Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:25

Om dat het dit jaar wel heel erg is en ik weiger toe te geven dat er niks tegen te doen is:

Roep ik jullie op om op te komen tegen de gruwelijk horrors van het bos...

Waar wonen zij? Wat drijft hen? Wanneer is hun (volgende) aanval? wanneer krijgen ze hun slapengaansverhaaltje? Wat zijn hun favoriete slachtoffers? Wat zijn hun kwelgeesten? Wat vinden ze stinken en werkt? Wat vinden ze stinken en verbrand niet gelijk het hele paard mee? Wat is de beste sla-tecniek, rollen of hard slaan of beide? Welke tovenaars zijn bereid hun toverbrouwesels tegen normale prijs te verschaffen?

Kortom Hoe kunnen we ze meester worden, uitMOOORDEN en gewoon rustig een buitenritje maken op een normaal uur(dus niet tussen 11uur 'savond en 5 uur 'smorgens)?

[u]Mijn plan is alle nuttige gegevens te verzamelen mbt hun behuizing, gewoontes, likes and don't likes en die gegevens door te spelen aan een instantie die daar wat mee kan aanvangen(moet dat eerst nog vinden) tegen een betaalbare prijs.[/u]
Wat heb ik al verzameld uit eigen ervaring:

Als ze zweten is het het ergst.

Op bepaalde locale plaatsen is het zelfs niet te harden zonder paard, laat staan met.

Tussen 11u savonds en 5 u smorgen "slapen" ze, helaas wij ook.

In mijn koelere, redelijk donkere stal heb ik nog geen een gezien, 1m erbuiten al weer wel.

In groep zijn ze moediger dan kwa stinkluchtjes dan op solo-vluchten.

Gekookte kruidnagelen, dettol en azijn werkt maar kortstondig.

Van horen zeggen had ik gehoord dat boeren vroeger iets met walnoten deden tegen dazen. Uit pure frustratie en vertrouwen in "grootmoeders"truukjes...heb ik mijn paard eens ingespoten met walnoot olie. Niet doen, want:1. je paard ruikt heel vreemd
2. het helpt niet
3. Je krijgt een afgrijselijk vuil paard Cool maar dat had ik ervoor over als het
hielp

Wie gaat de uitdaging mee aan? Vertel de ervaringen, wat werkt er wel, wat werkt er niet, wanneer, waar, waaraom, het "prive-leven" van de dazen? Alles is welkom!

Groetjes van de "fastest hand of the west"

dodental: veel

Mensen die 2 dazen "veel" noemen, gelieve u te onthouden Knipoog

op hoop van zege druk ik nu op "verzenden" Een voor allen en allen voor een en tegen die rotkrengen!

JoeyBabe

Berichten: 2211
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:30

Haha!

Go Wizewo !!!

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:31

verzin een plan.. help

miamivice
Berichten: 281
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:33

Deze beesten had moeder natuur beter kunnen weglaten. Zijn werkelijk nergens goed voor. Er is inderdaad niks wat echt helpt. Nu het 's nachts nauwelijks afkoelt hoef je om 5 uur 's morgens ook niet te gaan rijden want dan heb je er ook al last van. Ik heb zondag op wedstrijd wel gehoord dat de HAS in den bosch bezig is met een " horzel vanger". (ik hoop dat ik het goed uitleg) Dit is iets voor op concours waardoor de wedstrijdruiters minder last hebben van de dazen omdat ze daar dus op / in gaan zitten. Mischien kan iemand anders het beter omschrijven. Ze waren de horzelvanger in ieder geval aan het testen. Er is dus nog hoop!!

Iedereen zal nog even moeten afzien met de dazen!! Over een maand zijn ze weg.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:34

Het beste middel dat ik al tegen de dazen heb gehad is: Atex Daas Spray

Het stinkt, het is bruin van kleur maar ik kan heeerlijk gaan wandelen. Ze vliegen er wel rond maar zitten niet meer op paardlief, zelfs als hij begint te zweten blijft het een beetje verder stinken Clown

Anoniem

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:34

JoeyBabe schreef:
Haha!

