Dekenloos beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:01

Hai

Ik heb elke winter braaf mijn pony een deken omgedaan, maar ik ben er nu zat van. ZSat van elke keer controleren of die goed zit en of er niet weer een scheur in zit...
Kan nu deze winter gewoon dekeloos doorbrengen?

Iranda

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:04

ja hoor, als jij vanaf de zomer geen deken gebruikt kan dat prima Lachen

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:41

ja hoor kan heel goed.....houd je er wel rekening mee dat je straks in de winter dan wel wat meer hooi geeft?
tenminste...zo is t mij verteld, paarden zonder dek op moeten meer hooi hebben omdat eten ze energie geeft om warm te blijven( geen idee of t flauwekul is hoor)

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:55

klopt een paard moet kauwen om warm te blijven

een paard gewoon zonder deken kan wel gewoon even aan kijken hoe gaat :0

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:57

ja dat kan prima. Maar het is wel lastig voor jou. Ik weet niet of je er op rijdt? Want dan zweet ze heel erg na het rijden. En dat betekend extra lange naverzorging: half uur uitstappen, droogwrijven, fleecedeken om, wachten tot ie droog is, gewone deken om) ik heb dat nu 2 winters gehad en ben er nu klaar mee. Als mijn paard zijn wintervacht weer gaat maken en we beginnen daar last van te krijgen, wordt hij geschoren en gaat er een winterdeken op. Dus je moet kijken wat voor jezelf en je pony het beste is.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:01

Als hij verder gewoon gezond is, ja dan kan het zonder deken. Denk er wel aan dat je dan weer andere aandachtspunten hebt, zoals voldoende ruwvoer, nat worden in het werk enz. Persoonlijk vindt ik het wel prettig zonder deken, inderdaad geen gedoe of hij wel goed ligt en of hij gesloopt wordt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:24

Zonder deken kan prima. Geef je paard voldoende hooi om ervoor te zorgen dat ie zichzelf warm kan houden. Als je paard na het rijden erg bezweet is, dan eerst even met een handdoek droogwrijven, en daarna gewoon lekker op de wei zetten, hoe sneller droog, hoe beter. Houdt je paard zeker het eerste dekenloze jaar wel goed in de gaten, zeker als het erg hard waait, en regent en koud is, dan kan het wel eens nodig zijn om er alsnog tijdelijk een waterdichte deken op te leggen. Maar dit zijn hoogstens een paar dagen per jaar.

fotogril

Berichten: 198
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:23

_angela_ schreef:
Zonder deken kan prima. Geef je paard voldoende hooi om ervoor te zorgen dat ie zichzelf warm kan houden. Als je paard na het rijden erg bezweet is, dan eerst even met een handdoek droogwrijven, en daarna gewoon lekker op de wei zetten, hoe sneller droog, hoe beter. Houdt je paard zeker het eerste dekenloze jaar wel goed in de gaten, zeker als het erg hard waait, en regent en koud is, dan kan het wel eens nodig zijn om er alsnog tijdelijk een waterdichte deken op te leggen. Maar dit zijn hoogstens een paar dagen per jaar.


Ja als het regent dan komt de wintervacht wel langzaam naar boven heeft het paard dus al een dikkere huid laag.Meer hooi hoe beter, niet te veel he.! Haha!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:03

Mijn pony staat in een butienstal, en zelfs met winterdeken had hij een behoorlijke vacht (ondanks dat ik altijd ruim omtijd begon met dekens Boos! ) Dus ik heb altijd al mijn rijstijl aangepast aan de temperatuur. Fleecedeken en uitrijdeken heb ik altijd binnen handbereik.
Ik ben die dekens echt zo zat, kostte me elk jaar een fortuin Tong uitsteken
Het voer zal ik niet gaan aanpassen, zijn buurpaard die wel altijd zonder deken stond, kreeg altijd dezelfde hoeveelheid als die van mij (waren vergelijkbare paarden). en aangezien hij snel dik is krijgt hij ook geen biks, alleen hooi Lachen

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:31

Welshcobfan schreef:
Mijn pony staat in een butienstal, en zelfs met winterdeken had hij een behoorlijke vacht


als je geen deken op doet krijgt hij alleen maar meer vacht Clown
het is maar net wat je doel is, maar zelf zou ik het nooit doen
tsja zonder deken kan natuurlijk altijd, maar je pony is nu gewent in de winter dekens op te krijgen... dus met je even in de gaten houden als hij het niet te koud krijgt zonder deken.

Chantal1971
Berichten: 77
Geregistreerd: 20-05-06
Woonplaats: bijna in Achterveld

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:02

Als je hem nu geen deken oplegt, dan maakt hij vanzelf voldoende wintervacht aan hoor. Ik heb ook een welshje en die houdt zichzelf prima warm in de winter. Inderdaad moet hij wel voldoende ruwvoer krijgen, maar dan moet het geen probleem zijn. En als je altijd al je rijstijl hebt aangepast, zal dat ook geen problemen opleveren lijkt mij.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Dekenloos beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 17:03

Perla schreef:
Welshcobfan schreef:
Mijn pony staat in een butienstal, en zelfs met winterdeken had hij een behoorlijke vacht


als je geen deken op doet krijgt hij alleen maar meer vacht Clown
het is maar net wat je doel is, maar zelf zou ik het nooit doen
tsja zonder deken kan natuurlijk altijd, maar je pony is nu gewent in de winter dekens op te krijgen... dus met je even in de gaten houden als hij het niet te koud krijgt zonder deken.



Zonder deken zal hij net zoveel vacht krijgen als met, echt veel meer vacht dan elke winter lijkt me sterk. Koud zal die het niet krijgen: wintervacht is dik genoeg Knipoog
Elke winter droogde zijn vacht al bijna niet na intensief rijden, dus dat ben ik wel gewend. Hooi krijgt hij iig wel genoeg (en hij heeft nog vet genoeg om zijn lijf Clown )