Met dit weer 's middags rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 14:14

Ik heb twee verzorg-ijslanders die ik 2x in de week allebei rij. Door de week doe ik dat meestal vanaf een uur of 8 's avonds, maar in het weekend rij ik 's middags, omdat de eigenaresse zelf graag thuis wil zijn als ik ga rijden.
Gisteren was ik echter 's middags geweest, omdat de eigenaresse toen thuis was en 's avonds een afspraak had. Het was echt superheet. Ik rij normaal op een baan met zaagsel, maar was nu in de wei gaan rijden, omdat ik het rijden op het zaagsel te zwaar vond voor 'mijn' paardje. Ik heb drie kwartier gereden, toen trok ze het volgens mij niet meer. Normaal heeft ze een hele grote looplust, doet alles voor je, maar nu was duidelijk te merken dat ze er helemaal geen zin meer in had.
Ik heb haar toen afgespoten en dat vond ze heerlijk. Ze is ook dol op de brokken die ze na het rijden krijgt, maar die luste ze gisteren niet

Het andere paard heb ik niet meer gereden, omdat ik zelf ook oververhit was geraakt. Zaterdag ga ik weer 's middags rijden en dan is het 31 graden. Ik vraag me af of het wel gezond is voor die twee ijsco's om pal in de zon met 31 graden te worden gereden. De eigenaresse vindt het juist goed, omdat ze zo sneller afvallen. Wat vinden jullie?

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:18

Ik denk dat het niet lekker is voor ze om met die tempratuur te rijden. Ik weet niet of het schadelijk is voor gezondheid, ik weet wel dat paarden ook een zonnesteek kunnen krijgen dus daar moet je iig voor uitkijken.

racheltjj

Berichten: 1879
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:20

Ik zelf zou er nóóít aan denken om in de middag te rijden..
Ik ga altijd of heel vroeg of heel laat..
Volgens mij is het toch juist niet goed?
Ze kunnen dan volgens mij ook een zonnesteek krijgen..
Het weerstation zeg ook dat je moet zorgen dat je tussen 12 en 3 uit de zon moet blijven.. Clown
Dan lijkt het me niet fijn om dan juist in die felle zon te rijden..
In de wei okéé daar spannen ze zich niet in , maar om te rijden nee !
Je gaat toch zelf ook niet intensief sporten in de zon ? Clown
Succes Haha! Bloos
xx

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:20

Nou dat lijkt me echt niet gezond nee. Er zijn wel meer verantwoorde manieren om paard af te laten valen zeg.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:20

mij lijkt t niet echt gezond met dit weer in de volle zon rijden..ze staan zelfs zo al te zweten in de wei.
zou t zelf ook niet zo lekker vinden om nu te gaan rijden Haha!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:23

je moet zeker niet in de volle zon gaan rijden met dit weer. Een koele binnenbak zou wel gewoon kunnen maar dan nog je werk aanpassen en meer stappen tussendoor. Je gaat zelf nu toch ook niet hardlopen in de zon op het heetst van de dag? Paarden kunnen hier wel degelijk schade door oplopen als je niet uitkijkt.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:17

Rijden op zich kan wel imo, maar je moet het heel rustig aan doen dan, veel stapwerk tussendoor. Bij recreatiepaarden en paarden die nog niet mee hoeven op concours ligt mijn voorkeur toch bij 's ochtends heel vroeg of 's avonds heel laat rijden. Wedstrijdpaarden zou ik juist expres ook eens in de hitte rijden omdat ze anders op wedstrijd een gigantische klap krijgen van de hitte. Maar wel dus erg rustig aan.

