Deken s'nacht al op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:00

Wie doet zijn deken s'nachts al op als het zo rond de 12 graden is, ik heb van een aantal mensen gehoorddat ze nu al de deken op doen.
Ik zelf doe dat nog niet als het wat kouder word dan wel s'nachts

Ik denk als je nu de deken op doet dat als het straks echt winter is en het wordt heel koud dat ze dan extra dekens nodig hebben omdat ze het dan zo koud hebben omdat je nu al een deken opdoet.
wat vinden jullie?

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:02

Zijn al meerdere topics over.

Maar mijn merrie staat idd al onder de zomerdeken en ken meerdere.Lachen

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:04

paarden kunnen wel tegen een kou hoor doe je ze een deken om denk dan bij 5 graden ofzo doe je het nu al zit je in de winter met problemen.
zelf heb ik een fjord en die heeft helemaal geen dekens

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:06

Mijn paard heeft echt nog geen dekens op
staat lekker 24/7 in de wei zónder dekens..

palmira
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-03-06

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:08

Paarden hebben het niet koud als het 12 graden boven nul is. Hun lichaam kan bij deze temperaturen uitstekend regelen dat ze warm blijven. Wij mensen niet en wij hebben dan ook extra kleren of een extra deken nodig als het kouder wordt. Maar paarden beleven temperatuur(verschillen) anders dan mensen! Paarden maak je het niet comfortabeler met een deken, integendeel! Niet doen dus.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:20

nu al een deken op?
wordt nog wat als je rond januari zit dan Nagelbijten / Gniffelen
zolang het nu boven de 8/10 graden zit hoef je zowiezo niet in te grijpen en kunnen ze zonder problemen dekenloos staan.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:22

hm nee de mijne staat lekker zonder deken 24/7 op het land....maar kan me voorstellen dat je wat eerder een deken om doet als je een sportpaard hebt, al vind ik het nu dan alsnog te warm...

winner01
Berichten: 28
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:23

Wij hebben een vrij dichte stal, het is bij ons nog niet zo koud 's nachts. Ik heb um de deken nog niet opliggen, ik denk in september dat ik um er opgooi.

NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 16:52

ja het is wel wat anders als je een paard hebt wat je een paar keer in de week buitenritjes mee maakt ofzo dan dat je een paard hebt wat elke dag traint en in het weekend concour heeft.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:01

wat voor verschil geeft dat dan?
ik heb er hier 2 lopen, eentje wordt zeer actief gereden en eentje niet. beiden krijgen hier echt geen andere behandeling.
een sportpaard is een paard, net zoals een buitenritten paard een paard blijft, daar hoeft qua verzorging echt geen verschil in te zitten.

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:02

deken is nu nog niet nodig, alle deuren in stal zijn goed afgesloten.
maar als het nog kouder gaat worden ga ik er binnenkort wel een zomerdekentje op leggen Lachen

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:06

Als je een paard een denken nu al op legt, dan gaat zijn vacht ernaar gedragen. Als jij er wat langer mee wacht, past zijn vacht zich ook weer aan. Het is maar net wat je wilt! Ik heb het zelf nog niet..

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:19

Die van ons staan nog zonder deken.. Het is lekker warm in de stallen, dus het is niet nodig

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:36

Ik vind het nu een vervelende periode met dat wisselvallige weer, op een dag zit soms 10 graden verschil dus ik heb de vliegendeken nog op. Hoewel bij een dag als vandaag beter het ongevoerd regendekentje op had gekunnen maar dat weet je dan weer pas achteraf.
Normaal gaat bij mij onder de 20 graden plus regen de ongevoerde deken al op, ivm de vacht. Paard moet goed kort in zijn haar blijven.
Wat ik 's winters doe? Nou, een hele dikke deken op dus.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:25

