Rijgelegenheid in de winter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Whizzard

Rijgelegenheid in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 08:45

Hallo bokkers,

Het is natuurlijk een beetje vroeg om hier nu over te beginnen.
Maar,
Ik ga waarschijnlijk met mijn paard naar een andere stal. Bij de huidige
stal is ook een binnenbak maar bij de stalling waar we naartoe gaan
is geen binnenbak, wel een buitenbak en uitrijmogelijkheden.
Ik weet niet wat voor soort buitenbak het is, wat voor bodem erin zit.
Wel weet ik dat hij extra hoog is zodat water makkelijker weg kan lopen.

De mensen die hier alleen beschikking hebben over een buitenbak:
Hoe vaak rijden jullie? Rijden jullie in de winter minder of helemaal niet?
Is zo'n buitenbak vaak helemaal bevroren? Rijden jullie buiten?

Alvast heel erg bedankt Lachen
Dit is de vraag waar ik heel goed over na moet denken...

xLaus_

Re: Rijgelegenheid in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:47

ik heb ook alleen een buitenbak, in de winter heb ik mijn adresjes waar ik gratis binnen mag rijden, dus als de grond hard is ga ik daarnaar toe, verder rij ik wel minder omdat hij dik in zijn wintervacht komt te staan

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:00

Ik heb ook alleen een buitenbak, in de winter heb ik zowiezo 1x in de week clubles en meestal gaan we nog een paar keer naar een binnenbak als de vorst echt lang aanhoud

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:05

Ik heb ook alleen de beschikking over een buitenbak! Onze buitenbak is wel heel erg ideaal want ik kan eigenlijk altijd rijden!!! Ik heb in twee jaar tijd misschien 3 dagen gehad dat de bak niet te rijden was en dat was omdat er bevroren sneeuw op lag.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:05

Wij hebben ook alleen een buitenbak. Door de All Weather tuft Bodem ( tapijt-snippers) kun je 365 dagen in een jaar rijden, nooit te nat, nooit te hard (bevriest niet) Alleen met extreme sneeuwval kun je niet rijden ivm met ijsklonten onder de hoeven.
Dus ik weet niet wat voor bodem ze daar hebben, maar als het tapijtsnippers zijn zou ik me maar niet te druk maken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:12

In de winter moet ik ook altijd met de trailer weg om in de binnenbak te kunnen rijden, zo'n 3-4 keer per week...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:02

Als alles echt keihard bevroren is rij ik gewoon buiten, bij voorkeur op de weg omdat die mooi egaal is. Dus veel stappen met stukjes draven. Je moet toch wat.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:51

Vorig jaar reden we alleen niet als de bak bevroren was, dat is niet het hele seizoen natuurlijk. Je moet je alleen bedenken dat het in de buitenbak best koud kan zijn, ook als het niet vriest maar wel waait, regent of allebei. Vorig jaar had Iranda nauwelijks nog buitenrit-ervaring dus zijn we 's winters niet naar buiten geweest. Maar dat gaan we komende winter anders doen. Maar ook buiten zul je extra voorzichtig moeten zijn als de grond hard of glad is.

O ja niet onbelangrijk: is de bak verlicht?

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:56

Ik heb ook alleen een buitenbak tot mijn beschikking en ik moet zeggen dat het alleen maar meevalt. Ik vind het wel wat hebben om altijd in de buitenlucht bezig te zijn. Je raakt er heel snel aan gewend. Mijn bak bestaat uit 6 meter gele grond dus regenwater zakt er makkelijk doorheen. Ik heb ooit wel een plasje in de bak maar dan moet het al heel erg veel hebben geregend, en anders is het na een dag weggezakt.
Als het veel heeft geregend en het gaat dan vriezen dan ben je inderdaad even uitgereden. Gelukkig is dat niet zo vaak.
Dan ga ik naar een binnenbak bij mij 10 min. lopen vandaan.
Soms krijgt mijn paardje 's winters wat vaker 'rustige" weken door het weer. Niks aan te doen. Ik vind het zo prima gaan. En de prijs is er ook naar.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:00

Afgelopen winter heb ik maar 2x niet kunnen rijden omdat de bak te hard was. Als we dagelijks gesleept hadden hadden we ook kunnen rijden. Mijn bak bestaat uit zeezand zonder drainage

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:53

Rij in een buitenbak. is zelfs in de winter goed te doen. Regen of niet, zonder binnen bak heb je weinig keuze dan buiten te rijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:21

Ik rijd ook altijd in een buitenbak. Die is vaak zeiknat, dus dan galopeer ik bijna niet, omdat dat te glad is. Ook rijd ik minder vaak. Ik hoop volgende week voor mijn autorijbewijs te slagen en dan wil ik op voor E, zodat ik naar de rijhal kan gaan met slecht weer.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 15:30

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zouden jullie blijven bij de stal waar een binnenbak is, maar waar de omgang met paarden niet zo prettig is. Of, naar de stal gaan waar geen binnenbak is, wel buitenbak en een prettige omgang met de paarden?

Ik weet het echt niet meer wat ik nou moet...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:26

wij hebben op stal ook alleen een buitenbak maar op 10 min loopafstand ook binnenbak en daar rij ik dan veel

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:44

Ik zou vertrekken naar de stal waar ze goed omgaan met paarden. Ik vind dat het welzijn van je paard belangrijker is dan de luxe voor jezelf Haha! Je paard staat er immers de hele dag, jij komt er maar een paar uur per dag.
Wij hebben op stal ook alleen maar een buitenbak. In de winter rijd ik gewoon in de bak, dan maar door de blubber en alleen wat stappen en draven. Of ik ga naar het bos en probeer daar wat dressuur te doen. Ik zet mijn paard iig echt niet stil in de winter. Dit jaar ga ik eens kijken of ik ergens af en toe in een binnenbak kan rijden, das toch wel fijn. Ook al red ik het zo ook Lachen

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:23

Ik zou verhuizen naar de stal met de buitenbak en betere omgang met de paarden.

In de winter is onze bak niet bepaald lekker, maar we hebben ook geen goede bodem.
Komt erbij dat we behoorlijk laag liggen, zodat de drainage z'n werk niet kan doen,
omdat de sloten blank staan. Maar dan red ik het ook prima met een buitenritje,
en desnoods af en toe wat dressuren of longeren op een grasveld. Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:17

ik heb nog nooit de beschikking gehad over een binnenbak en heb altijd gewoon lekker in de butenbak gereden. zolang het niet vriest, kun je je prima aanpassen aan de bak, wanneer het vriest is het lastiger maar met een goede combi van slepen en een goede bodem kun je het best lang uitzingen, al moet je dan ook wel wat aanpassen aan de grond uiteraard.
nu heb ik helemaal geen bak meer en rijd ik alleen buiten in het bos, ook in de winter zal dat zo zijn dus.

in jouw situatie zou ik nog liever gister mn paard dr koffer ingepakt hebben en vertrokken zijn als morgen. wat bij mij telt is het welzijn van mijn paard, dat ik koude vingers heb of we een training wat aan moeten passen aan het weer, jammer dan.