Urielle schreef:Wil je je paard kort in het haar houden ipv te scheren, dan zul je dus moeten beginnen met dekens VOORDAT je paard vacht aan begint te maken, dus dan moet je er nu snel bij zijn want ze zijn er al een tijd mee bezig (dat proces begint al vanaf dat de dagen korter worden en is nu al duidelijk zichtbaar).
Sommige paarden reageren echter niet op het kouder worden en dan hebben vroege dekens geen effect. Helaas heb ik er zo 1 en ik heb er met hem voor gekozen (na tig jaar) om hem toch (gedeeltelijk) te scheren.
Paard was gewoon niet blij in de winter met een dikke jas aan en had het met 15 minuten rijden zo heet dat hij de ene voet niet meer voor de andere kreeg.
Blijf ook met dekens goed controleren waar je paard behoefte aan heeft. De ene heeft het wat sneller koud als de ander. Mijn eigen paard heeft aflopen winter onder alleen een tussendeken gestaan en dat was meer als voldoende (kwam gewoon overdag buiten). Andere paarden rillen nog onder een 500 grams.
Let wel onze eigen welbevinden bij een bepaalde temperatuur is géén goede graadmeter voor het paard. Mens heeft het eerder koud, paarden zijn wat meer afgehard en hebben daar van nature een mooi jasje voor.