Winterdeken op een shetlander zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 21:27

Is het zielig om je shet een winterdeken op te doen?

sorry; kan er geen uitgebreider topic van maken.. Clown

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:31

Zielig is misschien niet het goede woord.
Maar een gezonde Shet krijgt een enorme wintervacht, en is prima in staat zichzelf warm te houden en heeft dus geen baat bij zo'n deken.
Tenzij je je pony gaat scheren vanwege intensieve arbeid natuurlijk.

Jimster

Berichten: 138
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:39

Het ligt aan de situatie. Als een shet gezond is hoeft hij geen deken op. Wel een schuilstal natuurlijk. Mijn shet was vorige winter ziek en moest een deken op omdat hij geen goede vacht had. Dat was dus alleen maar fijn voor hem. Want zonder deken stond hij te rillen van de kou. Maar deze winter hoeft hij er hoop ik geen aan!

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:47

Wij hebben 2 shetten en die hebben niet eens een deken, zelfs geen fleece ofzo, ze hebben al een deken om, hun vacht.
Ze maken nu alweer wintervacht aan, worden van die bolletjes wol, zou het zielig vinden met deken!!
Ze worden intensief gemend en staan dan soms zeiknat in de paddock, zo lang ze maar goed op adem zijn, geen probleem, niet teveel morrelen aan die shetten, ze kunnen wel wat hebben..........

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 13:47

Maar ik bedoel: zou het kwaad kunnen Knipoog

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:20

Je moet shetten denk ik schraal houden, dat zit in hun genen, door weer en wind, of het kwaad kan, ik denk dat je zo problemen gaat kweken, wat als je een keer te laat bent voor je deken of nog erger je deken regent door, dan heb je een probleem, een kuchende pony of nog erger.
Ze zijn zo gebouwd, dat ze ver onder 0 zonder moeite zichzelf warm kunnen houden, regen komt er niet eens doorheen, ik zou er zeker niet aan beginnen, laat de natuur zijn gang gaan....

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:36

ik vind het niet zielig..
als jij je shet korter in het haar wilt houden omdatd at nou eenmaal best makkelijk is in verband met zweten in de winter, vind ik dat je er best een deken op mag doen..
zowiezo vind ik dat..wil je een deken op doen, gewoon doen! Tong uitsteken

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 21:50

ellepel schreef:
ik vind het niet zielig..
als jij je shet korter in het haar wilt houden omdatd at nou eenmaal best makkelijk is in verband met zweten in de winter, vind ik dat je er best een deken op mag doen..
zowiezo vind ik dat..wil je een deken op doen, gewoon doen! Tong uitsteken


Zou denk ik er in principe dus ook over, maar de eigenaar van het stuk grond waar mijn pony op loopt (met zijn paarden) denkt daar heel anders over: Ik ben een dierenbeul, ik mishandel mijn paard op deze manier. En als iemand op hem afkomt met het idee dat hij gek is dat die shetlander een deken draagt; dan zal hij ze naar 'dat ene domme meisje' sturen. (ik dus)

Begon dus beetje te twijfelen; heb daarom dus dit topic geopend.

Heb btw nog niet gehoord dat het beulerij is Haha!

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:43

ja hallo, is die pony van hem of van jou???

je pony heeft een jas aan..wat is daar mis mee??
ik zou fijn uitleggen dat zo'n wollebol vol met heel veel haar nou eenmaal heel onhandig is in de winter, en dat die deken daarvoor is..

ach mensen zeuren ook wel es tegen mij hoor, het is een paard en die hoeft geen deken op blablabla.
maar de mijne blijft nu wel lekker schoon hahah ik hoef minder te poetsen, hij krijgt niet zo'n mega vacht in de winter en als t regent blijft hij lekker droog want t is een mietje Tong uitsteken

maar zowiezo, als je gereden hebt in de winter,je dier zweet minder doordat hij een dunnere vacht heeft en beschermtdie deken toch ook nog es tegen tocht?
nat paard in de wind op de wei is ook niet echt verstandig..

laat hem maar lekker kletsen hoor
Knipoog

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:58

Mijn paard krijgt ook een deken op, maar die heeft een poezenvelletje en kan zichzelf daarmee niet warm genoeg houdem, helaas!
Maar om nu over beulerij te spreken is een groot woord, maar raar is het wel, bij ons in de buurt staan heel veel shetten, niet 1 met deken, je zou daar ook zeker op aangesproken worden, omdat het bijna niet voorkomt.........
De enige die er wat mee opschiet, is de winkel die ze verkoopt....

