Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:32

Zover ik weet leeft een daas in sloten met een beetje water.
Net als een mug, daar leggen ze dus ook de eitjes in.
Dus geen nest.
Het mannetje zoekt zijn voedsel op bloemen, het vrouwtje steekt, ook net als bij muggen.
De schuilstal hier is donker, maar niet koel, toch blijven ze buiten

Als ze zweten is het het ergst.

Op bepaalde locale plaatsen is het zelfs niet te harden zonder paard, laat staan met.

Tussen 11u savonds en 5 u smorgen "slapen" ze, helaas wij ook.

In mijn koelere, redelijk donkere stal heb ik nog geen een gezien, 1m erbuiten al weer wel.

In groep zijn ze moediger dan op solo-vluchten.

Z komen namelijk ook op een warme motorkap af.
Wat ook verklaard dat ze sneller komen als je zweet want dan ben je ook warmer.

Meer bij eikenbomen dan naaldhout

Ik rij bijna altijd 's avonds en zet dan na het rijden mijn pony nog even onder de douche. Het is me opgevallen dat er, als ik mijn pony de avond ervoor niet grondig afgespoeld heb, een stuk meer dazen bij hem zijn. De zweetgeur doet dus (ookal is het maar een héél klein beetje, mijn pony zweet niet zichtbaar) inderdaad iets met die beesten

Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat ze op zicht afkomen en niet op geur. Liever donkere paarden dan lichte. Door mijn donkerblauwe rijbroek steken ze dwars heen, mijn witte blijven ze uit de buurt.
Maar met zo'n écht topseizoen zitten ze óók op witte paarden, óók op hele lichte vliegendekens... Maar gelukkig niet in donkere schuilstallen

Ze drinken zelf uit een weidepomp, echter staat deze zo'n 60 meter bij het schuilhok vandaan.
Zelfs met dat hete weer gaan ze er niet drinken, teveel dazen.
Ik heb dus maar en bak water bij het hok gezet.

Donkere kleuren worden dan ook warmer in de zon dan lichte hè, volgens mij klopt die theorie van het feit dat ze op warmte afkoemn wel..
We zouden dus iets van een verkoelingsdeken moeten fabriceren. Niet te koud natuurlijk want dan raken ze onderkoeld maar net wat koeler dan dat ze normaal in de hete zon zijn!

Wij zijn ook gestationeerd in het dazen teretorium (lees een bos) Voor de stallen zitten er minima aan dazen maar wandel je verder naar achteren richting wei dan wordt je ineens geattackeerd door honderden van die beesten. Ze zitten dus heel plaatselijk, van voor niet en vanachter wel. Van voor staan voornamelijk mastenbomen, lorken met een enkele eik, in de midden wilde kerselaer en mastenbomen en aan de achterkant berken, eiken en wilde kerselaren. Ze lijken een voorkeur te hebben voor een mix van laatsgenoemde. In ieder geval, als er maar loof aan hangt ipv naalden.
In de stal komen ze omzeggens niet, vlak voor de stal een enkeling. Het kippenhok mijden ze in alle macht.

Ik ben ook aan het overwegen om kippen, eenden of parelhoenders los te laten, dat zijn meesters in het insectenvangen

met een fleece deken had ik nul komma nul last...

wow is het hier in het noorder dan zeker een stukje minder!

pintopony aan het eind van de straat er minder last van heeft dan de mijne

Ik zag laatst op discovery dat zebra's onder andere strepen hebben om insecten van zich af te houden, omdat die beesten afgaan op grote oppervlaktes met dezelfde kleur. En door die streepjes is een zebra geen groot oppervlak met dezelfde kleur meer En door het temperatuurverschil tussen de witte en zwarte strepen ontstaat er een koel briesje over het lichaam. Klinkt als een wondermiddel!

Wij hebben jaren in Brabant gewoond, daar zat veel leem in de grond en was het in het bos zompig (leuk woord trouwens) daar was het wat dazen betreft echt een hel.. Maar ja, wat wil je dan ook als je in HELvoirt woont. De dazen waren daar ook megagroot.. brrr.. Nu wonen wij in het Noorden op zandgrond en ook echt op een zandplaat (en geen sloten in de buurt), weinig gras (omdat het bijna geen vocht vasthoudt) maar ook weinig dazen. 1 of 2 per paard. Wel heeeel veel gewone vliegen. Hier bij de Agrifirm verkopen ze van die oormerken die je aan het halster hangt. Deze geven een stof af wat goed schijnt te werken. Heb het niet uitgeprobeerd. Mijn paarden staan overdag zowiezo al binnen met deze warmte. O'ja en op een duitse site stond dat het voeren van 1 hazelnoot per dag goed helpt. Wel duurt het enige maanden, dus dat gaan we vanaf 1 januari maar eens proberen

