaat de jaarling vast niet bij de groep weg om in zijn eentje binnen te staan. Ook kan het voorkomen dat een paard geen toestemming krijgt van de andere paarden om binnen te staan. Dus eerst controleren of hij inderdaad gebruik maakt van die schuilstal.

Heeft je jaarling soms net een groeispurt gehad? Dan hebben ze namelijk minder reserve voor het warm blijven. Hoe dan ook, goed eten erin stoppen en beschutting bieden, vooral tegen wind, maar een deken zou ik zelf niet doen.

Anoniem

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:27

Dan zal ik wel een aparte 2 jarige hebben, want als hij vind dat hij binnen moet staan, gaat hij er ook alleen staan Lachen

Voor regen doet hij dat niet, maar elke daas is er voor hem 1 teveel. En dan staat hij binnen terwijl de rest (nog) buiten staat.

Citaat:
Ook kan het voorkomen dat een paard geen toestemming krijgt van de andere paarden om binnen te staan

Dit moet je idd in de gaten houden.
Maar dat vind ik persoonlijk vanzelfsprekend Lachen
Want dan kan hij ook niet naar binnen Lachen

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:47

Die van mij heb ik vorig jaar in oktober gekocht en stond 's nachts en bij slecht weer altijd binnen bij de vorige eigenaar. Ze stond toen dus nog in een mooi, dun zomervachtje. Hier laten we ze dag en nacht buiten met de mogelijkheid om te gaan schuilen wel. Ze hebben een dichte stal waar dus ook de wind niet in komt. Ik heb haar toen een ongevoerde deken opgelegd in de winter tegen wind en regen omdat ze echt zo dun in haar vacht stond. Ze is uiteindelijk nog wat verkouden geraakt. Als ze nu tegoei in haar wintervacht komt, blijft die deken ook liggen waar ze nu ligt. Ze moeten inderdaad hard worden maar ik wou toen die overgang voor haar niet te drastisch maken, vandaar het dekentje toen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: jaarling regendeken omdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:45

toen mijn paard nog jaarling was kreeg hij geen deken maar hij ha het ook niet koud. toen hij 2 jaar werd heb ik hem net voor de winter verhuisd naar andere stal(veel beter) alleen toen bleef zn wintervacht uit die kwam maar niet als het vroor stond hij met een zomervachtje. toen heb ik hem wel een deken opgedaan. ook mijn ouderepony heeft afgelopen weken met een deken opgestan omdat ze opeens niet goed meer tegen de regen kan. staat ze helemal in elkaar gedoken en te rillen als je haar dan gaat warm vrijven staat ze helemaal te genieten. ook heeft ze soms last van der botjes ben met haar wat zuiniger