paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:46

mijn paard staat van mei tot oktober/november dag en nacht buiten in een gras weide, maar nou is hij behoorlijk aangekomen,maar hoe kan ik er nou voor zorgen als die dag en nacht buiten staat toch afvalt (binnen zetten kan pas vanaf oktober/november..we zetten exstra stukjes af zodat hij niet te veel krijgt,en omdat ik regelmatig longeer,dressuur,recreatie in de bossen doe,gaf ik hem 1 kilo brok per dag erbij,wil zowiezo de brok er af doen maar is dat verstandig of hebben ze genoeg aan gras om te rijden..wie heeft er tips vr gr emaartje
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 02-09-06 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:50

mijn pony heeft daar ook wel last van , maar wij hebben een scraal land. (dus waar geen/of weinig gras staat) wij voeren op het scrale land kuilgras bij

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:56

RXNNE schreef:
mijn pony heeft daar ook wel last van , maar wij hebben een scraal land. (dus waar geen/of weinig gras staat) wij voeren op het scrale land kuilgras bij


geef jij je paard/pony nog brok dan?
en momenteel hebben we geen scrale weide helaas,en de mijne wordt van kuilvoer ook wel rond Knipoog het gaat er mij nu meer om hoe krijg ik het er weer af!!

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:04

Het is normaal dat een paard dat veel ruwvoer (gras/hooi) eet een wat dikkere buik krijgt. Dit komt omdat het paard van ruwvoer meer moet eten om er de gewenste hoeveelheid energie, eiwit, ect uit te halen. Hierdoor eet een paard dus veel gras, en dit vele gras moet verteerd worden in het lange darmkanaal van het paard. Wat resulteert in een dikke buik (grasbuik). Dit is NIET slecht! Het is zelfs beter dat een paard de hele dag loop gras te eten dan 2 maal per dag een maaltijd biks krijgt.
Ik zou dus de biks stoppen, je paard kan best leven op ruwvoer alleen (dat doen ze in het wild toch ook?) Tenzij je echt topprestaties met je paard moet gaan leveren natuurlijk.

Wanneer je paard echt vet is en niet enkel een grasbuik heeft zou ik me vooral baseren op voldoende beweging en iets minder gras. Of korter gras.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 17:22

Jenka schreef:
Het is normaal dat een paard dat veel ruwvoer (gras/hooi) eet een wat dikkere buik krijgt. Dit komt omdat het paard van ruwvoer meer moet eten om er de gewenste hoeveelheid energie, eiwit, ect uit te halen. Hierdoor eet een paard dus veel gras, en dit vele gras moet verteerd worden in het lange darmkanaal van het paard. Wat resulteert in een dikke buik (grasbuik). Dit is NIET slecht! Het is zelfs beter dat een paard de hele dag loop gras te eten dan 2 maal per dag een maaltijd biks krijgt.
Ik zou dus de biks stoppen, je paard kan best leven op ruwvoer alleen (dat doen ze in het wild toch ook?) Tenzij je echt topprestaties met je paard moet gaan leveren natuurlijk.

Wanneer je paard echt vet is en niet enkel een grasbuik heeft zou ik me vooral baseren op voldoende beweging en iets minder gras. Of korter gras.



heel erg bedankt voor de goede uitleg,daar heb ik wel wat aan,maar minder gras hoe doe je dat dan ik neem aan dat ze elke dag wel wat nodig hebben ofniet,of bedoel je elke dag maar klein stukje bij geven,en hoevaak rijden of voldoende beweging zou je doen met vetter paard

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:27

Om te checken of hij echt dik is (vetlaag) of enkelt een dikkebuik van de gevulde darmen kan je makkelijk doen door over de ribben te aaien. Je zou de ribben nog best goed moeten voelen zonder hiervoor te moeten drukken. Ook als je achter je paard staat, bij een normaal gebouwd paard (geen koudbloed) zou zijn 'kont' 1 gelijkmatige boogje moeten zijn. Niet boogje, deuk van de ruggengraad, boogje; dan heeft ie 'teveel' vet.

Als hij echt te dik is, krachtvoer eraf (krachtvoer enkelt voeren als het paard niet genoeg heeft aan alleen ruwvoer; en dus te mager is/ erg loom is, alhoewel dat meestal andere oorzaken heeft, namelijk bepaalde tekorten door slechte liksteen of iets lichamelijks.)
Geen gras minderen, maar gewoon wat meer aan het werk zetten.

Een paard moet praktisch de hele dag eten om genoeg voedingsstoffen uit ruwvoer te halen; in 'schraal' gras zitten meer stoffen die het gras aanmaakt als het niet de kans krijgt goed te groeien, stoffen die voor het paard niet zo gezond zijn. Liever langer groener gras.

Hoelang je hem rijd hangt af van het paard. Dat wat je nu doet is als hij te dik is te 'weinig'. Om aftevallen zit je het beste in een bepaalde -vrij lage- hartslagfrequentie. Lange afstanden goed doorstappen verliest het paard veel vet van (net als bij mensen, een mens moet om aftevallen nog net kunnen praten tijdens de inspanning, zogenaamde kletstest, dan zit je ongeveer op goede hartslagwaardes om aftevallen). Gewoon het werk langzaam opbouwen; nooit te snel! Als het paard te snel afvalt kan dit schadelijk zijn voor zijn gezondheid, ook komt het er dan vaak heel snel weer op.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:08

Als mijn pony's in het volle gras staan dan krijgen ze niets meer bij gevoerd.Nu word het bij ons een heel stuk kaler het land en voer ik ze wel weer powerplus mix.

