Paard heeft t koud, deken op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 11:32

Ik heb er nog steeds geen dek op hoor !!!

Maar het is wel echt klöte weer zeg.... Het is best warm, maar t regent... Gelukkig is de wind hier nu niet koud dus is dat niet zo'n probleem.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:01

ik snap het motto 'eens erop. blijft erop' niet zo. Ik trek met koud weer een jas aan, en met warm weer alleen een shirtje.

Ik bekijk het per dag. Veel echte plensbuien of veel langdurige regen betekent de hele dag buiten een deken op (van 10 tot 8). Zo niet, geen deken op.
Daarbij hou ik altijd in gedachte dat hij zelf meer van warm dan van koud houdt en bij te veel kou snel een gevoelige rug krijgt.
Als ik die avond niet ga rijden nijg ik iets sneller naar zonder deken omdat hij er zelf niet zo heel veel last van lijkt te vinden (zolang ik niet ga borstelen of rijden)

komende week hebben we geloof ik helemaal geen last van deken drama's. Cool

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 16:03

Dat hoop ik maar !!!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:55

pol013 schreef:
ik snap het motto 'eens erop. blijft erop' niet zo. Ik trek met koud weer een jas aan, en met warm weer alleen een shirtje.

Ik bekijk het per dag. Veel echte plensbuien of veel langdurige regen betekent de hele dag buiten een deken op (van 10 tot 8). Zo niet, geen deken op.
Daarbij hou ik altijd in gedachte dat hij zelf meer van warm dan van koud houdt en bij te veel kou snel een gevoelige rug krijgt.
Als ik die avond niet ga rijden nijg ik iets sneller naar zonder deken omdat hij er zelf niet zo heel veel last van lijkt te vinden (zolang ik niet ga borstelen of rijden)

komende week hebben we geloof ik helemaal geen last van deken drama's. Cool


Dat heet antropomorfisme oftewel het paard vermenselijken,nogmaals het paard is niet hetzelfde als de mens!De vacht is gebouwd om temperaturen van -10° te doorstaan,met uitzonderingen daarop

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:02

Citaat:
Dat heet antropomorfisme oftewel het paard vermenselijken,nogmaals het paard is niet hetzelfde als de mens!De vacht is gebouwd om temperaturen van -10° te doorstaan,met uitzonderingen daarop


Dat het kijken naar je paard.........


Ik zit niet te wachten op een vacht die berekend is op -10
die is namelijk niet berekend op rijden bij +5...................dan krijgen ze het veeel te heet en of dat nou zo lekker is?

Ik vermenselijk mijn paard niet. Hij geeft aan dat hij naar binnen wil als het koud/ nat is.
Ik merk aan zijn rug dat die gevoelig is na een dag regen.

In de natuur geen probleem hoor, dan gaat er geen zadel op.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:16

Ik vermenselijk mijn paard in sommige opzichten wel !! En ik schaam me er niet voor, mijn paard is niet zielig en komt niets te kort en is toch nog paard !!! Maar wel een deel van mijn (menselijke)gezin en leven. Een kind !!

Dat een paard in het wild gewoon tegen -10 kan snap ik, maar dan wordt ie ook niet gereden, en wordt ie dus niet nat met zijn lange vacht. Ik doe ook met mijn paard wat ik praktisch vindt. Ik scheer, scheeld veel tijd in droogstappen en mogelijke koudjes.

Dat het ook anders kan en in de natuur anders gaat snap ik, maar mijn paard leeft niet in de natuur en hij is van mij, en ik wens bepaalde dingen anders te doen als in de natuur. Een paard is vanuit zichzelf ook erg aanpassingsgericht !!!

Anoniem

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:23

Ludora schreef:
Ik vermenselijk mijn paard in sommige opzichten wel !! En ik schaam me er niet voor, mijn paard is niet zielig en komt niets te kort en is toch nog paard !!! Maar wel een deel van mijn (menselijke)gezin en leven. Een kind !!

Dat een paard in het wild gewoon tegen -10 kan snap ik, maar dan wordt ie ook niet gereden, en wordt ie dus niet nat met zijn lange vacht. Ik doe ook met mijn paard wat ik praktisch vindt. Ik scheer, scheeld veel tijd in droogstappen en mogelijke koudjes.

Dat het ook anders kan en in de natuur anders gaat snap ik, maar mijn paard leeft niet in de natuur en hij is van mij, en ik wens bepaalde dingen anders te doen als in de natuur. Een paard is vanuit zichzelf ook erg aanpassingsgericht !!!