Mijn pony's krijgen nog gen deken op. Één blijft de hele winter zonder, tenzij hij het echt heel koud heeft. Maar ik denk het niet Lachen
En bij de andere 2 zie ik wel wanneer ik ze op doe Lachen (Voor december denk ik nog niet)

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:59

Ik begin er ook nog niet aan, ze kunnen het nog prima zelf reguleren en ik wil het zo lang mogelijk rekken.
Vorig jaar Oktober mijn paard gekocht(andalusier), die stond toen al volop met deken, dus moest ik er mee doorgaan, in April zo snel mogelijk afgebouwd en daarna 24/7 de wei op, weer of geen weer....
Omdat hij een poezenvelletje heeft, zal ik wel weer over moeten op dekens, maar niet eerder dan dat het overdag onder de 10 graden is, dan heeft hij s'nachts al wel een deken op(regendeken).

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:00

Die van mij staan te zweten onder een dek, als ze er 1 op krijgen, dus ook bij ons staan ze lekker zonder! Moet er niet aan denken om ze als het echt gaat vriezen met 4 dekens op stal te moeten zetten, omdat ze het anders wel koud krijgen..

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:32

De ene heeft bij mij een zomerdekentje op vanwege haar gevoelige rug, de ander nog niks...

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:58

Een deken nu op. Nou dan weet je zeker dat ze nergens meer tegen kunnen.
Een paard heeft het eerder te warm als te koud.
Pas eind okt tenzij het net zo is als vorig jaar dan gaat er een deken op. Maar ik let eigenlijk meer op de vacht. Staat deze overeind?
Het is wel zo dat ik geen wedstrijden rijd en mijn paarden dus voor mij ook niet een super dunne vacht hoeven te hebben.
Als de dekens op gaan, scheer ik mijn Tinker wel altijd, anders heeft hij het al te warm. Mijn KWPN scheer ik nooit. Die heeft een veel dunnere vacht.

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:02

de dikke vacht komt ook door het aantal zonlicht per dag.. naarmate het weer eerder donker wordt past de vacht van het paard hieraan aan. dus... nu al een deken op.. neej.. ik niet

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:11

Die van mij (tevens ook een sportpaard aangezien sommige mensen hier onderscheid in maken) krijgt een deken op wanneer de nachttempratuur onder de 10 graden duikt en er ook onder blijft naar verwachting.

little_angel
Berichten: 278
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:19

ik zit een beetje met hetzelfde probleem, niet dat ik mijn paard nu al een deken op wil doen maar ik zou niet weten waarneer wel. mijn paard is 20+ (we denken ongeveer 25) en wil ik dit jaar een deken op doen, ze word nog intensief gereden en 1 keer in de zoveel tijd een wedstrijdje. mijn deken is 220 gram, maar waarneer zou ik hem op moeten doen?! ik wil graag heel de winter met dezelfde deken doen en niet nog 3 keer een warmere deken erop gooien, iemand misschien enig idee waarneer ik de deken erop moet doen? Knipoog

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:22

Ik doe ook geen deken op omdat ik denk dat ze het koud krijgt, maar omdat ik duidelijk merk dat haar rugspieren stijf worden als ze met dit weer in de regen staat...
(en omdat ze in een vrij open buiten box staat 's nachts doe ik dan ook nu 's nachts een dun zomerdekentje op...)

Bruintje_87

Berichten: 2372
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:27

Ik ben ook aan het twijfelen om een katoenen zomerdekentje op te doen, want mijne heeft echt opeens een vacht gekregen...
Ze is sowieso gevoelig met dit weer, maar ik hoorde dat het dit weekend weer 26 graden werd, ik wacht dus nog heel even.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:36

Ook ik vind dit een moeilijke overgangsperiode met betrekking tot het weer. Ik merk aan mijn merrie dat haar rugspieren wat gespannen zijn, dus ik denk dat ik er vanaf vandaag een dekentje op gooi. Mijn ruin misschien ook wel, hij heeft momenteel ook wat last van zijn rugspieren. Moeilijk hoor....