Nieuw paard wel of geen deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Nieuw paard wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:02

Komende winter wordt de eerste die ik met mijn paard door ga maken. Bij haar vorige eigenaar stond ze geschoren onder dekens in de winter. Nu zit ik ontzettend te twijfelen of ik een deken op moet gaan doen strakjes. Haar vacht groeit dan blijkbaar zo'n 5-6 cm lang en dat wordt dus lastig droog in de winter. De andere paarden waarmee ze buiten staan zijn nogal sloperig bij elkaar. Moet ik haar een deken op doen, met het risico dat er veel gesloopt wordt, of lekker in haar eigen vachtje laten staan met risico op kouvatten als ze niet goed droog is na het rijden. Ze is trouwens 18..

Katoo71

Re: Nieuw paard wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:07

Ik ben er voor om ze lekker in hun eigen vachtje te laten staan, die hebben ze niet voor niets !
Als je nu een paar keer per dag intensief rijd dan snap ik dat je voor een deken kiest.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:41

Als je veel wil gaan rijden in de winter is het wel handig om te scheren en dus een deken. Het paard gaat zweten en dat duurt wel even voordat het droog is. Door het scheren gaat dit veel sneller. Staat het paard hele dagen buiten? dan kan je misschien niet alles er van af scheren maar alleen het onderste gedeelte zeg maar. Weet zo snel niet hoe dat heet...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 09:11

Ze staat overdag buiten en 's nachts binnen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:35

Kijk het gewoon aan zonder deken, als de wintervacht een probleem geeft kun je altijd nog het scheerapparaat en eventueel een deken pakken.
En er zijn scheerpatronen waarbij een deken niet persé nodig is.

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:44

Als ze ´s nachts binnen staat, denk ik dat je best zonder deken kunt proberen. Maar ik heb wel gehoord dat ietsje oudere paarden (18 is nog superjong natuurlijk Knipoog) meer moeite kunnen hebben met verharen. Daar zou ik wel een beetje op letten. Maar ik denk dat je het gewoon een jaartje moet proberen. En als het niet goed gaat gewoon volgend jaar weer een deken op doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:29

Je kunt je paard best zonder deken zetten. zeker als je paard bij paarden staan die graag dekens slopen, kan de deken zelfs gevaarlijk zijn. Hij kan gaan schuiven en je paard kan erin verstrikt raken als hij op de deken gaat staan. De huid van het paard blijft in de meeste gevallen droog, waardoor hij ook na het rijden nat de wei in kan om op te drogen. Je kunt hem eventueel helpen door hem even met een handdoek voor het grootste deel te drogen.