Net als jij beschouw ik mijn paarden ook als mijn 'kinderen'. Toch ben ik altijd bezig met wat het beste is voor hèn, niet wat het beste of makkelijkste is voor mij. Ze zijn paard, ookal leven ze niet in het wild in de vrije natuur. Hun bouw en behoeften bijv. zijn nog steeds die van een paard.
Ik begrijp ook wel dat dit lastig kan zijn, dat als het bijv. erg guur weer is, dat je vanuit je warme huis denkt aan je paard in de wei... Dit gevoel herken ik ook wel. Maar wanneer je weet en ervaart dat je paard bijv. prima zonder deken kan (mits je hem voldoende ruwvoer geeft zodat hij zichzelf goed warm kan houden), raak je dat antropomorfisme vanzelf kwijt. Knipoog

Je geeft aan dat het scheren van je paard jou veel tijd met droogstappen en mogelijke koudjes scheelt.
Wat het droogstappen betreft: dit is sowieso altijd belangrijk, of het paard nou gezweet heeft of niet. Het is de nodige cooling-down. Je hoeft echt niet uit te stappen tot de haren droog zijn; wanneer de huid droog is, regelt de werking van de paardenvacht het verder zelf. Het paard zal geen kou vatten of ziek worden wanneer hij nat bezweet de wei in gaat (mits de huid droog is dus). Echter, wanneer je met dekens begint, belemmer je de werking van de vacht en zal het paard juist eerder vatbaarder worden voor koudjes.

Er is wel leesvoer te vinden over de werking van de huid en vacht van een paard, zweten, afkoelen en verdampen etc. Het is iig niet te vergelijken met de huid van de mens.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:31

@ Jovarna, ik ken die verhalen, en wat je schrijft weet ik ook echt wel. (heb al jaren eigen paarden en pony's dus ik ben niet echt een leek, just so you know)

Ik maak alleen duidelijk de keuze om mijn paard te scheren, om hem dekens op te leggen. en natuurlijk (!!!!!) zorg ik voor een cooling down, maar huid droog of niet, na een behoorlijke training en nog natte haren bij ik toch echt bang voor ieder zuchtje wind in de winter.

Ik moet er wel bij vertellen dat mijn paard van veulen af aan (zelf gefokt) een watje is. In de opfok ging hij NOOIT naar buiten in de winter. Ze hadden loopstallen met een behoorlijk stuk land waar ze zelf op konden. Maar hij ging gewoon niet, stond altijd strak tussen de andere paarden zo vermogelijk van de deuren af.

Ik had het meer over het vermenselijke qua gedachtes. Dat ik nadenk over waar hij over denkt ed.

Mijn paard staat zo veel mogelijk buiten, minimaal 4 uur zeker (bij erg slecht weer), en op dagen als deze, waarop ík het koud heb, toch een 8 tot 10 uur.

Hij komt in zijn paard zij helemaal niets te kort. En al helemaal niet zoals ik mijn paard wens in top (sport) conditie te houden !!

miamivice
Berichten: 281
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:37

Ik ben het eens met pol013. Als ik het te warm krijg dan trek ik mijn jas ook uit en als ik het koud krijg weer aan.
Volgens mij geldt dat voor paarden ook zo.

Anoniem

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:46

miamivice schreef:
Ik ben het eens met pol013. Als ik het te warm krijg dan trek ik mijn jas ook uit en als ik het koud krijg weer aan.
Volgens mij geldt dat voor paarden ook zo.

Nee, dit gaat voor paarden niet op. Paarden hebben een vacht. Om te voorkomen dat ze het koud krijgen, zetten ze hun haren overeind en/of ze gaan eten (ruwvoer - gras/hooi).

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:56

gewoon deken op doen.
mijne heeft altijd 24 uur per dag jaar in jaar uit deken om Lachen

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 20:48

Zucht.... Ik hem em geen deken opgedaan !!

Maar euh 24/7 zomeren winter een deken is ook wel erg overdreven niet !?!?!?

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:55

die van mij stond dit jaar ook bijna hele jaar onder dek..

winters onder winterdek.
toen in de lente afbouwen naar niks, heeft ze heel even zonder gestaan, en toen vliegen dek op (was echt niet te harden met al die vliegen, ze werd knettergek)
toen een tijdje niks, vliegen werden minder, en was nog niet super koud.
en vorige week regendek weer, heb hem nu weer af, aangezien het deze week weer warmer word. maar daarna gaat ie gewoon weer op als het kouder word Knipoog

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 20:56

Jah oke vliegendeken snap ik.... Maar ik zie eigenlijk een vliegen deken niet echt als deken.... als je begrijpt wat ik bedoel...

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:59

ja snap wat je bedoeld Knipoog

hele jaar onder een 'echte' deken nee dat is ook wel beetje teveel van het goede Bloos

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 21:00

Ik doe -ja ja ik geef toe - alsof mijn paard van goud is. Maar overdrijven is ook een vak....

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:02

Ja precies, sommige mensen draven wel heeel ver door, en dan heb ik het niet alleen over dekens Knipoog Tong uitsteken

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 21:02

Haha! Knipoog

k_i_m
Berichten: 198
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:22

Damiro staat deze zomer voor het eerst dag en nacht buiten en heeft het prima naar zijn zin.
Ook zijn vacht ziet er anders uit dan normaal, niet heel slecht, maar idd een beetje dof.
Hij heeft een soort van carpoort in zijn land waar hij onder kan gaan staan tegen de regen en dat doett hij meestal dan ook.
Ik twijfelde vorig week ook over een deken, thuis de kachel alweer ff aangehad...
Maar niet gedaan en maar blij ook, vanmiddag in de zon gezeten en was warm!!

Regen deken is idd wel fijn zodat ze droog blijven, maar als ze zon dat doorkomt is het wel gelijk erug broeierig, en zweten onder een deken is vervelender dan nat worden van de regen...