probleem met warm weer (rijden).

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 23:14

Ik weet niet of het goed staat hier, maar anders of iemand het kan temmen.
Ik kom namelijk een probleem tegen als ik rijd met warm weer. Wanneer hij zweet is er weinig aan de hand en is hij zo weer op adem. Maar net zo als vandaag dan zweet hij helemaal niet, en staat binnen de kortste keren te pompen als een gek. Neusvleugels helemaal gespert en dan word hij helemaal kortademig. Wat ik dan meestal doe is hem de schaduw in zetten en hem afspuiten. Maar ik maak me toch een beetje zorgen zijn er nog meer paarden die het hebben en zo ja wat doen jullie?

groetjes !

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:42

Hm beetje raar! Zal hij toch problemen hebben met zijn warmte kwijt te kunnen! Misschien toch beter om op anere tijden te rijden of deed je dat al?

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:13

Het kan best zijn dat je paard wel zweet, maar dat het door de hitte zo snel is verdampt dat je niet eens doorhebt dat hij zweet. Dan kan hij idd problemen krijgen met zijn warmteregulatie: het zweet doet zijn werk niet meer, namelijk het koelen van het paard. Afspuiten is een goed idee op zo'n moment. Stel dat je om de een of andere reden toch wilt rijden met warmte, zet dan wat kannen water klaar (wasverzachterflesssen ofzo) en giet af en toe een plens water over zijn hals. Dat helpt hem bij zijn warmteregulatie.

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:15

EN spuit hem niet koud af als je klaar bent... Ik rij zelf pas rond half 10, 10 uur op het moement, daarvoor is het gewoon te warm en dat is ook niet fijn voor het paard..

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:26

Ik vind het om 10 nog heet en in het donker rijden is geen optie gezien ik geen verlichting heb!

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:22

ja ik rijd ook om ongeveer 10 uur of s ochtends vroeg. Afgespoten word hij met lauw water. Dat tip voor water neerzetten is wel een idee Lachen

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:30

Ja maar de endurance paarden worden nog altijd met ijswater gekoelt.............als het slecht was dan zou het daar ook niet gebeuren. Ik spoel ook liever mijn paard af met lauw water omdat je vanuit het oogpunt van een mens kijkt.....maar gevaarlijk/slecht zou het toch niet zijn met koud water.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:32

Nou we zullen eens kijken of het werkt. Want dit probleem is er niet altijd , alleen dus als hij niet zweet. Waarom hij dan niet zweet daar kan ik met mn pet niet bij. Normaal is hij juist erg snel nat!

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:33

Dat gebeurt niet standaard hoor. Alleen bij heel hoge omgevingstemperaturen op de langere afstanden, zoals bij een kampioenschap in de woestijn bijvoorbeeld. En daar gieten ze het idd ook over de achterhand.

Hier in NL koelen we gewoon met koud water, lauw water is bij zo'n wedstrijd vaak nog te warm (althans bij temperaturen zoals nu). En ik ben zelf nogal huiverig met koud water over de achterhand gieten i.v.m. met mogelijke verkramping van de spieren, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik koel op de hals en tussen de achterbenen, daar lopen grote aders dicht onder de huid, dus daar is het koeleffect het grootst. Ook iets om in gedachten te houden als je de slang op je paard zet.

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:35

Ja ik bedoelde meer als voorbeeld dat het gedaan wordt.... Maar dan kijk ik toch weer naar mezelf spring maar eens onder de tuinslang als je zweet nee lijkt me dan toch echt neit gezond...... Bij een paard, werkt het daar dan anders ofzo? Krijgen die geen spierverkrampingen of een tik op hun hart? (sorry ff offtopic)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:35

laatst stond er geloof ik ook iets over in de bit, dat je best met ijskoud water kunt spoelen

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:36

Oke heel erg bedankt voor de tips allemaal, ik spuit hem ook eigenlijk bijna nooit met koud water af, met gister dan een uitzondering daar gelaten. Vind het toch altijd een risico over de rug en inderdaad de achterhand. Ben bang dat de spieren een klap krijgen en ik dus een plank onder mijn kont heb de volgende dag.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:36

orionneke schreef:
Ja ik bedoelde meer als voorbeeld dat het gedaan wordt.... Maar dan kijk ik toch weer naar mezelf spring maar eens onder de tuinslang als je zweet nee lijkt me dan toch echt neit gezond...... Bij een paard, werkt het daar dan anders ofzo? Krijgen die geen spierverkrampingen of een tik op hun hart? (sorry ff offtopic)


wat denk je van mensen in finland die vanuit de sauna in het ijwater spingen? goed voor de bloedomloop!

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:39

Ja zij liever dan ik Haha!! Zullen vast ook mensen een hartstilstand van krijgen ofzo!!! (lijkt me)

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:44

Ligt eraan wat je lichaam kan hebben. Bij kampioenschappen in de woestijn hebben we het wel over paarden in topconditie. Natuurlijk kan er altijd eentje tussen zitten die toch een zwak hart blijkt te hebben, maar over het algemeen blijken ze er toch prima tegen te kunnen.

Overigens zijn het vooral de teams uit de warmere landen die met ijswater werken én ze hebben een bult ervaring, wat dat betreft durf ik wel te geloven dat ijswater niet schadelijk is en dat ze weten wat ze doen. Maar toch durf ik het zelf niet goed toe te passen, ik heb tenslotte een Nederlandse knol. Haha!

NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Re: probleem met warm weer (rijden).

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:46

Als je de tijd hebt zou ik sóchtends vroeg gaan rijden,
Ik sta dan tegen half7 7uur op en rijd er dan 2of 3.
daarna spoel ik ze af met lauw/koud water.
dat vinden ze heerlijk en die tijd is het lekkerst om te rijden
s'avonds tegen half10 is het wel warmer maar als je s'ochtends niet kan zou ik s'avonds doen
iig niet midden op de dag of smiddags
en met een spons nat maken onder het rijden kan je ook is proberen