’Wat zijn er dit jaar veel mensen’
Door LIZETTE VAN NEER
EINDHOVEN – Laat je niet van de wijs brengen door haar mooie bolle ogen die alle kleuren van de regenboog in zich bergen. Ze kan een irritante lastpak zijn die de argeloze voorbijganger behoorlijk beet kan nemen: de daas.
De daas heeft het goed voor elkaar dit jaar. De hitte drijft veel recreanten naar het verkoelende water of de schaduw van de bossen. Laat dat nou net haar domein zijn. De daas weet hordes mensen, al om zich heen meppend, weg te jagen. En het mooie is dat een ander altijd de schuld krijgt, want veel mensen zien de daas aan voor een horzel. Niets is minder waar. Volgens boswachter J. Smits van Staatsbosbeheer zijn horzels veel zeldzamer en zijn die veelal bij paarden en runderen te vinden. Bij mensen gaat het in bijna alle gevallen om dazen. De meest voorkomende dazen in Nederland zijn de grijze (blinde) daas en het mooiere goudkleurige familielid de regendaas. Smits: „Het zijn de vrouwtjesdazen die de lastpakken zijn. Ze blijft maar om je heen draaien en als ze op je lijf gaat zitten, merk je dat pas als ze al gebeten heeft want een daas steekt niet maar bijt. Ze voedt zich met bloed om energie op te doen om haar eitjes te leggen. Als je er gevoelig voor bent, kun je aan haar beet een flink opgezet wit plakaat over houden.“

Volgens Smits zijn de dazen nu met ’drukkend weer ’ sneller geïrriteerd. „Maar ze komen volgens mij niet vaker voor zoals mensen in deze periode wel denken. Je kunt het ook omdraaien: de daas denkt nu misschien wel ’wat zijn er dit jaar veel mensen’. “


en nog een stukje met wat dazen-info (bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.faqs ... 00296.html )
Quote:

Zijn blind-dazen werkelijk blind?
In de zomermaanden zitten er in de bossen veel dazen, ze worden in Brabant "Blinddazerikken'" genoemd. Het zijn grijs-groene insecten die geruisloos vliegen en vooral in zwermen op paarden af komen om bloed te drinken. Hun steek is ook onaangenaam. Vooral als de paarden bezweet zijn worden ze overdekt met deze steekvliegen. Mijn vraag is velerlei: Zijn ze werkelijk blind of slechtziend, komen ze vooral op de geur af, zijn het zoals bij muggen uitsluitend de vrouwtjes die steken, bestaat zo'n zwerm dan alleen uit vrouwtjes, worden de mannetjes zoals bij muggen gemeden tijdens deze periode, of zelfs als bedreigend ervaren, zijn ze verwant aan muggen, vermeerderen ze zich in water? Als ik te veel vragen stel dan ben ik ook heel blij met een advies om een bepaald boek te raadplegen. Tot nu toe heb ik geen boek kunnen vinden dat uitgebreid over deze insecten handelt.
Beste vraagsteller,

Ik ken de naam blinddaas ook, maar ik heb geen idee waar die vandaan komt. Ze zijn namelijk in het geheel niet blind, integendeel, dazen hebben heel grote ogen die vaak heel fraai iriserend van kleur kunnen zijn.

Wijfjes zuigen bloed bij grote zoogdieren, inclusief de mens, met hun vlijmscherpe monddelen. Zwermen dazen rondom koeien en paarden (een andere naam voor dazen is dan ook paardenvliegen) bestaan uitsluitend uit wijfjes. Of wijfjes en mannetjes elkaar bewust mijden weet ik niet. Ze vliegen geruisloos en kunnen zelfs door kleren heen steken. Het zijn dieren om daas van te worden en vermoedelijk heeft de naam van de dieren en de uitdrukking dan ook met elkaar te maken. Ik heb niets kunnen vinden of ze hun prooi ruiken, maar gezien de grote ogen zullen ze hun prooi toch wel op het zicht opzoeken.
Mannetjes van dazen voeden zich met nectar en andere zoetigheid. De larven van de meeste soorten leven in vochtige grond en modder, zoals randen van sloten, drassige weilanden etc..

