Wel een deken of niet een deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:09

Prom (haflinger van 5) zat nu al in een vrij dikke vacht, toen ik gisteren in de bak had gereden, en niet eens zo intensief, was ze alweer helemaal bezweet, over haar hele lichaam. Het is niet een snelle zweter maar met die vacht dus wel. Toen ik wilde uitstappen was ik een kwartier bezig gewoon lekker rondjes stappen in de bak... maar nog was ze warm en nat. Toen maar het bos in gegaan want dat stapt wat lekkerder uit, en leuker voor ons beide! daar heb ik nog eens 20 minuten gestapt en toen pas was ze wat koeler en kon het naar mijn idee.. Het viel me alsnog tegen dus nog een zweetdekentje een kwartier erop gehad, toen was het goed. Maar nu is het nog lang licht, en heb ik vakantie. Straks is het vroeg donker, en heb ik écht geen tijd om 40 minuten te moeten uitstappen, en het wordt alsmaar langer want ze komt altijd heel goed in het haar dus voordat ze dan afgekoeld is. het is niet dat ik te lui ben om uit te stappen, maar een kleine 20 minuten rijden, en dan 40 minuten moeten uitstappen is me teveel van het goede. Ik zit er dus toch over te denken om er een deken op te gooien, ook om het voor haar fijner te maken want ik kan me niet voorstellen dat het voor haar fijn is om zo lang een natte vacht te hebben en het zo snel zo warm te hebben zegmaar. het nadeel is dus dat ze 24/7 buitenstaat, wat zou betekenen dat ze de hele winter een deken opheeft.
(aan de andere kant, stalpaarden bij ons op stal hebben dat ook, die hebben ook binnen een deken dan) Wat zouden jullie doen? Ik ben eigenlijk altijd heel negatief geweest over dekens, maar dit is zo extreem dat ik eigenlijk geen andere uitweg zie! Ik wil haar eigenlijk niet scheren, wanneer zou ik dan moeten beginnen om die deken op te doen? En past de vacht zich zo aan dat scheren niet nodig is? Ik zat dan te denken aan die deken van Piaffe voor 35 euro (geen merk, vandaar zo goedkoop)

Debbel
Berichten: 299
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:49

Ik herken het probleem, mijn paard is ook altijd een beertje in de winter.Als je een dikke vacht wil tegengaan moet je volgens mij nu al beginnen met een dun dekentje. Scheren maakt niet uit moet je alsnog een deken op dus komt volgens mij op hetzelfde neer alleen moet je dan ook gaan klooien met uitrijdekens enzo. Ik ga er eerdaags maar een nul grams opgooien denk ik.

12Wendy12
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:46

Als het een beetje frisjes is buiten zou ik wel een deken om doen en je kunt haar nu nog wel scheren want het haar groeit snel wel weer aan in de winter dus!!! en dan is die misschien wel wat minder snel bezweet en is de deken ook niet snel te warm omdat het nu nog niet EHT HEEL koud is snap je?!?! Tong uitsteken Knipoog


Liefs Wendy Pling

12Wendy12
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:48

Maar je hoeft niet echt te scheren een haflinger is niet zo snel koud maar toch zou ik voor scheren kiezen..!!!

nog 1 keer Liefs Wendy Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:59

Als je paard nu al zo'n dikke vacht heeft dat hij bij werk meer zweet zal je dat met een deken niet meer kunnen terugdraaien. Daarnaast is de dikte en lengte van de vacht ook afhankelijk van de aanleg en hoe hij de eerste winter is doorgekomen. Als je hem niet droog kan krijgen binnen korte tijd zal je moeten scheren en een dekentje opdoen. Aangezien je pony buiten staat en je ook buiten rijdt raadt ik je aan om een patroon te scheren waarbij in elk geval de rug, achterhand en de benen niet geschoren worden. Dat scheelt een hoop gedoe met uitrijdekens. Als je paard aan een minimaal streepje tot aan de schouders genoeg heeft kan je misschien zelfs zonder deken, mits je de vacht kans geeft om iets te groeien voordat het koud wordt. Dus dan zou je nu al moeten scheren.

Anoniem

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:10

HAR --> SV.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:17

Als je geen wedstrijden rijdt zou je hem in een bellyclip (geen idee of je dat zo schrijft ) kunnen scheren.Dan scheer je de onderkant en iets van de zijkant van zijn hals en laat dat doorlopen in een schuine lijn naar zijn liezen. Dus ook de onderkant van zijn buik. Hij kan dan nog zonder deken naar buiten maar zweet veel minder.IK heb dat jarenlang gedaan met de pony's en dat beviel heel goed. In Engeland doen ze het ook heel veel!

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Wel een deken of niet een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:21

Mijn pony staat ook weer onder een zomerdeken.
En staat nu gewoon lekker buiten. Dus ook s'nachts.
Zij heeft ook veel last van haren in de winter enzo. Maar met dekens gaat het prima.
Wel moet je het rustig opbouwen. suc6