Je hebt het land al afgezet zei je.Is het stuk wat je hebt afgezet al kaal gegeten?Als dat zo is kun je ze daar op laten staan en ze elke dag een stuk erbij geven.

Veel beweging is ook goed.Elke dag zorgen voor beweging.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 00:08

monsera schreef:
Als mijn pony's in het volle gras staan dan krijgen ze niets meer bij gevoerd.Nu word het bij ons een heel stuk kaler het land en voer ik ze wel weer powerplus mix.

Je hebt het land al afgezet zei je.Is het stuk wat je hebt afgezet al kaal gegeten?Als dat zo is kun je ze daar op laten staan en ze elke dag een stuk erbij geven.

Veel beweging is ook goed.Elke dag zorgen voor beweging.


inderdaad dat deden we al stukjes afzetten toch maar meer beweging gaan geven en gene brok meer bij.gr emaartje Knipoog

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 00:17

Toydoll schreef:
Om te checken of hij echt dik is (vetlaag) of enkelt een dikkebuik van de gevulde darmen kan je makkelijk doen door over de ribben te aaien. Je zou de ribben nog best goed moeten voelen zonder hiervoor te moeten drukken. Ook als je achter je paard staat, bij een normaal gebouwd paard (geen koudbloed) zou zijn 'kont' 1 gelijkmatige boogje moeten zijn. Niet boogje, deuk van de ruggengraad, boogje; dan heeft ie 'teveel' vet.

Als hij echt te dik is, krachtvoer eraf (krachtvoer enkelt voeren als het paard niet genoeg heeft aan alleen ruwvoer; en dus te mager is/ erg loom is, alhoewel dat meestal andere oorzaken heeft, namelijk bepaalde tekorten door slechte liksteen of iets lichamelijks.)
Geen gras minderen, maar gewoon wat meer aan het werk zetten.

Een paard moet praktisch de hele dag eten om genoeg voedingsstoffen uit ruwvoer te halen; in 'schraal' gras zitten meer stoffen die het gras aanmaakt als het niet de kans krijgt goed te groeien, stoffen die voor het paard niet zo gezond zijn. Liever langer groener gras.

Hoelang je hem rijd hangt af van het paard. Dat wat je nu doet is als hij te dik is te 'weinig'. Om aftevallen zit je het beste in een bepaalde -vrij lage- hartslagfrequentie. Lange afstanden goed doorstappen verliest het paard veel vet van (net als bij mensen, een mens moet om aftevallen nog net kunnen praten tijdens de inspanning, zogenaamde kletstest, dan zit je ongeveer op goede hartslagwaardes om aftevallen). Gewoon het werk langzaam opbouwen; nooit te snel! Als het paard te snel afvalt kan dit schadelijk zijn voor zijn gezondheid, ook komt het er dan vaak heel snel weer op.


lange afstanden hoelang bedoel je ongeveer? en alleen goed doorstappen of ook draven erbij

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:22

ik weet niet hoe de basis conditie is van jou paard, maar met een ietwat basis conditie beginnen met mintens een uur lekker actief stappen (gewoon goed rondrijden, stelling vragen e.d.)
Na dat paar keer gedaan te hebben moet je wel gaan draven, en dan weer, lekker actief houden, rond rijden, niet laten sukkelen. Verhoog het langzaam elke keer.
Ze krijgen er een goede conditie van en een groter uithoudingsvermogen, wat uiteindelijk alleen maar gezond is.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 00:03

maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat hij afvalt en dag en nacht op grasweide staat met voldoende gras geen kaal stuk ofzo,want neem aan dat ze elke dag wel moeten eten,snap wel dat die met beweging het eraf krijgt maar niets meer voeren kan toch ook niet,we hebben momenteel wel veel gras dat wel,wie kan me helpen hoe je zoiets doet alvast bedankt.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:10

De mijne staan ook dag en nacht op het land, erg weinig gras dus worden bijgevoerd met hooi. Flinke buik hangt er onder. Maar dat is wel ok, het is geen speklap, het is puur gras/hooibuik. Verder krijgen ze geen brok, ze hebben genoeg aan ruwvoer. (we rijden dan ook geen urenlang en geen zware trainingen) Ik denk dat als het in jouw geval om een grasbuik gaat, je er niets aan moet doen. (behalve de brok weglaten, dat lijkt me wat teveel)

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 00:13

oke bedankt,zal van de week eens een foto maken kunnen jullie het allemaal zien,het is inderdaad een goede grasbuik,maar met rijden krijg je dat er vaak moeilijk af vind ik

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:24

je zou ook inplaats van biks de pavo zomerkoeken kunnen geven doen wij ook en ze worden der niet dikker op..

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 00:27

luffwinny schreef:
je zou ook inplaats van biks de pavo zomerkoeken kunnen geven doen wij ook en ze worden der niet dikker op..


das toevallig die geef ik wel eens als exstraatje erbij af en toe,maar ben inderdaad met de brokken gestopt we hebben zoveel gras dus is nou niet meer nodig lijkt mij,maar ik neem aan dat je ze wel elke dag gras moet bijgeven ook al zijn ze te dik of niet

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: paard moet afvallen (die dag en nacht buiten staat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 06:42

monsera schreef:

Je hebt het land al afgezet zei je.Is het stuk wat je hebt afgezet al kaal gegeten?Als dat zo is kun je ze daar op laten staan en ze elke dag een stuk erbij geven.




Een stuk kaal laten eten dus.En dan iedere dag een beetje bij geven.Je wil niet weten wat ze ook van een kaal stuk nog op eten.Ze kunnnen natuurlijk niet zonder gras maar ze hoeven niet vol in het gras te staan.