Go Wizewo !!!


Zelfde gedachte Clown

Maarrem.. wat er tegen te doen..
Poeh.. Geen idee.. Sigaar

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:38

Een maand is erg lang als je een paard op stal moet houden omdat hij anders de draad(met aardig wat stroom) doorgaat door die rotkrengen.

Lucienne, hoe bedoel je?

Joeybabe...hihi "go" je mee?

dazenvangers...mmmm... hoe zien die eruit?

Dookie, waar kan je dat vinden? Bij een bruin paard is dat niet zo erg hoor Knipoog

Poezewoefke
Berichten: 105
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Temse

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:47

Ja, tijd om actie te ondernemen tegen dat ongedierte. Onze paardebeesten zo pesten.. Dit kan niet langer !

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:49

Zeg die vliegendekens, wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb er ooit een gehad, maar daar staken ze rustig even lustig door en die was nogal snel kapot daardoor...

Even domme vraag, hebben die krengen geen nest of hol ofzo? zoals wespen? zodat je ze als wespen zou kunnen verjagen? Weet iemand dat?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:51

Hier hebben het verschillende ruitersportzaken de atex Lachen

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:55

Ik ben ze hier nog niet tegen gekomen, maar ook nog niet echt gezocht... hoeveel kost die? Het is toch geen zo'n 50 EUR -om- de- twee- weken- al- op- fles?

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:55

En hoe lang kan je dan ongeveer rijden?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:57

Goh nee, ik denk dat het 15 euro is per fles Lachen

Op de fles zelf staat 6-14 u werkend. Ik kan wandelingen maken van 2 u + zweet en nog steeds daas-vrij

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:59


wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:02

Dankje, het klinkt zeer intressant, maar eerst zien en dan geloven...ik ben er van overtuigd dat ze hier aan heel lage prijs dazenneusknijpertjes in para-commandokleur verkopen namelijk...

Heel wat aangeprezen "goede en standaard erg dure" producten, zijn gefaald, hier.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:02

wizewo schreef:
Zeg die vliegendekens, wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb er ooit een gehad, maar daar staken ze rustig even lustig door en die was nogal snel kapot daardoor...

Even domme vraag, hebben die krengen geen nest of hol ofzo? zoals wespen? zodat je ze als wespen zou kunnen verjagen? Weet iemand dat?



Niet alle vliegendekens werken. Je moet echt een horzeldeken hebben anders kun je het vergeten.
Ik zelf heb een Imperial Riding deken, stalgenootjes hebben bucas, HH en Rambo, allemaal bevallen ze erg goed Ja

Anoniem

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:03

Zover ik weet leeft een daas in sloten met een beetje water.
Net als een mug, daar leggen ze dus ook de eitjes in.
Dus geen nest.
Het mannetje zoekt zijn voedsel op bloemen, het vrouwtje steekt, ook net als bij muggen.

Ik vraag me al tijden af waarom ze niet naar binnen gaan (gelukkig)
De schuilstal hier is donker, maar niet koel, toch blijven ze buiten.

Dekens helpen ook niet, daar steken ze gewoon doorheen, dat helpt alleen maar om er een paar weg te houden.
Ze steken onder het rijden ook gewoon door je rijbroek of shirt een.

Sprays werken allemaal maar heel even. Dus mijn eigen theorie is dat ze wel wat doen op geur, maar het grotendeel toch op warmte. Z komen namelijk ook op een warme motorkap af.
Wat ook verklaard dat ze sneller komen als je zweet want dan ben je ook warmer.

Het enige wat ik ooit voor de grap gezegd heb is een nep huid met vergiftigd bloed erin om ze uit te roeien.
Ik zou willen dat iemand het kon maken, want dit jaar is het zo verschrikkelijk Verdrietig Boos!

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:08

De één zegt dat ze voornamelijk in eikenbomen zitten.
De ander dat ze in naaldhout zitten.

Geloof dat hier het eikenboom verhaal waar is.
Golven van die beesten overspoelen je, zelfs als je met de honden wandelt en een beetje bezweet raakt..

