in de winter deken op of niet???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

in de winter deken op of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:55

hallo

ik weet dat het nog lang geen winter is Knipoog maar zit heel erg te twijvelen of ik mijn paard een deken op doe of niet.
mijn paard is deze zomer beleerd dus echt heel veel rijden we niet,(ik rij me paard nu 3x in de week)
ik ben van plan om hem in de winter 2a3x in de week gewoon te rijden in de bak of een buitenrit en 1x in de week les.
wat vinden jullie zal ik hem deze winter een deken op doen zodat hij lekker dun in de vacht zit of hem geen deken op doen zodat ik een teddybeertje krijg Clown
wat is het beste voor het paard zelf???

XxSultanxX

Re: in de winter deken op of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:25

weet niemand het??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:13

Ik denk dat niemand reageert omdat het eigen keuze is. Voor je paard maakt het niet uit om een wintervacht te krijgen, van een deken hoort hij ook geen last te hebben (als die goed ligt) dus het is maar net wat jij wil.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:15

Na het rijden koelt een paard langzamer af met dikke vacht dus moet je langer uitstappen heb je dat ervoor over ja of nee?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:17

XxSultanxX schreef:
hallo

ik weet dat het nog lang geen winter is Knipoog maar zit heel erg te twijvelen of ik mijn paard een deken op doe of niet.
mijn paard is deze zomer beleerd dus echt heel veel rijden we niet,(ik rij me paard nu 3x in de week)
ik ben van plan om hem in de winter 2a3x in de week gewoon te rijden in de bak of een buitenrit en 1x in de week les.
wat vinden jullie zal ik hem deze winter een deken op doen zodat hij lekker dun in de vacht zit of hem geen deken op doen zodat ik een teddybeertje krijg Clown
wat is het beste voor het paard zelf???

Wat zegt je gevoel als je naar je paard kijkt? Gewoon lekker zonder deken laten, helemaal bij een jong paard. Word ie groot en sterk van en zijn vacht aanmaking, gezondheid en stofwisseling wordt er alleen maar beter door. Knipoog

Na het rijden maakt het niet zoveel uit. Paard heeft een natuurlijke zweetdeken en onder zijn vacht, op de huid is hij niet nat. Je kunt je paard ook nat op de wei zetten mits de ademhaling weer normaal is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:25

ik ga met evita_ mee!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:34

Ik zou het persoonlijk niet doen, het is een jong paard

die van mij heeft alleen een deken op omdat ze niet echt een dikke wintervacht krijgt, en dus gauw kou vat vandaar dat ze een deken opheeft..

het kan ook zijn dat mensen die wedstrijden rijden paard geschoren hebben deken op doen, i.v.m wedstrijden

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 13:10

TabeR schreef:
Ik zou het persoonlijk niet doen, het is een jong paard

die van mij heeft alleen een deken op omdat ze niet echt een dikke wintervacht krijgt, en dus gauw kou vat vandaar dat ze een deken opheeft..

het kan ook zijn dat mensen die wedstrijden rijden paard geschoren hebben deken op doen, i.v.m wedstrijden

die van mij krijgt ook geen dikke wintervacht,hij is een kruising arabier

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:23

je kunt het even aanzien en als je toch denkt dat hij/zei het koudt heeft kun je altijd een deken opdoen maar let dan wel goed op dat als hij buitenstaat er wel een waterdichte deken overheen ligt, of fdat je deken zelf waterdicht is..

ik weet niet of die van jou een kouw kleum is? je kunt het ook even aan zien het is maar net wat jij wil. het kan iig geen kwaad..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:42

Onze 2 arabische volbloeden staan zonder deken in het land, ook in de winter. Hun vacht is dik maar het zijn geen teddybeertjes. We trainen bijna elke dag, veelal endurance dus rijden grote afstanden.

Een paard zijn vacht is van zichzelf al waterdicht. Je hoeft dus niet te zorgen dat er een waterdichte deken overheen ligt als je paard buiten staat. Een deken zorgt er juist voor dat je paard zijn temperatuur zelf niet meer kan regelen. Als een paard het koud heeft gaan zijn haren recht overeind staan om de warmte vast te houden. Dat kan niet meer als je een paard een deken op doet...