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:07

ellepel schreef:
ja hallo, is die pony van hem of van jou???

je pony heeft een jas aan..wat is daar mis mee??
ik zou fijn uitleggen dat zo'n wollebol vol met heel veel haar nou eenmaal heel onhandig is in de winter, en dat die deken daarvoor is..

ach mensen zeuren ook wel es tegen mij hoor, het is een paard en die hoeft geen deken op blablabla.
maar de mijne blijft nu wel lekker schoon hahah ik hoef minder te poetsen, hij krijgt niet zo'n mega vacht in de winter en als t regent blijft hij lekker droog want t is een mietje Tong uitsteken

maar zowiezo, als je gereden hebt in de winter,je dier zweet minder doordat hij een dunnere vacht heeft en beschermtdie deken toch ook nog es tegen tocht?
nat paard in de wind op de wei is ook niet echt verstandig..

laat hem maar lekker kletsen hoor
Knipoog



Het is mijn pony, maar hij denkt dat appie van hem is aangezien ze op zíjn land staat.. ik had een zadel voor haar gekocht, komt hij daar aan: Moven met dat zadel, shetlanders mogen niet gereden worden dat is zielig etc.. *denk je een heel l*lverhaal in met veel 'zielig' en 'mishandeling' erin* dus veel had ik niet in te brengen en nu heb ik dus €90,- uitgegeven aan een zadel die ik met geen mogelijkheid meer kan verkopen (en dat allemaal omdat HIJ het niet wil..)

@ mammaslamma: zelf vind ik een deken wel handig, want mijn shetlander is 1 en al wolliebollie in het voorjaar, dus als de haren loslaten wordt ík dat ook (aangezien ik het benauwd krijg van losvliegende haartjes, is dat niet zo handig) + ik wil haar graag glimmie hebben voor de keuring Haha!

Maar ik dacht: laat ik het de bokkers eerst maar even vragen, die weten het vaak beter dan ik Bloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:08

waarom zou je die shet een deken om doen?

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:10

Citaat:
mijn shetlander is 1 en al wolliebollie in het voorjaar, dus als de haren loslaten wordt ík dat ook (aangezien ik het benauwd krijg van losvliegende haartjes, is dat niet zo handig) + ik wil haar graag glimmie hebben voor de keuring


is een quote van wat ik net typte Knipoog

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:19

Citaat:
maar hij denkt dat appie van hem is aangezien ze op zíjn land staat


noem je haar appie???

gaaf!!!! zo noem ik mijn pony namelijk ook Tong uitsteken

enne wat een zeikerd zeg...had niet mijn stalbaas moeten zijn, dan kreeg ik ruzie met hem, je zal toch zeker zelf beslissen wat je met je dier doet?

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:19

Ik snap niet dat sommige mensen het zieliger/slechter vinden om een shetlander een deken op te doen als hun rijpaard.
Alle paarden functioneren hetzelfde. Althans mijn 2 paarden die redelijk fanatiek gereden worden, functioneren hetzelfde al de 2 shets waar ze bij staan die het hele jaar niks doen!

Tuurlijk kunnen shetlanders het prima met hun eigen vacht redden, maar dat kunnen andere paarden ook. Bijna elk paard kan zonder deken, maar bijna iedereen doet een deken om voor eigen gemak. Waarom mag een shetlandereigenaar dat niet doen, omdat het fijner is i.v.m. rijden/keuringen/eigen allergie ect.

Wie kan mij dat onderscheid uitleggen?

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 05:32

Als je haar kort in de vacht wil houden voor het rijden of voor een keuring, kun je best een deken op doen.

Maar wat een man zeg! Kun je niet ergens anders een plekje vinden? Als hij al bepaalt dat je er niet op mag rijden, jeetje, dat zou ik niet pikken hoor!

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Winterdeken op een shetlander zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 07:42

Eigenlijk heeft een Shet geen deken nodig hoor, ze kunnen zichzelf prima warm houden! Ik vind het wel schattig dat berevachtje. Heb zelf een IJslander dus weet wat het is. Knipoog

Inderdaad als je naar keuringen e.d. wilt gaan dan kun je hem misschien beter een deken opdoen, al rijd ik ook fanatiek in de winter en met een fleecedekentje na het rijden een paar uurtjes is er niks aan de hand. Lachen