Brokkelhoefen, help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 00:46

Gister terug gekomen van vakantie en het eerste wat ik zag is dat bij me paard een flink stuk van zijn hoef is afgebrokkelt, ook bij ons andere paard is er een vlink stuk afgebrokkelt. Donderdag komt de hoefsmid ben benieuwt of hij handy tips heeft.
Wat gebruiken jullie tegen hoef brokkelen? Ik spuit de hoefen met dit weer dagelijks nat en 1x in de 5 dagen doe ik hoefolie op. Nu hoorde ik dat dat niet zo goed is om hoefolie of hoefvet te gebruiken omdat dat water afstotend is... Ook wel logies eigenlijk... Wat gebruiken jullie?

-Nynke

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:36

Hoefvet moet je inderdaad niet gebruiken.
Mijn paard heeft ook brokkelhoeven en buiten om het natspuiten
en de hoeven in smeren met hoefvocht krijgt ze ook Biotine Plus door haar voer,
dit zorgt voor gezond en sterk hoorn een goede hoefgroei.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:43

Ik ben benieuwd waT hij zegt,, de paarden bij ons hebben er ook wel een beetje last van,, (er breken telkens stukken van af) Laat je het weten?

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:03

Toen ik de hoefsmid belde zei hij dat slaolie door het hooi voeren ook tegen brokkelhoefen helpt. Maar dat dat nu te laat is, voor er effect is ben je 2maanden verder.
Wat voor hoefvocht gebruik je Dreeke??

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:13

maar Glossi,,staat je paard/pony in de wei of op stal?? Die van mij staat dag en nacht in de wei met t mooie weer en k heb zo t idee dat ze in de wei sneller afbreken dan in de stal..Hoor t wel!!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:44

ik gebruik spul van Leovet. Een witten creme en ik moet zeggen het werkt super goed. Deze zomer geen brokkelhoeven gehad.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:46


Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:18

Ik las op ander forum dat iemand azijn en slaolie op z'n hoeven smeerde tegen brokkelen. Weet niet of het werkt maar ga het zeker eens proberen.

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:25

Ik gebruik altijd zonnebloemolie. Maak met erg droog weer de hoeven altijd een beetje nat en dan de olie erop, zodat ze goed vochtig blijven. Met dit weer is de wei keihard en droog en brokkelen de hoeven extra snel.

Gass

Berichten: 513
Geregistreerd: 06-04-05

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:29

Een kennis van mij smeert er altijd Babyolie van Zwitsal op

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:42

ik heb vandaag van mijn instructrice gehoord dat het komt door het weer..Door de warmte en de droogte is de bodem hard en daardoor brokkelen de hoeven snel(ler),,Haar advies was gewoon tijdig bij te (laten) veilen..

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:06

Het schijnt geweldig te zijn als de paarden regelmatig even in een plas gaan staan o.i.d. Helaas hebben we dat met dit weer niet. Rondom de drinkplaats wil het nog wel eens een beetje modderig zijn, en dat helpt ook goed. Het probleem met natmaken is dat het zo ontzettend kort werkt, dus eigenlijk helemaal niet helpt tegen brokkelhoeven. Als je een extreem geval hebt kun je proberen te weken... eigenlijk om deze tijd van het jaar dus een heel lastig probleem. En dan te bedenken dat het over een paar maanden juist weer te nát is voor de hoeven. Zucht...het is ook nooit goed Verdrietig

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:59

helpt dat nou echt, olie door het eten, en dan weer goede hoeven? volgens mij blijf je altijd brokkels houden, niks werkt 100%

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:39

Mijn paard heeft vroeger ook eens last gehad van brokkelhoeven. De DA heeft ons toen biotine voorgeschreven. We hebben haar een fles gevoerd, brokkelhoef is volledig verdwenen en ze heeft er naderhand nooit meer last van gehad.

spinner
Berichten: 262
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:36

zeker biotine door het eten voeren en wat ook helpt is de binnenkant vane hoef met pure jodium in smeren.en om te zorgen dat er in de stukken afgebrokkelde hoeven geen ontstekingen en bacterien komen doe je 1x in de week hoofreflex trush remedy

glodis
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:30

Ik voer dagelijks biotine door het voer en daarnaast zet ik haar tijdens de droge dagen met alle 4 de voeten 5 tot 10 minuten in Emmers met water, zo kan er water in de hoef trekken.
Ik gebruik ook zeker geen olie of vet want dat weert juist vocht af. Wanneer we dus wel gezegend zijn met een regenbui kan die extra vocht de hoef niet intrekken.

De emmers met water en biotine ben ik nu ongeveer een jaar mee bezig en ik merk echt verschil. Vorige zomer vielen de ijzers er snel af, maar heb sindsdien geen last meer gehad van losse ijzers.

ikbenfilou

Berichten: 888
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:34

gewoon tijdig bij veilen anders zelf de cursus volgen
voor 200 euro ben je een hele dag zoet en leer je heel veel
zo kan je de brokkel randjes zelf bijveilen en verder helemaal niks doen
niet smeren ofzo
mijn paarden staan zomer en winter buiten (fjord,ijslander en shetje)
en ik doe verder helemaal niks aan de hoeven en het gaat perfect
beetje bijveilen af en toe en 1 keer in de 8 weken de hoofcare erbij

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:29

Pure Jodium, dat is inderdaad een goeie! Ik had al vanalles geprobeerd tegen de schimmels etc in mijn pony haar hoeven, maar geconcentreerde jodium (ik heb die van Amos) werkt echt het beste bij mij.
Over biotine hoor je verschillende verhalen. Ik vind het wel vreemd, want in principe zou een paard met een normaal dieet ruim voldoende biotine binne moeten krijgen om de hoeven mee te onderhouden.

Veilen is denk ik ook een hele goede oplossing. Maar ten eerste (ik heb de cursus ook gedaan) denk ik niet dat één dag voldoende inzicht geeft over de stand van de hoeven van je paarden, en ten tweede zijn droge hoeven een probleem wat je niet zomaar aanpakt, omdat (wanneer er eenmaal een brok weg is) je dit er niet kan 'bij'veilen Lachen. Nogmaals zucht......

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Brokkelhoefen, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:12

zomer gel van leovet, of van carr days&martin de hoof care