Vliegen en muggen vormen samen de orde van de tweevleugeligen (Diptera) in de klasse van de insecten. Ze zijn dus inderdaad verwant, maar niet erg nauw. Muggen onderscheiden zich toch wel duidelijk van de vliegen. Maar in principe is de bouw van de monddelen van steekmuggen en dazen gelijk.

Dazen of paardevliegen zijn breed gebouwde, snelle roofvliegen met grote ogen. Vooral de wijfjes zijn bloeddorstig en zuigen bloed bij grote zoogdieren en soms ook bij de mens. Het eiwit uit het opgezogen bloed is nodig om de eitjes te kunnen laten rijpen. De mannetjesdazen eten honing. De larven leven in vochtige grond en zijn rovers of leven van rottende planten. Biologen determineren dazensoorten vaak aan de hand van hun oogkleur. Dazen kunnen, net als muggen, het CO2-gehalte van de lucht bepalen om een prooi te vinden

Dus de kans bestaat dat ze slechtziend zijn en dan kan het misschien wel kloppen dat ze een bont paard/appaloosa niet registreren als paard omdat de vorm door het kleurverschil niet klopt? De dazen die daar dan wel weer op komen hebben het misschien gevonden door de warmte/co2/... en vertrouwen meer op die zintuigen dan op hun zicht?

Door mist later

Dikkere vacht, dus moeilijker om te steken? Of beter geisoleerd(warmte-theorie)? Overigens vlogen ze wel om mijn hond heen, maar zij werd inderdaad niet gestoken.

Ik poets minimaal, lijkt dat dat ook werkt.. Ze is wel wat stoffig

Gisteren viel het hier ook mee, weinig zon, veel regen

in de buurt van water
- bij loof (eiken) bomen
- in de mais (!!!!!)
Je kunt ze gedeeltelijk vermijden door stevig door te rijden. (dus ze houden niet van wind?)
Op open stukken (bv polder) komen ze veel minder voor (ondanks de mais, de slootjes en de loofbomen langs de weg)

Bremse bremsen werkt redelijk, ze lijken wat minder snel te gaan zitten.

lichte paarden zijn iets minder snel de pineut

ze komen minder voor in de vroege ochtend en late avond al lijkt ook dat nog iets te maken te hebben met de temperatuur.

en ook mijn grote raadsel: ze komen niet binnen.

Mijn appaloosa heeft veeeeel minder last dan de bruine

Ik las wat over dazenplaag op leemgrond, dat klopt idd

Ik heb ook ooit gehoord: er zijn maar 6 weken in het jaar dazen, rest van de tijd niet. Wat vinden de dazen-experts daarvan?
Minder dazen, meer vliegen

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:34

Ok dit was een indeling op leven de sprays en de dekens.

Ik heb niet iedereen gequote, dat is een beetje teveel werk...maar als je het er echt bij wilt, mag je je uitleven...

Laat de commentaar maar komen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:45

mooi overzicht OK dan!

overigens zaten hier afgelopen week met t mooie weer nog flink wat dazen Lips are sealed

Anoniem

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:57

Idd mooi overzicht

Hier dus ook Verdrietig
De jonge paarden moeten eigenlijk naar een nieuwe wei, maar daar is geen schuilstal.
Dus dat gaat nog niet, want ze komen af en toe met vol speed naar binnen gerend...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:08

Misschien lees ik eroverheen, ben nl net terug van vakantie Haha! en heb nog niet alles terug gelezen maar: in het blad Bit stond de grote vliegenspray test! Idd komen dazen op warmte af, vermoedelijk zien ze donkere kleuren ook wat beter en herkennen ze een bonte niet als paard Verward .

Atex daasspray kwam als beste uit de test en daarna Bremsen Bremse.
Veerust werkt erg kort en verlamt het ongedierte dat er mee in aanraking komt, de hoeveelheid die je opsprayt is voor zoogdieren onschadelijk maar toch zou het mogenlijk, volgens Bit, de luchtwegen wel wat kunnen prikkelen.
Leovet kwam slecht uit de test, maar was wel kleurloos, is weer prettiger voor schimmels want die verkleuren er niet van.
Verder hielpen de home made middeltjes met citroenella, azijn etc. het allerminst van allemaal.
Geen van de middelen werkte langer dan 2 uur!! (eens per 24 uur opsprayen zoals sommige fabricanten beweren is dus niet waar!)

Verder: mest opruimen!