Bij mijn paarden helpt de zelfgemaakte hertshoornolie mix nog het beste..

Ze komen wel met je mee naar binnen, ze liften dan gewoon al stekend met je mee

Anoniem

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:09

Naaldhout staat hier in buurt geen, eikenbomen wel.

Waarmee meng jij de hertshoornolie?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:12

Het enige dat echt helpt, maar het is vreselijk millieu-onvriendelijk, is alle open water te besprenkelen met afwasmiddel. Dit verlaagt namelijk de oppervlaktespanning van het water waardoor de larven verdrinken van alle insekten waarvan de larven in het water leven, zoals de mug, daas ect. Gevolg: daasvrije zomer, maar geen vliegen-vrije zomer.
Beter maar duurder: in elk open watertje goudvisen uitzetten!

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:13

Men neme.

Een grote limonade fles.

Een flinke scheut hertshoornolie, een flinke scheut citronella en heet water.
Goed schudden en in sprayflacon overgieten.

Ik gebruik de citronel van de c1000 gewoon het schoonmaakmiddel, op basis van javaanse olie.
nu bij de welkoop jerrycan van 2,5 liter gekocht.

Het kost een habbekrats en werkt perfect(stinkt wel enorm)
De hertshoornolie via dierenarts 1 liter voor 25 euro, maak je liters spul van.

Als ik ga mennen doe ik speciale kleren aan en spuit mezelf ook een beetje in.

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:23

Ik heb ook te Atex spray gebruikt, viel me ontzettend tegen en was me absoluut het geld niet waard. Wat wij geprobeerd hebben en wat redelijk hielp, was een paar bakjes met daarin rauw vlees en varkensbloed (de slager kijkt wel vreemd als je daarom vraagt hoor) neerzetten. Dazen zijn verkikkerd op de geur van bloed en het hielp tot nu toe nog het beste van allemaal. Ik denk echter dat dit jaar, gezien het feit dat men zelfs in de krant al een artikel heeft gestaan over de abnormale hoeveelheden dazen, helemaal niets helpt...... De enige echte manier om je paard te beschermen is om ze binnen te zetten. Dazen gaan geen ruimtes binnen, ook geen auto's en dergelijke....... Ik denk dat we gewoon moeten wachten tot het warmste weer voorbij is helaas

Anoniem

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:24

Komen ze echt op dat vlees met bloed af?
Toch een wat vliegen vergif erin donderen Lachen Extreme duivel


Bedankt voor je uitleg van de mengeling met de hertshoornolie.
Ik wist niet dat de DA het ook verkocht en nog goedkoop ook

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:27

Ja, dat vlees hielp echt...... Een bakje helpt natuurlijk niet, je moet er heel wat neer zetten en 100% werkt het natuurlijk niet, maar alle verbetering is verbetering nietwaar?

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:43

runningkawa schreef:
Dekens helpen ook niet, daar steken ze gewoon doorheen, dat helpt alleen maar om er een paar weg te houden.
Ze steken onder het rijden ook gewoon door je rijbroek of shirt een.

Sprays werken allemaal maar heel even. Dus mijn eigen theorie is dat ze wel wat doen op geur, maar het grotendeel toch op warmte. Z komen namelijk ook op een warme motorkap af.
Wat ook verklaard dat ze sneller komen als je zweet want dan ben je ook warmer.



Mijn deken helpt wel hoor, heel goed zelfs Ja Wij hebben een aantal paarden op stal die finaal door het lint gaan als ze geen deken op hebben en er zijn beesten in de buurt. Diezelfde paarden staan met deken op heerlijk rustig te grazen en hebben nergens last van. Je moet alleen wel een goede deken hebben, door zo'n gewone gaasdeken gaan ze inderdaad heen.

Ik rij bijna altijd 's avonds en zet dan na het rijden mijn pony nog even onder de douche. Het is me opgevallen dat er, als ik mijn pony de avond ervoor niet grondig afgespoeld heb, een stuk meer dazen bij hem zijn. De zweetgeur doet dus (ookal is het maar een héél klein beetje, mijn pony zweet niet zichtbaar) inderdaad iets met die beesten.