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:26

Ik rij voorlopig nog geen wedstrijden hoor en ze worden alleen door mij gereden, dus lopen ze ook maar 2 uur per week.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:28

Adres waar ik werk worden paarden met dit weer gewoon gereden. En ze springen ook in dit weer parcoursjes.
dusja..
Paarden kunnen er beter tegen dan wij Knipoog

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:36

Ik zou ook niet met dit weer willen rijden, zeker nie top het heetst van de dag. Ga zelf dus of in de ochtend of in de avond als het wat koeler is.
Zijn overigens ook ijslanders, maar ook die zoeken net als veel ander epaarden in deze warmte de koelte op. Waarom dus je paard pesten als je weet dat ze het niet fijn vinden denk ik dan=

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:41

Ik denk niet dat het echt lekker is om in de hitte te rijden Ziek of je moet een bak hebben die in de schaduw staat en veel gaan stappen, maar als je perse wilt rijden zou ik toch s'morgens vroeg Dromen gaan rijden of s' avonds laat Vork

Groetez... Haha!

tones

Berichten: 5291
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:41

Lekkere eigenaresse Vingers aflikken

Ik zou haar er achteraan laten rennen, dan mag je meteen weer `s avonds rijden.

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:57

ik rij zelf met dit warme weer juist 's avonds om een uur of half acht.
Het is dan echt hartstikke warm en jij en je paard zweten je dan kapot.
Dus kan je het beste 's avonds rtijden.

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:46

Ja, ik zou wel 's avonds willen rijden, maar ik werk 2 avonden en zij sport vaak of heeft andere dingen te doen 's avonds. Ik zal 's morgens vroeg eens voorstellen, want die paardjes moeten wel gereden worden en voldoende aandacht krijgen, anders worden ze chagrijnig. Het zijn echt van die knuffelbeertjes.

@ Tones: *LOL* Het is een heel aardig mens, maar ze heeft soms van die rare meningen over haar paarden. In het voorjaar had de merrie koliek gehad overdag, dierenarts erbij, na de pijnstillers leek ze weer de oude. Belde ze me op dat ik moest komen rijden, want de dierenarts had gezegd dat ze veel te dik is en dat ze nu heel veel beweging moest hebben. Wou ze dus dat ik die merrie superhard door zou rijden en de rentelgang zou trainen. Ik dacht: das niet goed! Dus ik maar een beetje stappen, ze had duidelijk moeite met de singel, dus ik had het zadel er na 5 minuten afgehaald. Kreeg ik het commentaar dat je als je echt serieus met je paard bezig was, je met zadel moet rijden, anders heeft het geen zin. Uiteraard niet naar geluisterd en 20 minuten gestapt om het nog ergens op te laten lijken...
Maar verder is ze aardig hoor Haha!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:51

Ijslanders of niet...het blijven paarden hoe hard ze ook zijn. Het is niet verstandig om met dit weer s' middags te gaan rijden. Je paard gaat gauw hijgen en zweten en is snel overhit. Ik doe het mijn verzorg Shetlander nu ook niet aan...hij heeft gronische bronchitus en dan is het voor hem marteling om met dit weer 's middags wat te gaan doen. Ik doe het inderdaad zoals eerder is gezegt::: Of heel vroeg, of 's avonds Knipoog

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 00:05

1 ding, ze vallen er zéker niet sneller van af, dat is pure onzin! Ik verklaar je officieel voor gek als je 'vrijwillig' (dus niet met concours oid) er voor kiest om op het heetst van de dag te gaan rijden. Vind eerlijk gezegd dat je dat niet kan maken tegenover die pony's ook

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:41

Ik vind het niet meer verantwoord met deze temperaturen! voor jezelf niet maar ook niet voor het paard. Veel mensen hebben best wel andere mogelijkheden dan midden op de dag rijden!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:41

Ik heb gisteravond mijn Shetlander gelongeerd om 9 uur. Dan begint het af te koelen. Midden op de dag is gewoon marteling voor je paard

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:51

Ik las gisteren dat het in NH (maar) 27 graden was geweest toen het bij ons iets van 37 was....scheelt ook wel waar je woont. Bij ons was het savonds toen om 10 uur nog 30 graden namelijk!

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:08

Met dit weer rijd ik om de dag, en dan pas als de zon weg is, zo rond 21.00 uur. Overdag rijden doe ik mezelf en vooral mn paard niet aan

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:55


Anoniem

Re: Met dit weer 's middags rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:57

Bedankt voor de link