Citronella in de ban!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kapje

Citronella in de ban!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 20:34

Ben ik aan het zoeken naar een recept om vliegenspray te maken, kom ik dit bericht tegen:

Citronella in de ban

Producten met citronella, waaronder insectenwerende sprays, mogen per 1 september 2006 niet meer verkocht worden. De Europese Unie heeft dit al jaren geleden vastgelegd in de Biocidal Products Directive, een richtlijn voor biociden. Het verbod berust op procedurele gronden, niet op inhoudelijke. Citronella staat op een lijst waarvoor de industrie geen dossier met gegevens heeft ingediend. Het verbod is er dus niet zozeer omdat de stof gevaarlijk zou zijn, maar omdat niemand heeft aangetoond dat het niet zo is. Alleen als aantoonbaar problemen ontstaan door het wegvallen ervan, is het mogelijk als EU-lidstaat een ‘essential use’-toepassing aan te vragen, maar als andere landen dat niet doen, is het vrij kansloos. Naar schatting negentig procent van de vliegensprays bevat citronellaolie, die al meer dan vijftig jaar wordt gebruikt als insectenwering. Zelf vliegenspray maken – met vaak veel hogere concentraties citronellaolie dan commerciële sprays – blijft toegestaan.

Edit: bron: http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=114

Suusiej

Re: Citronella in de ban!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:35

Tja, het lijkt mij ook geen lekker goedje.
Ik gebruik t ook niet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:36

als het echt zo gevaarlijk was, hadden ze het voor mensen ook wel verboden in muggensprays, en daar heb ik nog niets over gehoord.
Het gaat om de goedkeuring voor het gebruik bij dieren wat niet aangevraagd is bij de EU en dus niet onderzocht. Voor mensen hebben ze dat waarschijnlijk wel op tijd onderzocht en aangevraagd...

Dat gaat ook zo bij medicijnen. Als het voor een mens of bepaald dier goed is gekeurd, mag het niet zomaar voor een (ander) dier gebruikt worden. Dat moet eerst aangevraagd en goedgekeurd worden. Soms lastig, omdat op die manier de beschikbare en misschien wel meest effectieve medicijnen niet gebruikt mogen worden.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:53