Picknicken; hoe zit het met de paardenmaag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Picknicken; hoe zit het met de paardenmaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:48

Het is er nu niet echt weer voor, maar toch... Ik vroeg me het volgende af:
Voor je aan de arbeid gaat, moet je na het eten minstens een uur wachten, zodat het eten van je paard een beetje kan zakken en verteren. Maar hoe zit het dan als je onderweg gaat picknicken, en je je paard (ruimere tijd) laat grazen?

mertje

Re: Picknicken; hoe zit het met de paardenmaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:16

ik zou gewoon rustig verder wandellen en niet te veel inspanningen laten doen in het begin, gewoon rustig stapje zal dan wel geen kwaad kunnen hoor

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:50

mertje schreef:
ik zou gewoon rustig verder wandellen en niet te veel inspanningen laten doen in het begin, gewoon rustig stapje zal dan wel geen kwaad kunnen hoor

Klinkt niet alsof je het zeker weet... Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:51

Gras en hooi is wat anders dan krachtvoer, het kan geen kwaad om je paard onderweg te laten grazen.
Ik neem aan dat je hem ook niet een uur binnen zet voordat je gaat rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:54

Idd, dat geldt alleen voor krachtvoer.

Gras valt onder ruwvoer. Als een paard ruwvoer eet, dan kan-ie zo hup weer aan het werk.

Bij de endurance gebeurt dat standaard. Tijdens wedstrijden rijd je etappes van zo'n 30 km, gevolgd door een verplichte rustpauze met veterinaire keuring. Tijdens die pauzes is het de bedoeling dat je paard goed eet (hooi, gras, slobber, licht verteerbare muesli) om voldoende krachten op te doen voor de volgende etappe. Krachtvoer zoals brok wordt niet gegeven tijdens vetgates, idd omdat dat niet licht verteerbaar is en het paard dus last kan krijgen als het snel daarna weer aan het werk gaat.

Voor drinken geldt hetzelfde: bij de endurance laten we de paarden om de zoveel kilometer drinken (onze grooms nemen water mee onderweg en wachten ons op de groompunten op) en daarna rijden we gewoon weer direct door in draf of in galop. Wel uitkijken met ijskoud water, maar gewoon lauw water gaat heel prima.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:25

Charos schreef:
Ik neem aan dat je hem ook niet een uur binnen zet voordat je gaat rijden.

Nee, maar 24/7 gras tot je beschikking is wel even iets anders dan een uurtje grazen Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:26

Karin schreef:
Idd, dat geldt alleen voor krachtvoer.

Gras valt onder ruwvoer. Als een paard ruwvoer eet, dan kan-ie zo hup weer aan het werk.

Dank voor alle reacties!

Weer een beetje wijzer geworden vandaag Haha!