Hoesten alleen in de zomer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zosje

Hoesten alleen in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:50

Ik rij sinds oktober vorig jaar op een schat van een merrie. Het gaat heel erg goed.
Alleen... nu is het zomer en hoest ze! In de winter heeft ze nergens last van.
De eigenaar heeft haar pas nog een wormkuur gedaan..
Ze hoest tijdens het rijden ook alleen als ik op de linker hand rij.
Erg vaag allemaal. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

janinetjjj

Re: Hoesten alleen in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:51

*hou in de gaten*

steffie_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:03

ik vind het gewoon zielig ho0a ( is de doker er al ijgeweest dan?) pas maar op !!!!!

steffie_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:04

de pony van mijn nicht is er aan dood gegaan duss maar me nicht heeft owk wel bokt ik zal het haar laten zien zij verteld er wel meer over Verdrietig

zosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 06:56

De eigenaar heeft het niet zo op spuiten (hebben ze vorig jaar ook gedaan) Ik heb al div tips gekregen: jodium, poeder, hooi nat maken etc...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:49

je kunt ook kuilgras voeren dat is minder stoffig
de bak ook goed nat spuiten zodat het minder stoffig is
Als ze tijdens het rijden hoest zou ik wel even rustig aan doen en lange teugel geven als het erger word zou ik toch een tijdje niet rijden je wilt niet dat het chronisch word

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:49

Misschien last van hooi koorts...... Hoest ie alleen of heeft ie ook een vieze neus?? Als ie ook een vieze neus heeft goed schoonhouden en verder goed in de gaten houden...
Mijn 2 jarige heeft nu ook een behoorlijke snotneus, en hoest als ie door t land gaat rennen een beetje.... Het trekt al weer goed weg nu... Verder heeft geen van mijn paarden ergens last van.........

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:34

T klinkt idd als hooikoorts, of door het droge weer last van een lichte stofallergie. Houd het goed in de gaten en laat desnoods de veearts eens langskomen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:00

Zoals al eerder is gezegd kan het goed een stofallergie zijn!
Ik weet niet of jou pony dag en nacht buiten staan in de zomer, maar mijn verzorgpony heeft hier ook last van, vooral in de winter. Dat komt omdat ze dan binnen staat en het er snel stoffig is door het stro.. Nu ze dag en nacht buiten staat is het al veel minder, maar ze hoest nog wel..

Ik denk dat je even de DA moet bellen om te kijken wat het precies is..

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:53

Jaa mijn verzorgpaard heeft ook opgezette klieren !!
Het is waarschijnlijk ook een stofallergie,, Wij hebben druppeltjes van de A. Vogel tegen hoest en we maken haar hooi nat !!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:07

zou het mss ook niet gewoon van het stof kunnen zijn? Verward

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:32

dat denk ik ook, bij ons bij de stal staat ook een pony en als het erg stoffig is (lees: stuift) dan begint ze ook te hoesten, net alsof ze benauwt is.. ze heeft er verder geen last van.. miss dat je paard last heeft van het stof, anders zou je het evt voor de zeker na kunnen laten kijken door de DA

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:37

mijn pony doet dat ook, ik geef haar altijd tinegrit (of hoe je dat typt ;p) en gwoon nat hooi dan gaat het stukken beter..

zosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 08:16

Ik dacht zelf ook aan de stof, maar het is heel vreemd. Als ik met het paard ga rijden in de bak hoest ze de ene keer niet en de andere keer niet (nu heeft ze al 2 weken niet meer gehoest)
Het is gewoon heel sporadisch.. Dus of het stof is??? geen idee.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:20

onze pony heeft precies het zelfde ze is overgevoelig voor stof ( en de droogte van afgelopen tijd heeft ook niet meegeholpen ) ze heeft een tijdje onder toezicht van de dierenarts gestaan en nu krijgt ze alleen nog maar nat hooi staat op zaagsel en we proberen de omgeving zo stof vrij te houden ik moet zeggen dat het heel goed gaat

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:51

Bij Andrew begon het ook met eerst alleen hoesten als het erg droog en stoffig werd. Later werd het met de jaren (en op een binnenstal staan) steeds erger. Heb hem toen laten onderzoeken in Emmeloord en bleek daar inderdaad stofallergie te hebben en licht dampig te zijn.
Nu loopt hij (na een half jaar op zaagsel stal) al een paar jaar dag en nacht op het land en dat bevalt het beste. Hij heeft wel meer last in de zomer dan de winter, dus vermoed naast stofallergie ook hooikoorts (ook wel eens bloedneuzen gehad) maar hij hoest nu alleen nog af en toe als je net begint met draven.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:24

Mijn paard hoest ook al zowat de hele zomer.. DA is er al bij geweest, maar aan haar longen was niks bijzonders te horen. Ik heb ventipulmin gekregen, maar dat hielp ook helemaal niet.
Ondertussen hoesten er nog veel meer paarden, dus het zou best aan het weer kunnen liggen (droogte, weerschommelingen) want hoe warmer en droger het is, hoe erger ze hoest.
Alle paarden staan trouwens dag en nacht buiten en leven voornamelijk op gras..
Is het een droge hoest, of komt er ook slijm uit?